Se šéfem českého zastoupení Škodovky jsme si v Ženevě povídali o dalším rozvoji elektromobility v České republice. A má poměrně jasná sdělení.
Elektromobilita je jedním z hlavních témat letošního ženevského autosalonu. Co se mainstreamu týče, jsou v současnosti na vysoké úrovni automobilky Kia, Hyundai či Volkswagen. S příchodem nové generace elektromobilů s vysokým dojezdem se ale u nás „něco“ musí stát, protože jinak je nebudeme moci považovat za plnohodnotnou alternativu k vozidlům se spalovacím motorem.
O elektrických vozech jsem si na ženevském autosalonu povídal s Lubošem Vlčkem, šéfem českého zastoupení Škodovky. Ta na svém stánku ukázala koncept Vision iV (na snímcích), jehož tvary mají k sériovému vozu opravdu hodně blízko. Asi tak, jako loňská studie Vision RS ke Škodě Scala. Sériový vůz na základech Visionu iV dorazí v druhé polovině příštího roku, bude prvním modelem značky postaveným na platformě MEB, a měl by stát o 10 až 15 procent více než naftový Superb. Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 500 km, kdybyste však takové auto měli dnes nabíjet z běžné domácí sítě, museli byste si na to vyhradit půl víkendu.
Ne všechno je na automobilkách
Jak to u nás vypadá s rychlonabíječkami, asi sami víte. Stojí to za starou bačkoru. Podle Luboše Vlčka je předně třeba pochopit, že elektromobily nezaplaví naše silnice hned, ale jejich nástup bude postupný. Zda bude v horizontu příštích pěti let jejich podíl patnáct nebo dvacet procent, zatím nelze přesně říci, Škoda nicméně nehází benzinový a naftový pohon přes palubu a očekávat můžeme také vyšší podíl vozidel na zemní plyn – v letošním roce u Scaly, následně u Kamiqu a později také u Fabie nové generace.
Zlomovým bodem elektromobility v Česku by měl být příchod prvního elektromobilu Škoda, modelu eCitigo s dojezdem až 300 km na jedno nabití dle WLTP. „Pokud někdo bude znamenat výrazný rozvoj v oblasti elektromobility, průkopníkem na českém trhu bude značka Škoda,“ prozradil Luboš Vlček. Sdělil také, že mezi hlavní body zájmu zákazníků patří dojezd na jedno nabití a cena, což jsou záležitosti týkající se jen a pouze automobilky, ale také vnější prostředí, respektive infrastruktura dobíjecích stanic.
S posledním bodem už Luboš Vlček zmiňuje státní instituce, které se musejí velkou měrou přičinit. „Vláda, státní instituce a politika čím dál tím výrazněji stanovují pravidla. Emisní limity stanovuje politika a ta, pokud něco stanoví, by se měla v rámci vlastní odpovědnosti snažit o rozvoj vnějšího prostředí,“ řekl Vlček s tím, že velkým impulsem jsou rozhovory s energetickými koncerny, provozovateli čerpacích stanic a státem, aby dotační programy byly vyhrazeny primárně k rozvoji bazální infrastruktury.
Pozvolný rozvor infrastruktury bude znamenat, že většina uživatelů elektroaut bude v rané fázi nabíjet doma a bude muset změnit své dosavadní návyky. V souvislosti s tím Škoda spustí projekt ePilot, během kterého vysvětlí principy užívání elektromobilů jak privátním, tak firemním zákazníkům, kteří už nyní mají o elektrické vozy zájem. Jako nástroj poslouží eCitigo. Při koupi elektromobilu bude Škoda nabízet i poradenství k užívání a dobíjení.
Evropou elektromobilem bez starostí
Sami jistě uznáte, že z hlediska běžného denního používání dojezd 300 až 500 km na jedno nabití stačí, pokud má ale elektromobil plně sloužit jako alternativa ke spalovacím vozům, nesmí být jeho užívání složité nejenom u nás, ale také v zahraničí. Mířím tím k faktu, že okolo českých silnic sice může být vystaveno mnoho stanic a nabíjení může být sebesnazší, jakmile však vyrazíte za hranice státu, můžete „dojet“ na nutnost využití zařízení od jiných poskytovatelů energie, odesílání platebních údajů esemeskou a další aspekty s tím související.
Třeba v Rakousku je nabíječek více než dost, když jsem ale tudy ale nedávno projížděl plug-in hybridním vozem, použití veřejného zařízení jsem si z důvodu nejrůznějších online registrací nakonec rozmyslel. Jistě lze všechno vyřešit v klidu domova ještě před tím, než vyrazíte na cestu, už to samo o sobě je však omezení, navíc registrací může být hned několik. Třeba když pojedete na dovolenou do Chorvatska přes Rakousko a Slovinsko. Vlček uvedl, že v budoucnu to pro Škodovkáře takový problém nebude.
Řešením je karta Škoda eCharge s mezinárodním přesahem, díky níž budou moci klienti využívat nabíjecí stanice po celé Evropě za transparentních podmínek. Znamená to, že jednoduše přijedete k nabíjecí stanici, pípnete si a nabijete bez zdlouhavých registrací. Auta jsou už dnes velice chytrá a budou umět stanice nejenom najít, ale také rezervovat v závislosti na času dojezdu. Kartou eCharge pak nabíjení i zaplatíte. Podle Luboše Vlčka to jsou aspekty, které výrazným způsobem změní vnímání elektromobilů a eliminují předsudky s nimi spojené.
Škoda ovšem není jediná, kdo na zjednodušení užívání elektroaut pracuje. Projekt Ionity značek BMW, Daimler, Ford a Volkswagen si dal za cíl vybudovat po celé Evropě stovky rychlonabíjecích stanic už do roku 2020. První takové stanice jsou v Německu, Rakousku či Švýcarsku. Další země budou následovat a nebude mezi nimi chybět ani Česká republika.
Stanice využívají evropský standard nabíjení CCS a umožní nabíjení výkonem až 350 kW. U nás je lze očekávat poblíž dálnic, kde zatím dávají největší smysl. Rychlonabíjecí stanice Ionity budou disponovat několika stojany, počet v jednu chvíli nabíjených aut tak roste do tisíců.