Otázka, na kterou jste určitě hledali odpověď celý svůj život. Teda nejspíš…
Není žádnou novinkou, že při jízdě otevřeným kabrioletem se můžete dostatečně rychlou jízdou částečně vyhnout zmoknutí a jednoduše prorážet deštěm. YouTube kanál Drivetribe se nyní tímto tématem zaobíral trochu podrobněji a na základě vysvětlení aerodynamiky dokonce uvádí, jak rychle musíte v autě upalovat, abyste nezmokli.
Při jízdě kabrioletem vzniká nad kabinou za okrajem čelního okna oblast turbulentního proudění vzduchu, která zvyšující rychlostí navyšuje na intenzitě a dokáže nakonec při dostatečné rychlosti odvanout i padající kapky deště. Velký význam v proudění vzduchu nad kabinou má ovšem také samotný sklon čelního okna.
Drivetribe tak vysvětluje, že v případě vozů se strmým sklonem čelního okna jako například u Mazdy MX-5 je oblast turbulentního vzduchu dostatečně silná ochránit vás před deštěm už kolem 72 km/h. Na druhou stranu u vozů s větším sklonem čelního okna bude muset být rychlost ještě vyšší, jelikož okno nevytváří takový odpor vzduchu.
Některé kabriolety už ostatně používají aktivní deflektory na vrchním okraji čelního okna pro usměrnění proudění vzduchu nad kabinou, zatímco klasické deflektory za posádkou zajišťují minimalizaci turbulentního proudění v interiéru, aby někomu z pasažérů neuletělo tupé. Proudění vzduchu u kabrioletů je pěkně zobrazeno v samotném videu…
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5