18
Fotogalerie

Lamborghini Terzo Millennio je supersport pro třetí tisíciletí. Elektrický…

Že v budoucnu řada automobilek představí elektromobily, je už dlouho jasná věc. U automobilky Lamborghini jsme si to ale pořád moc nedovedli připustit.

Budoucnost patří „zeleným“ automobilům. Zatímco ještě před pár lety výrobci laborovali s vodíkem a kupříkladu taková Toyota se tohoto konceptu stále drží, jiní celou tuhle fázi přeskočili a vsadili rovnou na elektromobily. Tesla i přes problémy rozšiřuje portfolio, bude je mít koncern Volkswagen a teď už zbývá jenom počkat, než se podvolí třeba i Rolls-Royce. Jiná cesta totiž z pohledu dneška zkrátka neexistuje.

U opravdu rychlých sportovních aut je elektrická budoucnost blíže, než si myslíme. Ferrari, McLaren i Porsche už modely využívající k pohonu i elektrickou energii mají, jenom si vzpomeňte na „Svatou trojici“, a nebude trvat dlouho a se připojí také Lamborghini. Nejdříve s SUV Urus, které budeme v sériové podobě znát už na začátku prosince, později zcela jistě i další generace Huracánu či Aventadoru. Tedy pokud se tak skutečně budou jmenovat.

Důkazem budiž futuristický koncept Lamborghini Terzo Millennio, na který nás italská automobilka lákala už koncem minulého týdne. Nejde o hotový vůz, který by měl brzdy sjíždět z výrobní linky, jde o vizi supersportu pro rok 2040, avšak s prvky třetího tisíciletí. Automobilka jej vyvíjela ve spolupráci s Massachusettským technologickým institutem (MIT), spolupráce se zaměřuje zejména na nejpokročilejší systémy ukládání energie.

 

Jedním z cílů vývoje je přinést na svět supersportovní automobil, jehož karoserie (právě ta má symbolizovat třetí tisíciletí) nebude nijak omezena zástavbou hnacího motoru a akumulátorů. Elektrická čtyřkolka bude mít hnané každé kolo zvlášť, což není zase taková novinka (vzpomeňte na Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive), novinkou jsou však strukturální kompozity schopné skladovat energii jako konvenční akumulátory.

Terzo Millennio je vlastně jeden velký akumulátor. Vývojový tým chce rovněž docílit toho, aby vůz uměl kontrolovat svou kondici a v případě, že zjistí poškození, snížit rizika šíření trhlin ve struktuře uhlíkových vláken. Laick řečeno se vůz bude umět do jisté míry sám opravit, to už ale opravdu hodně sci-fi…

Vývojový tým má před sebou ještě spoustu těžkých úkolů. Musí například umět zajistit rychlé nabíjení akumulátorů, efektivní rekuperaci kinetické energie, ale zároveň snížit degradaci na minimum, jinými slovy zvýšit počet nabíjecích cyklů. Neberme tento koncept jako něco, co za třiadvacet let sjede z výrobní linky, považujme jej spíše za technické cvičení, jehož prvky se budou postupně dostávat i do sériových modelů dneška. Jinak se ten vývoj ani dělat nedá.

 

Lamborghini

Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.

Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).

Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus

Doporučujeme

Články odjinud