Patnáctý ročník tradičního festivalu historických vozidel, konaný opět ve Slavkově u Brna, své příznivce nezklamal.
O jeho přípravě jsme vás na AutoRevue.cz informovali a v naší soutěži jsme vám nabídli možnost vyhrát hodnotné ceny včetně volných vstupenek. Ačkoli byla hlavní část programu plánována na sobotu 28. června, již v pátek po poledni se začala zámecká zahrada plnit historickými vozidly zvláště účastníků z větší vzdálenosti. Branou v jižní části parku od pátečního odpoledne až do sobotního rána nepřetržitě najížděli také účastníci burzy dílů a relikvií, jimž je na Festivalu vždy vyhrazena stíněná plocha podél zdí zámecké zahrady.
Očekávání pořadatelů i návštěvníků byla napjatá, protože upodobných podniků nebývá nic jistého. Několik klubů historických vozidel a majitelů unikátů navíc ještě během týdne svoji slíbenou účast odřeklo, převážně z důvodu jejich participace na jiné veteránské akci. Přijede dostatek vozidel? A budou mezi nimi opravdové skvosty? Bude Festivalu přát počasí? Ale hlavně, přijde dostatek návštěvníků, kvůli kterým se celá akce tak pečlivě připravuje? V případě letošního jubilejního ročníku tyto obavy nebyly nakonec na místě. Ale pojďme si připomenout atmosféru a alespoň několik nejvýznamnějších exponátů, jež se zde objevily.
Ještě v pátek na vyhrazené místo dorazily kamióny s cennými exponáty ze sbírky zlínské legendy Aloise Samohýla. Ten sem letos vyslal několik jedinečných vozů Benz a Mercedes – Benz, mezi kterými nechyběl model Parzifal z roku 1902 či rudý, přeplňovaný vůz 500 K z roku 1934, který ve své době patřil k nejrychlejším a nejdokonalejším vozům.
Benz 1922. Benz Parzifal 8/10 1902. Mercedes - Benz 500 K 1934.
Před setměním se na registračním bodě před Severní bránou objevila také výprava z rakouského soukromého muzea Rudolfa Kollera s jaguarem E-type či sportovní prototyp JK 2000 z roku 1951. Tento bílý vůz vloni ve Slavkově slavil svoji porenovační premiéru, které byl tehdy přítomen i jeho konstruktér Julius Kubínský, který bohužel letos na jaře zemřel. Severní bránou se s nadcházejícím večerem trousily vozy a motocykly všech typů a stáří, nechyběl mezi nimi rudý Jaguar XK120 z roku 1951, ale převahu měly výrobky kdysi slavných československých a českých automobilek. Kromě robustních Pragovek, svérázných Tatrovek a elegantních Aerovek z dvacátých a třicátých let dorazilo také několik o poznání mladších vozů Tatra T700 z let devadesátých. Nejsou sice ještě veterány, ale jejich hodnota spočívá ve skutečnosti, že se jedná o poslední osobní vozy Tatra, které byly vyrobeny. Pro ty, kteří se na zámek dostavili již v pátek, byla připravena velmi kvalitně připravená degustace vína. Krátce před ní přijeli herci Městského divadla Brno v kostýmech z dvacátých a třicátých let a v zapadajícím slunci ochotně pózovali přítomným fotografům u vybraných historických vozidel. Stánky s občerstvením jely pak spolu s osvětlením celé zahrady přes noc, takže z přítomných po setmění zamhouřil oči jen málokdo.
JK 2000 1951. Tatra 57 1932. Tatra T700.
Příliv historických vozidel započal s rozbřeskem, neustále sílil a kulminoval před sobotním polednem. Chvílemi se před branou tvořily fronty, ale organizátoři byli připraveni a v několika samostatných skupinách velmi rychle vyřizovali formality potřebné k registraci. Brzy ráno dorazila výprava z kopřivnické renovátorské firmy Ecorra, jež se specializuje na vozy Tatra, a přivezla jedinečný exponát v podobě repliky aerosaní Tatra. Prototyp vznikl za druhé světové války a měl německé armádě pomoci k vítězství na východní frontě. Silueta „vozu“ vychází z tehdy vyráběné Tatry 87 a na místo kol má dva páry lyží, jež lze oba natáčet pomocí dvou soustředných volantů. Osmiválcový, vzduchem chlazený motor pohání mohutnou tlačnou vrtuli, k pomalému pohybu, couvání nebo brzdění slouží sklopný buben za strojem. Slavkovský festival se stal první a zároveň poslední příležitostí, kdy se s replikou aerosaní mohla živě seznámit nejširší divácká veřejnost, protože v brzké době se vydá do USA ke svému majiteli, který si její výrobu objednal.
Výstavní porenovační premiéru si letos ve Slavkově odbyl také „vorvaň“, tedy bílá Praga Super Piccolo z roku 1934 s aerodynamickou karosérii, jež byla vyrobena v jediném prototypu. Jejím autorem je slavný Josef Sodomka a na této poněkud bizarní kreaci zaujmou například zakrytá nejen přední, ale i zadní kola. Autorem této zdařilé renovace je Hubert Grmela, specialista na Pragovky a zvláště na „pikolky“.
Během dopoledne se na slavkovský zámek sjížděly i posádky, které se účastnily hvězdicové jízdy s názvem Memoriál Pavla Táborského, jež se v rámci Oldtimer Festivalu koná každých pět let jako vzpomínka na jednoho z iniciátorů tohoto podniku, jenž tragicky zahynul již krátce před zahájením jeho prvního ročníku. Před jedenáctou hodinou dopolední se před zámkem rozezněly policejní sirény a do zahrady se za mohutného hřmění a v oblacích prachu vřítilo na 120 motocyklů Harley – Davidson, které si zde daly dostaveníčko v rámci Harley – Davidson Cupu. Dopoledne zpestřilo vystoupení trumpetisty a zpěváka Františka Procházky, který jinak ze záznamu pouštěnou hudební atmosféru okořenil vynikající imitací Louise Armstronga. Po 13. hodině byly vyhlášeny a předány ceny ředitelem, organizátorem a duchovním otcem Oldtimer Festivalu Miroslavem Gomolou, jejich seznam naleznete níže.
Předaná ocenění na XV. Oldtimer Festivalu 2008
Cena pro nejvzdálenějšího účastníka Giuseppe Beconcini, Bentley R-type, Florencie
Soutěž elegance (automobily) Hubert Grmela, Praga Piccolo „Vorvaň“
Soutěž elegance (motocykly) Miroslav Moudrý, JKB 500
Zvláštní cena pořadatelů Festivalu za nejrozsáhlejší sbírku Alois Samohýl
Cena pro nejstaršího účastníka Festivalu Alois Samohýl
Cena pro vítěze memoriálu Pavla Táborského Jiří Táborský, Tatra 57
Hlavní cena Festivalu Hispano – Suiza, Ladislav Novák
Rozdáno bylo dalších asi 30 ocenění pro kluby a jednotlivce včetně Harley – Davidson Cupu.
Množství historických vozidel, které se do parku slavkovského zámku Austerlitz dostavily, opět překonalo dosavadní rekordy a očekávání. Počet registrovaných exponátů nakonec dosáhl čísla 1 128, včetně stabilních motorů a podobně, z toho bylo reistrováno 701 historických vozidel a 121 motocyklů H-D. Počasí bylo znamenité, organizace takřka bezchybná a nálada perfektní. Soudě podle reakcí návštěvníků i účastníků se jednalo o povedenou akci, která svojí úrovní odpovídala jubilejnímu, patnáctému ročníku.