Tohle je původní maketa od Bertoneho v měřítku 1:4.

Tohle je původní maketa od Bertoneho v měřítku 1:4.

Oproti originálnímu návrhu auto přišlo o boční plastové ochranné panely.

Oproti originálnímu návrhu auto přišlo o boční plastové ochranné panely.

Povšimněte si nárazníky. Zatímco Italové nechali jejich spodní část v barvě...

Povšimněte si nárazníky. Zatímco Italové nechali jejich spodní část v barvě...

...hotový prototyp je měl bez laku.

...hotový prototyp je měl bez laku.

Kupé vypadalo podobně jako standardní Favorit, bylo to ale jen zdání.

Kupé vypadalo podobně jako standardní Favorit, bylo to ale jen zdání.

Přední okno bylo skloněno v ostřejším úhlu a karoserie byla o celých 45 mm nižší.

Přední okno bylo skloněno v ostřejším úhlu a karoserie byla o celých 45 mm nižší.

Na kupé byla kromě jiného zajímavá také boční dvakrát zalomená spodní linie oken.

Na kupé byla kromě jiného zajímavá také boční dvakrát zalomená spodní linie oken.

S kupé se počítalo už od počátku. Tohle je jeden z prvních návrhů, které Bertone přinesl do Československa.

S kupé se počítalo už od počátku. Tohle je jeden z prvních návrhů, které Bertone přinesl do Československa.

Zadní výklopné víko končilo u horní hrany zadních světel.

Zadní výklopné víko končilo u horní hrany zadních světel.

Třetí dveře mají jiný sklon, šířka karoserie zůstala identická.

Třetí dveře mají jiný sklon, šířka karoserie zůstala identická.

Navzdory vyšší nakládací hraně a menšímu počtu dveří auto mnoho ze své praktičnosti neztratilo.

Navzdory vyšší nakládací hraně a menšímu počtu dveří auto mnoho ze své praktičnosti neztratilo.

Italové navrhli pro kupé bezrámová okna, která se objevila i na prototypu.

Italové navrhli pro kupé bezrámová okna, která se objevila i na prototypu.

V interiéru se objevila palubní deska z luxusnější verze Favoritu a na dveřích byly plasty kombinované s látkovou výplní.

V interiéru se objevila palubní deska z luxusnější verze Favoritu a na dveřích byly plasty kombinované s látkovou výplní.

Takto se u kupé nechal zvěčnit vývojový tým v Kvasinách.

Takto se u kupé nechal zvěčnit vývojový tým v Kvasinách.

Krása je subjektivní, máme ale za to, že tohle auto vypadá hodně zajímavě i dnes.

Krása je subjektivní, máme ale za to, že tohle auto vypadá hodně zajímavě i dnes.

Oproti originálnímu návrhu auto přišlo o boční plastové ochranné panely.
Povšimněte si nárazníky. Zatímco Italové nechali jejich spodní část v barvě...
...hotový prototyp je měl bez laku.
Kupé vypadalo podobně jako standardní Favorit, bylo to ale jen zdání.
15
Fotogalerie

Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Italský design, třídveřová karoserie s bezrámovými okny, hliníková kola, především ale příchuť auta navrženého s lehkým sportovním charakterem. To všechno mohl mít Favorit Coupé, kdyby…

Státní podnik AZNP, někdejší předchůdce Škody, dostal v roce 1982 z nařízení vlády úkol vyvinout zcela nový automobil. Zajímavé bylo, že přímo ve vládním usnesení byla zmínka o tom, že „vůz bude mít karoserii italského stylu“, což se nakonec ukázalo být šťastnou poznámkou.

Také díky tomu mohli tvůrci oslovit Nuccia Bertoneho, který byl ochoten začít pracovat na novince prakticky okamžitě, dokonce bez smlouvy. Příprava kontraktu byla komplikovaná sama o sobě, nemluvě o zkostnatělém systému socialistického Československa, takže než byla dohoda v červnu 1983 podepsána, měl Bertone při návštěvě v aktovce první skici.

Centro Stile Bertone mělo dostat za svou práci 28 milionů korun, přičemž za tyto peníze byli Italové ochotni navrhnout nejen základní model, tedy pětidveřový hatchback, ale také sedan, třídveřové kupé, interiér a vyrobit rovněž díly na několik karoserií prototypů.

S jak šibeničními termíny všichni pracovali, kolik problémů návrhářům dělaly kupříkladu obrovské přední světlomety o výšce 160 mm a jak náročné bylo přepracování karoserie právě kvůli nim, by nepochybně vydalo na další samostatné články. Nám bude pro tuto chvíli stačit konstatování, že se Bertoneho lidé poprali s touto zakázkou se ctí a jedním z aut, které z této spolupráce vzešlo, byl typ Š 738, tedy třídveřová varianta Favoritu.

Předobrazem tohoto automobilu se stala maketa v měřítku 1:4, kterou u Bertoneho vyrobili v roce 1985 a pochopitelně celá série ilustrací. Ještě téhož roku vznikly ve vývojovém oddělení v Mladé Boleslavi z těchto základů první výkresy, přičemž všechny podklady byly přesunuty v lednu 1986 do Kvasin.

Právě zde bylo auto takzvaně rozkresleno a připraveno pro stavbu prvního funkčního vzorku. Už koncem roku byla hotová karoserie, zatímco celý vůz byl smontován v dubnu 1987. Kupé bylo pochopitelně postaveno na standardní platformě s rozvorem 2450 mm, rozchodem předních kol 1400 mm a 1365 mm těch zadních.

Jak sami vidíte, příď byla prakticky stejná jako u výchozího auta, nicméně už přední okno bylo skloněno pod ostřejším úhlem, přední dveře byly prodlouženy a zajímavě vypadala především bezrámová okna. Tradiční kliky nahradily páčky ukryté v prolisu těsně za dveřmi podobným způsobem, jako si jistě mnozí z vás pamatují u Fiatu Uno.

Pozoruhodně byly vyřešené rovněž prostřední sloupky. U Bertoneho je navrhli tak, že byly zvenku normálně viditelné, zatímco škodovácká konstrukce počítala se sloupky překrytými bočními skly. Nucciovi se při návštěvě v květnu 1987 dané řešení líbilo, ostatně stejně tak i samotný vůz. Tvrdil dokonce, že kupé by mohlo být hitem typové řady Favorit.

Co se na karoserii rovněž neobjevilo, byly plastové ochranné panely na bocích, a pokud srovnáte maketu s finálním autem, zjistíte, že chybí také lakování spodních částí obou nárazníků. Tím ale změny nekončily. Třetí výklopně dveře měly jiný sklon a jejich práh končil u linie spojující horní hranu zadních sdružených světel.

Nové kupé bylo dlouhé 3830 mm, široké 1620 mm a vysoké 1370 mm. Jinak řečeno, bylo až o 45 mm nižší, navíc o 15 mm delší, zatímco šířka zůstala identická. Auto bylo zpočátku postaveno na třináctipalcových kolech navržených u Bertoneho a pneumatikách o rozměru 165/70 R13, brzy se však ukázalo, že jim chybí patřičná pevnost, takže je tvůrci vyměnili za příplatkové osmipaprskové disky určené pro sériová auta.

Pod přední kapotou pracoval standardní atmosférický benzínový čtyřválec o objemu 1289 centimetrů krychlových, který produkoval maximální výkon 46 kW, tedy 62 koní. Pokud si říkáte, že to nebyla zcela důstojná motorizace pro sportovně se tvářící auto, máte v zásadě pravdu. Podobně to viděli rovněž autoři kupé, takže v dokumentu připraveného k jeho prezentaci v květnu 1987 nastínili i jinou možnosti.

Novinku měla pohánět nová čtrnáctistovka o výkonu76 koní, která už slibovala mnohem zajímavější dynamiku. Třídveřový Favorit měl být schopen dosáhnout nejvyšší rychlost 160 kilometrů v hodině.

Sériová produkce Škody Š 738 byla naplánovaná na období po roce 1993, jak ale všichni víme, ke spuštění výroby nikdy nedošlo. Pamětníci tvrdí, že tou dobou tušili, že práce na kupé skončí u jediného prototypu už proto, že na rozjezd linky zkrátka chyběly prostředky a přednost logicky dostal pětidveřový hatchback a posléze i kombi provedení s názvem Forman. V Kvasinách se pak místo třídveřového Favoritu začal vyrábět pick-up Š 787, ale to je už jiná historie.

 

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud