Aby novému Focusu RS nebylo při jeho odhalení smutno, navezl Ford do své staré motorárny i jeho ikonické předchůdce. Připomeňte si historii Fordů RS v naší galerii.
Kapitoly článku:
Nový Focus RS je svým způsobem převratný model, aspoň pro Ford – poprvé má pohon všech kol, poprvé se bude prodávat na mimoevropských trzích, poprvé bude existovat s pětidveřovou karoserií. Z historického pohledu je ale nový Focus RS „jen“ dalším článkem v dlouhém řetězu sportovních variant evropských Fordů.
K jeho předchůdcům patří zadokolky jako Ford Escort Mexico, speciální edice na oslavu vítězství Escortu v rallye maratónu Londýn-Mexiko v roce 1970; čtyřkolky jako Sierra RS Cosworth 4x4 z roku 1990; a samozřejmě i předokolky včetně obou dosavadních generací Focusu RS.
Znáte z TV
V žádném výčtu sportovních počinů evropského Fordu nesmí chybět Ford RS200, homologační speciál skupiny B s uprostřed uloženým motorem. A pokud patíte ke generaci, která v 80. letech sledovala britské detektivní seriály, určitě zjihnete při pohledu na Escort RS1600i, Escort RS Turbo nebo Capri Turbo, přestože jejich označení vám třeba nic konkrétního neříkají.
Právě v Británii, kde Ford zapustil kořeny nejhlouběji ze všech evropských zemí a dodnes je tam považován v podstatě za domácí značku, mají rychlé Fordy neboli „Fast Fords“ největší a nejbarvitější tradici. Ty úplně první Fordy RS ale vznikly jinde.
Za zakladatele rodu je považován Ford 15M Rallye Sport. Vrcholná verze německého Taunusu z roku 1968 se vyráběla jako čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřové kupé. Měla otáčkoměr, přídavné halogenové světlomety a na přání také sportovní sedadla Recaro – ano, už tehdy! Motor 1,7 l zpočátku dosahoval výkonu 51 kW (70 koní), ale už v září 1968 o pět koní posílil. Tehdy se také dostal do sériové výbavy brzdový posilovač, nabízený do té doby jako výbava na přání.
Návrat na místo činu
Taunus se montoval v Kolíně nad Rýnem-Niehlu. Právě zde, konkrétně ve staré motorárně, Ford minulý týden představil svůj nejnovější ostrý model ve společnosti jeho předchůdců, z nichž mnozí mají v automobilovém světě status legendy. Pokud jste tak ještě neučinili, prohlédnout si je můžete ve fotogalerii.