Náledí patří během zimy k nejčastějšímu postrachu řidičů. Řada expertů tak přináší rady, jak se na kluzké vozovce chovat.
Náledí na vozovce je řidiči velmi často podceňováno. Mnozí spoléhají na moderní stabilizační systémy svých aut, případně na své řidičské zkušenosti, které ale často nejsou ani zdaleka dostatečné. A když se k náledí přidá šero, mlha a jemné srážky, někdy to bohužel končí i tragicky. Asociace Záchranný kruh tak nyní upozorňuje na nebezpečí spojené s náledím a přináší také hrstku rad.
Náledí hrozí i při teplotách nad nulou
Jedním z nejčastějších mylných předpokladů je domněnka, že pokud teploměr ukazuje teplotu vyšší než nula stupňů Celsia, tak náledí nehrozí. „To je ale úplný nesmysl. Pokud je silnice promrzlá, i při teplotě tři stupně nad nulou mohou srážky dopadající na promrzlou silnici namrzat,“ upozorňuje Pavel Žíha, vedoucí odboru dopravní policie krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.
Nebezpečné je především lokální náledí, se kterým řidič nepočítá a které často vzniká náhle a v místech, kde by jej nikdo nečekal. Můžete na něj narazit po soumraku či v místech s celodenním stínem (třeba na lesních úsecích), i když jinde není po náledí ani památky. Klasicky se pak náledí objevuje na mostech a přemostění.
Obzvláště nebezpečným jevem, který při teplotách okolo nuly vzniká, je takzvaný černý led. Jde o tenkou průsvitnou vrstvu ledu na asfaltu, která vytváří dojem, že je cesta pouze mokrá či dokonce i suchá.
Rozestup si držte alespoň 3 vteřiny
Zatímco mnozí řidiči znají staré dobré pravidlo 2 sekund pro udržování bezpečné vzdálenosti za jedoucím vozem, brzdná dráha se na náledí samozřejmě mnohonásobně prodlužuje. Jestliže auto zastaví na suché vozovce z rychlosti 90 km/h na asi 70 metrech, na mokru už je to metrů 90. A pokud je vozovka namrzlá, může se brzdná dráha prodloužit až na čtvrt kilometru.
„Proto je zvlášť důležité snížit v rizikových úsecích rychlost a zvětšit rozestup mezi vaším a před vámi jedoucím vozidlem ze dvou alespoň na tři vteřiny,“ radí Lukáš Hutta, z Asociace Záchranný kruh.
Jezděte plynule, opatrně a předvídavě
Když řidič zjistí, že jede po zledovatělé silnici, měl by zapomenout na prudké manévry s volantem a prudké brzdění. „Musí jet plynule, bez náhlých změn směru či rychlosti. Plynule, opatrně, a hlavně s předvídavostí, kde by mohlo náledí být nebo vzniknout,“ zmiňuje Jiří Markusek z HZS Karlovarského kraje.
Při teplotách kolem nuly je zapotřebí uzpůsobit jízdu, být maximálně obezřetný a především nepanikařit. „Pokud vás auto v zatáčce přestane poslouchat a míří ke krajnici, nezrychlujte ani nebrzděte a jen ještě více pootočte jemně volantem. Pokud jedete dost pomalu, kola se chytí a auto se srovná. Pokud vás v zatáčce předbíhá zadní část vozu, kola naopak jemně srovnejte,“ dodává Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.