11
Fotogalerie

Na brzdě: Toyota GT86 vs. Subaru BRZ

Při měření reálného výkonu lze zjistit různé zajímavé informace. Tak například: jsou stejné motory uložené pod kapotou povedených japonských kupé opravdu stejné?

Kapitoly článku:


Když jsme na podzim minulého roku vzali Toyotu GT86 na brzdu, nestačili jsme se naměřeným výsledkům divit. Motor vykázal nižší maximální výkon, ovšem jako ještě zajímavější se ukázaly křivky průběhu točivého momentu a výkonu. Do přibližně pěti tisíc je to mírně řečeno takové všelijaké a v praxi se tento fakt projevil na sto procent. Kolem tří tisíc motor jakoby ožije, aby zase upadl do menší letargie, ze které ho probere už zmíněných pět tisíc otáček.

Když pak do naší redakce zavítalo Subaru BRZ, nemohli jsme vynechat výbornou a celkem ojedinělou příležitost postavit na brzdu i tohoto Japonce a výsledky obou měření porovnat. Pocitově, ačkoliv jsem v GT86 seděl už před pěknou řádkou měsíců, jsem si myslel, že jede o trochu lépe, tedy jsem byl velice zvědavý, jak měření dopadne.

K mému překvapení se ukázalo, že motor v BRZ má ještě menší maximální výkon, než GT86. Konkrétně jsme naměřili 185,2 koní při 6724 ot./min, což je o 4 k méně. Stejně jako u Toyoty pak nejvyšší točivý moment dostál slibů výrobce. Při 6188 ot./min se dostal na hranici 200 Nm. Nebylo by ale zcela fér, kdybych nedoplnil, že toto BRZ bylo na rozdíl od dříve měřené Toyoty v podstatě nové. Najeto mělo jen něco málo přes 1000 km, což může být jedna z příčin nižšího výkonu.

brz_brzda_1.JPGbrz_brzda_2.JPGbrz_brzda_3.JPG

Jak jsme slibovali v testu, z archívu se k nám dostaly průběhy Toyoty GT86, které jsme následně dali do jednoho grafu, abychom mohli výsledky pěkně porovnat. Ačkoliv má Subaru maximální hodnoty nižší, ve středních otáčkách se točivý moment dostane o něco výše a stejně tak výkon je od tří tisíc vyšší. Navíc u Subaru se neobjevily tak výrazné propady, jako u Toyoty. Zřejmě toto bude tím hlavním důvodem, proč se BRZ tváří, že jede o něco lépe, ačkoliv má nejvyšší hodnoty nepatrně nižší.

Závěr? Stejné motory nejsou tak docela stejné. A i když jsme u BRZ naměřili menší maximální výkon i točivý moment, za vítěze tohoto srovnávacího testu bychom označili kvůli malinko lepším průběhům právě Subaru.

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud