| Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 | Foto: David Rajdl

 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl
 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl
 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl
 | Dacia Sandero Stepway TCe 110 Foto: David Rajdl
39
Fotogalerie

TEST Dacia Sandero Stepway TCe 110 Expression: Nová tvář, staré kvality, vyšší cena

Dacia změnila firemní identitu a krom jiných změn zavedla nové logo. Sandero Stepway se v rámci těchto změn podrobilo drobnému osvěžení vzhledu, tak jsme prověřovali, jak se s ním nyní žije.

Radosti
Stále dobrá cena
Relativně výkonný a úsporný motor
Prostorný a praktický interiér
Starosti
Přeposilované řízení
Nepřesné řazení
Nervozita při prudším zrychlení
7  /10

Podobně jako ostatní modely, také Sandero převzalo novou identitu značky Dacia, což přineslo několik vizuálních změn. Pochopitelně to platí také pro lifestylovější verzi Stepway s oplastováním spodní části karoserie („plasty“ na dveřích jsou však jen nálepky). Nové Sandero oproti dosavadnímu provedení poznáme podle nového loga značky na přídi a upravenou výplní masky.

U testovaného kousku do sériové výbavy patřilo také kryty vnějších zpětných zrcátek v šedé Megalithe, přičemž tuto barvu nalezneme také na šikovných modulárních podélných střešních ližinách, které lze v případě potřeby snadno přeměnit na příčníky. Na zádi se pak v rámci nové identity značky objevuje nápis Dacia místo loga a označení modelu se na pátých dveřích posunulo o pár čísel níže.

Dacia dále upouští od použití chromu, takže ozdobné detaily na karoserii, nápisy a logo značky jsou provedeny v bílé barvě. Vše jsou v podstatě kosmetické změny, které na fungování vozu nemají vliv, ale pokud víte, po čem koukat, novinku od předchůdce snadno rozeznáte. Za nás navíc úpravy vozu propůjčují o trochu modernější vzhled.

Sluší se ještě zmínit, že modrý lak karoserie Iron na testovaném voze přišel na 15.700 Kč. Ještě podstatnější informací je, že pod kapotou pracovala zážehová jednotka TCe 110, kterou však už v kombinaci s testovanou výbavou nepořídíte. Dacia v mezidobí provedla úpravy v nabídce a zkoušenou motorizaci pro Sandero Stepway nabízí už jen v nejvyšší výbavě Extreme.

Rozměry a prostornost

S přijetím nové firemní identity se pochopitelně neměnily samotné rozměry vozu, takže zůstává vše při starém. Připomeňme tedy, že Sandero Stepway na délku měří 4099 mm, což je o 11 mm více ve srovnání se základním Sanderem. Na šířku pak vozu naměříme 1848 mm (shodná) a na výšku 1535 mm (+ 36 mm), respektive 1587 mm (+ 88 mm) včetně podélných střešních ližin. Světlou výšku výrobce udává hodnotou 201 mm, což je ve srovnání se základním Sanderem o 39 mm více.

Ani Interiér neprošel mnoha změnami, vlastně tou nejvýraznější je pouze nové logo značky na čtyřramenném volantu. Naposledy nám Sandero Stepway v redakční garáži zaparkovalo zhruba před rokem a půl, a když si odmyslíme jeho volič automatické převodovky, vnitřek novinky je v podstatě totožný, včetně potahů sedadel, dekoru nebo šikovného držáku na telefon s vhodně umístěnou zdířkou USB-A (i když příliš prostoru pro ruku na zapojení kabelu není).

Vyšší světlá výška přináší výhodu v podobě snazšího nastupování a vystopování, zatímco sedadla jsou pro Dacii typicky měkká a pozice k řízení spíše akceptovatelná. Výhled z vozu je ale slušný a kdo by si nebyl jistý svými schopnostmi, může se při parkování spolehnout na přední i zadní parkovací senzory, stejně jako na zadní kameru. Zadní parkovací senzory patří do základní výbavy stupně Expression, zbytek je součástí paketu Parkování Plus za rozumných 8000 Kč (včetně systému hlídání mrtvého úhlu).

Na zadních sedadlech není místa na rozdávání, ale to od Sandera nikdo neočekává. Průměrně vzrostlý dospělý se sem bez obtíží vejde a přežije i delší cesty. Zavazadlový prostor podle výrobce nabízí 410 litrů, takže také slušný objem. Opěradla zadních sedadel dělená 1:2 je možné sklápět, byť ne do roviny, a kromě toho zavazadelník nabídne dvojitou podlahu, rezervní kolo (4000 Kč) nebo praktické háčky.

Na to, že Sandero má být levnější alternativou, nabízí řadu chytrých detailů, které ani dražší konkurenti nenabídnou, nebo se za ně u nich musí připlácet. A neplatí to jen o zavazadlovém prostoru, ale také pracovišti řidiče. Šikovný držák na telefon už jsme zmiňovali, ale ono je mile jednoduché i prostředí infotainmentu a potěší podpora zrcadlení obrazovky telefonu. Digitální přístrojovou desku sice v Sanderu nenajdete ani za příplatek, ale na starých dobrých analogových budících s doplňkovým displejem uprostřed není nic špatného. Obzvlášť, když jsou takto přehledné a snadno čitelné. 

Pokračování 2 / 3

Jediná možnost pohonu

Přeplňovaný litrový tříválec. Jinou pohonnou jednotku pod kapotou Sandera Stepway nenajdete, to stále platí. Jednotka umí jezdit buďto na benzin nebo LPG a v závislosti na provedení produkuje 67 kW (91 k), 74 kW (100 k) nebo 81 kW (110 k). Řazení ve většině případů zajišťuje šestistupňová manuální převodovka, pouze nejslabší provedení je k dispozici také s variátorem CVT.

Námi testované provedení poháněla nejsilnější verze přeplňovaného tříválce s obchodním označením TCe 110. Kromě výkonu 81 kW mezi 5000 a 5250 ot/min produkuje také 200 Nm mezi ot/min 2.900 a 3.500 a spolupracuje se šestistupňovým manuálem. Z 0 na 100 km/h díky tomu testované Sandero Stepway zrychlí za rovných 10 sekund a jeho maximální rychlost je 183 km/h. Jak už však bylo řečeno výše, nově je jednotka TCe 110 vyhrazena až nejvyššímu provedení Extreme.

Přestože parametry motoru na papíře nikoho neohromí, v reálném světě je Sandero Stepway příjemně čiperné, čemuž dopomáhá rovněž provozní hmotnost okolo 1,1 tuny. Když v autě jedete v jednom, ve dvou lidech a s minimálním nákladem, s plným roztočením tubrodmychadla motor statečně zatáhne, až jsem prvních pár kilometrů měl pocit, že se musel pod kapotu záhadným způsobem dostat větší motor.

Jenže skutečné zrychlení není tak výrazné, jak by se mohlo pocitově zdát. Je to dáno především celkovým naladěním auta, které je stavěné spíše na poklidnou jízdu. Takže když začnete tlačit na pilu, relativně výkonný motor začne autu trochu utíkat. Při prudším zrychlení se krátce odlehčí příď, a ještě více odlehčí již tak lehké řízení, takže máte na chviličku pocit ztráty kontaktu s vozovkou. Jde však skutečně jen o pocit a brzy si na tento projev zvyknete.

Obecně je Sandero Stepway naladěno komfortně a je potřeba počítat s náklony v zatáčkách. Malá Dacia se zkrátka nesnaží tvářit jako vzdáleně sportovní auto, jak je dnes moderní. A to je rozhodně sympatické. V kombinaci s vyšší světlou výškou se pak nemusíte bát ani kratšího výletu mimo zpevněné cesty nebo třeba městského parkování k obrubníkům.

Spotřeba

Automobilka oficiálně udává, že tříválec TCe 110 s šestistupňovým manuálem jezdí v průměru za 5,5 litrů benzinu na 100 kilometrů. Po týdenním soužití vůz hlásil průměrnou spotřebu pouze o pár decilitrů vyšší, tedy 5,7 l/100 km. Když zvolníte tempo a vyhnete se dálnicím, není problém se dostat k pětilitrové hranici. Naopak pokud na dálnici využíváte tuzemského maxima a mimo jedete dynamicky, průměrná spotřeba může být až o litr dva vyšší.

Pokud někdo preferuje automatické převodovky, z jediné varianty s CVT u Dacie Sandero nebude nadšený. Ti ostatní budou mít radost, že v dnešní době automatové je stále k mání auto, kde si mohou řadit sami. Co na tom, že by řazení mohlo mít o něco kratší dráhy a být přesnější? Průměrný manuál je v očích mnohých stále lepší než kdejaký automat.

Zhruba před rokem a půl testované Sandero Stepway se slabší jednotkou TCe 90 a převodovkou CVT v průměru jezdilo se spotřebou zhruba o litr vyšší. Přitom je ve sprintu na 100 km/h o 4,2 sekundy pomalejší (14,2 s) a maximálně se rozjede o 20 km/h méně (163 km/h). Pokud tedy vyloženě nepotřebujete, aby auto řadilo samo, manuál bude určitě lepší volbou. Navíc ve výbavě Extreme ušetříte 10.000 Kč. Na druhou stranu TCe 90 CVT pořídíte i v prostřední (testované) výbavě Expression, kdy naopak ve srovnání s TCe 110 ušetříte 15.500 kč.

Cena

Tím se pomalu dostáváme k ceně vozu. Doby, kdy se dalo nové auto pořídit do čtvrt milionu korun, jsou již nenávratně pryč. Nejen kvůli inflaci, ale i kvůli tomu, že Dacia na trhu zamířila trochu výše. Stále však platí za jednu z nejdostupnějších variant na trhu. Nejlevnější Sandero podle aktuálního ceníku pořídíte za 296.400 Kč s motorem SCe 65 ve výbavě Essential. Se silnější jednotkou TCe 90 v tomtéž výbavovém stupni stojí 316.400 Kč.

Právě tento silnější motor je pak základem nabídky odvozeného Sandera Stepway. Ve shodné výbavě Essential přijde na 360.900 Kč, takže vás odolnější vzezření vozu a vyšší světlá výška přijdou na 44.500 Kč. Když ještě byl motor TCe 110 dostupný pro výbavu Expression, Sandero Stepway s ním startovalo na částce 416.400 Kč. Námi testovaný exemplář pak po započtení příplatků přišel na 471.100 Kč. Pokud byste motor TCe 110 chtěli nyní, ve výbavě Extreme vás Sandero Stepway přijde minimálně na 441.900 Kč.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Dacia Sandero Stepway po lehčím osvěžení vzhledu souvisejícím se změnou firemní identity zůstává povedeným autem, které rádi s klidným svědomím doporučíme. Cena testovaného exempláře blížíce se půlmilionu korun možná už není tak lákavá, jak by si člověk u Dacie představoval, ale je pravda, že za své peníze dostanete slušnou výbavu, relativně výkonný a úsporný motor a stylovější oplastované provedení výchozího Sandera, které kromě vzhledových odlišností přináší také vyšší světlou výšku a s tím související snazší nastupování, vyšší posed a bezstarostné parkování.

Pokud se spokojíte s nižší výbavou či slabší motorizací, bude výsledná cena vozu ještě lákavější. Dá se ale Sanderu Stepway skutečně něco vytknout? Záleží na tom, co od podobného auta očekáváte. Řízení by mohlo být méně přeposilované, řazení přesnější a vůz by mohl při prudším zrychlení méně znervóznět. Také bych si dokázal představit o něco lepší pozici za volantem. Ale to už vyloženě hledám něco, co bych vytknul. Jako celek je vůz stále přesvědčivý

Dacia Sandero Stepway: Souhrn cen
Základní cena vozidla 360.900 Kč (TCE 90/67 kW Essential)
Cena s testovaným motorem a výbavou 416.400 Kč (TCe 110/81 kW Expression)
Cena testovaného vozidla 471.100 Kč (TCe 110/81 kW Expression)

Technické údaje: Dacia Sandero

Rok • stupeň výbavy
2023 • Stepway Expression
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
Nejvyšší výkon
81 kW (110 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 5 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
200 Nm při 2 900 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10 s
Nejvyšší rychlost
183 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
328 l
Objem palivové nádrže
50 l
Rozvor náprav
2 604 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 520 mm • 1 509 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 099 × 1 848 × 1 587 mm

Základní výbava: Elektricky ovládaná zadní okna, 6 airbagů, denní a potkávací světlomety LED, dešťový a světelný senzor, sada pro opravu defektu pneumatiky, dvojitá podlaha zavazadlového prostoru, sedadlo řidiče výškově nastavitelné s loketní opěrkou, vnější zpětná zrcátka v barvě šedá Megalithe, zadní parkovací senzory, multimediální systém Media Display, systém aktivního nouzového brzdění (AEBS), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, výškově a podélně nastavitelný volant, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní sedadla v poměru 1/3 a 2/3, volant čalouněný umělou kůží, modulární podélné střešní ližiny, manuální klimatizace. 

Volitelná výbava: Automatická klimatizace (5000 Kč), paket Media Nav Plus (8500 Kč), paket Extra (8000 Kč), paket Parkování Plus (8000 Kč), 16palcová kola z lehkých slitin Mahalia (5500 Kč), vyhřívaná přední sedadla (4000 Kč), lak modrá Iron (15.700 Kč), rezervní kolo (4000 Kč).

Dacia Sandero

Dacia Sandero je hatchback od rumunské značky. V roce 2020 se Dacia Sandero představila již ve třetí generaci. Značka auto popisuje jako prostorné, jednoduché a robustní.

3. generace • Test Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe • Dacia Sandero RS

Doporučujeme

Články odjinud