Takto vypadá pražské nejvýnosnější místo. Je v ulici Zálesí a je zde omezení na 30 km/h hlídané kamerami. Celkově tento úsek vygeneroval 50 835 přestupků za rok 2015. 36 730 případů nejelo více než 50 km/h

Takto vypadá pražské nejvýnosnější místo. Je v ulici Zálesí a je zde omezení na 30 km/h hlídané kamerami. Celkově tento úsek vygeneroval 50 835 přestupků za rok 2015. 36 730 případů nejelo více než 50 km/h

Ulice Modřanská je na této křižovatce hlídaná radary (ne úsekovými), protože je zde rychlost omezená ze 70 km/h na 50 km/h. Za minulý rok 44 994 přestupků, 36 044 případů překročilo rychlost o méně než 20 km/h

Ulice Modřanská je na této křižovatce hlídaná radary (ne úsekovými), protože je zde rychlost omezená ze 70 km/h na 50 km/h. Za minulý rok 44 994 přestupků, 36 044 případů překročilo rychlost o méně než 20 km/h

Ulice Libocká má v poměrně dlouhém úseku nesmyslně omezenou rychlost na 30 km/h doplněnou přirozeně o úsekové měření. Výsledkem je 34 114 přestupků za rok 2015, 30 000 řidičů zde nejelo více než 50 km/h

Ulice Libocká má v poměrně dlouhém úseku nesmyslně omezenou rychlost na 30 km/h doplněnou přirozeně o úsekové měření. Výsledkem je 34 114 přestupků za rok 2015, 30 000 řidičů zde nejelo více než 50 km/h

Spořilovská má omezení na 50 km/h kvůli snížení hluku, který dopadá na okolní sídliště. Výsledkem je 33 064 přestupků v roce 2015

Spořilovská má omezení na 50 km/h kvůli snížení hluku, který dopadá na okolní sídliště. Výsledkem je 33 064 přestupků v roce 2015

Jižní spojka nedaleko sjezdu do ulice Sulická je tradiční místo, kde jsou radary delší dobu. Hlídá se zde 80 km/h. Paradoxem je, že pouze v jednom směru a že se zde dříve mohlo jezdit 100 km/h a oficiálně to nikomu nevadilo. Za minulý rok 21 571 přestupků

Jižní spojka nedaleko sjezdu do ulice Sulická je tradiční místo, kde jsou radary delší dobu. Hlídá se zde 80 km/h. Paradoxem je, že pouze v jednom směru a že se zde dříve mohlo jezdit 100 km/h a oficiálně to nikomu nevadilo. Za minulý rok 21 571 přestupků

Ulice 5. května je dnes už legendární, protože se zde omezila rychlost na 50 km/h, přestože na Chodově vede ta stejná ulice hodně podobnou zástavbou a může se tam jet 130 km/h. V roce 2015 vygeneroval úsek ve směru do centra (v tom druhém kamery neměří) 20 364 přestupků. To, co bylo minulý rok trestané (protože prostě proto), je od letošního roku zase v pořádku. Úřady zde zvedly maximální dovolenou rychlost na 80 km/h

Ulice 5. května je dnes už legendární, protože se zde omezila rychlost na 50 km/h, přestože na Chodově vede ta stejná ulice hodně podobnou zástavbou a může se tam jet 130 km/h. V roce 2015 vygeneroval úsek ve směru do centra (v tom druhém kamery neměří) 20 364 přestupků. To, co bylo minulý rok trestané (protože prostě proto), je od letošního roku zase v pořádku. Úřady zde zvedly maximální dovolenou rychlost na 80 km/h

Přechod v ulici Lipská kousek od pražského letiště dříve generoval nejvíce pokut v Praze. Ve své podstatě jde o přechod na dálnici, kde potkáte chodce velmi zřídka. Minulý rok vygenerovalo toto místo 18 833 přestupků. Z vybraných peněz by se dala klidně postavit lávka pro pěší a bylo by po problému...

Přechod v ulici Lipská kousek od pražského letiště dříve generoval nejvíce pokut v Praze. Ve své podstatě jde o přechod na dálnici, kde potkáte chodce velmi zřídka. Minulý rok vygenerovalo toto místo 18 833 přestupků. Z vybraných peněz by se dala klidně postavit lávka pro pěší a bylo by po problému...

Na Strakonické musí člověk dávat velký pozor, protože je tu tak různě rozmístěné omezení na 50 km/h, které se ale netýká celé ulice, někde lze jet 80 km/h. Měřený úsek se ale týká právě omezení na 50 km/h. Minulý rok 11 762 přestupků. Nejvíce jich zde řidiči udělají v sobotu

Na Strakonické musí člověk dávat velký pozor, protože je tu tak různě rozmístěné omezení na 50 km/h, které se ale netýká celé ulice, někde lze jet 80 km/h. Měřený úsek se ale týká právě omezení na 50 km/h. Minulý rok 11 762 přestupků. Nejvíce jich zde řidiči udělají v sobotu

Strahovský tunel má klasické omezení na 70 km/h, občas je ale vystřídáno za 50 km/h, přesto je zde generováno zajímavé množství přestupků. Za uplynulý rok to bylo 8 178 přestupků.

Strahovský tunel má klasické omezení na 70 km/h, občas je ale vystřídáno za 50 km/h, přesto je zde generováno zajímavé množství přestupků. Za uplynulý rok to bylo 8 178 přestupků.

Desátým nejvýnosnějším pražským místem za uplynulý rok se stala Střešovická ulice, kde bylo zjištěno 6 440 přestupků. Zajímavé je, že suverénně nejvíce jich je evidováno mezi jednou a druhou hodinou odpolední. Jenže ono to není překvapivé. Radaru předchází proměnné značení a to v danou dobu ukazuje maximální dovolenou rychlost 30 km/h

Desátým nejvýnosnějším pražským místem za uplynulý rok se stala Střešovická ulice, kde bylo zjištěno 6 440 přestupků. Zajímavé je, že suverénně nejvíce jich je evidováno mezi jednou a druhou hodinou odpolední. Jenže ono to není překvapivé. Radaru předchází proměnné značení a to v danou dobu ukazuje maximální dovolenou rychlost 30 km/h

A takto vypadá počet nehod a jejich rozmístění v ulici Zálesí, kde se minulý rok vybralo nejvíce peněz za měření rychlosti. Pokud někdo tvrdí, že je zde rychlost omezena kvůli chodcům, moc pravdy na tom není, protože srážek s chodci se zde událo od roku 2007 naprosté minimum

A takto vypadá počet nehod a jejich rozmístění v ulici Zálesí, kde se minulý rok vybralo nejvíce peněz za měření rychlosti. Pokud někdo tvrdí, že je zde rychlost omezena kvůli chodcům, moc pravdy na tom není, protože srážek s chodci se zde událo od roku 2007 naprosté minimum

Podobně je na tom i druhý nejvýnosnější úsek v Modřanské ulici. Od roku 2007 evidují statistiky pouze jednu srážku s chodcem. Přechod pod lávkou pro pěší je holý nesmysl

Podobně je na tom i druhý nejvýnosnější úsek v Modřanské ulici. Od roku 2007 evidují statistiky pouze jednu srážku s chodcem. Přechod pod lávkou pro pěší je holý nesmysl

A toto jsou nehody od roku 2007, které se udály v ulici Libocká. Jak je vidět, jde o skutečně extrémně nebezpečný úsek, kde bylo vyloženě nutné omezit rychlost na 30 km/h a přidat úsekové měření...

A toto jsou nehody od roku 2007, které se udály v ulici Libocká. Jak je vidět, jde o skutečně extrémně nebezpečný úsek, kde bylo vyloženě nutné omezit rychlost na 30 km/h a přidat úsekové měření...

Pro zajímavost počet nehod na výpadovce směrem na D7, kde je všem dobře známý a celkem zbytečný přechod hlídaný kamerami. Jaké překvapení, že právě v tomto místě dochází nejčastěji k nehodám.

Pro zajímavost počet nehod na výpadovce směrem na D7, kde je všem dobře známý a celkem zbytečný přechod hlídaný kamerami. Jaké překvapení, že právě v tomto místě dochází nejčastěji k nehodám.

A perlička na závěr. Podívejte se, kolik nehod vygenerovalo pražské letiště a stále tu žádné úsekové měření ani jiné měření rychlosti není

A perlička na závěr. Podívejte se, kolik nehod vygenerovalo pražské letiště a stále tu žádné úsekové měření ani jiné měření rychlosti není

Ulice Modřanská je na této křižovatce hlídaná radary (ne úsekovými), protože je zde rychlost omezená ze 70 km/h na 50 km/h. Za minulý rok 44 994 přestupků, 36 044 případů překročilo rychlost o méně než 20 km/h
Ulice Libocká má v poměrně dlouhém úseku nesmyslně omezenou rychlost na 30 km/h doplněnou přirozeně o úsekové měření. Výsledkem je 34 114 přestupků za rok 2015, 30 000 řidičů zde nejelo více než 50 km/h
Spořilovská má omezení na 50 km/h kvůli snížení hluku, který dopadá na okolní sídliště. Výsledkem je 33 064 přestupků v roce 2015
Jižní spojka nedaleko sjezdu do ulice Sulická je tradiční místo, kde jsou radary delší dobu. Hlídá se zde 80 km/h. Paradoxem je, že pouze v jednom směru a že se zde dříve mohlo jezdit 100 km/h a oficiálně to nikomu nevadilo. Za minulý rok 21 571 přestupků
15
Fotogalerie

Které radary v Praze nejvíc vynášejí? A jak to souvisí s počtem nehod?

Na konci roku 2014 se objevila zajímavá statistika shrnující počty pokut vybrané za pomoci stacionárních radarů a kamer na území Prahy. Aktuálně tu máme stejnou statistiku, která ovšem pracuje s údaji za rok 2015. Tak tedy, kde se vybere nejvíce?

Stejně jako u dříve zveřejněné statistiky pochází i ta aktuální z dílny Českého rozhlasu. Ten získal databázi přestupků od policie, ze kterého sestavil interaktivní mapu a z ní je dobře patrné, na kterých místech se vydělává nejvíce. 

Celkově pražská policie za loňský rok eviduje 300 tisíců případů překročení maximální povolené rychlosti, přičemž zhruba 292 tisíc zachytily právě automatické systémy. Ty tak vybraly do pražského rozpočtu přibližně 197 milionů korun. 

Prohlédněte si interaktivní mapu s přesnými údaji

Zatímco dříve byl nejpřínosnějším úsekem přechod na výpadovce směrem na D7 nedaleko letiště, za minulý rok tohle prvenství získala Praha 4, přesně řečeno křižovatka ulic Zálesí a Nad Lesním divadlem.

Jedná se o úplně obyčejnou křižovatku, kouzlo je zde ale v tom, že sem bylo instalováno omezení na 30 km/h podpořené kamerami. Celkově zde bylo za rok 2015 zaznamenáno 50 835 přestupků, v drtivé většině z kategorie překročení maximální povolené rychlosti o méně než 20 km/h (36 730 přestupků). 

rychlost_1_zalesi.jpgrychlost_2_modranska.jpg
Toto jsou dva pražské nejvýnosnější úseky. Jsou rovné, čtyřproudové, přehledné... Na obrázku vlevo je nejvýnosnější úsek v ulici Zálesí, kde je rychlost omezená na 30 km/h, vpravo ulice Modřanská. V měřeném úseku je rychlost omezená ze 70 km/h na 50 km/h

Druhou příčku získal další zajímavý pražský úsek, a sice křižovatka ulic Modřanská, V Náklích a V Hodkovičkách. Zde je rychlost omezená ze 70 km/h na 50 km/h a nutno dodat, že tohle místo měla policie velice ráda ještě dlouho před tím, než sem byly instalovány kamery, protože je zde naprosto ideální roští, do kterého lze schovat policejní vůz tak, aby nebyl vůbec vidět. 

Jinak jde o ulici čtyřproudovou a přímo nad přechodem je udělána pro pěší také lávka, takže by se skoro dalo říci, že je zde přechod zbytečný. Sečteno a podtrženo, celkem 44 994 přestupků za loňský rok, opět většinou za překročení rychlosti o méně než 20 km/h. Měření ovšem není úsekové, kamery snímají rychlost kousek před křižovatkou. 

rychost_3_liboc.jpgrychlost_4_spořilovská.jpgrychlost_5_jižní_spojka.jpg
Další tři pražské a velmi výnosné úseky... Libocká ulice přinesla se svým nesmyslným omezením na 30 km/h také mnoho financí do pražského rozpočtu. Spořilovská (uprostřed) je kvůli hluku omezená na 50 km/h. Jižní spojka (vpravo) je už tradičně úspěšným úsekem

A konečně třetí nejpřínosnější pražské místo je v ulici Libocká. Zde v úseku kolem kostela, kde jsou dvě zatáčky, byla rychlost snížena na 30 km/h a tento krok byl znovu podpořen celkem dlouhým úsekovým měřením. Tyto kamery vygenerovaly 34 114 přestupků za minulý rok, přičemž 30 000 případů zde jelo maximálně 50 km/h, tedy šlo o překročení rychlosti do 20 km/h. 

Další pro pražský rozpočet přínosné úseky najdete v přiložené galerii. 

rychlost_6_magistrala.jpgrychlost_7_uletiště.jpgrychlost_8_strakonická.jpgrychlost_9_strahovský_tunel.jpgrychlost_10_střešovická.jpg
Další výnosná pražská místa, která se dostala mezi deset nejlepších. Všimněte si, že většina z nich se týká víceproudých přehledných komunikací 

Jak to souvisí s bezpečnostní? 

Odpověď asi tak nějak všichni tuší, přesnější odpověď nám mohou dát opět statistiky. Na internetu se můžete podívat třeba do interaktivní mapy, kde najdete zaznamenané jednotlivé nehody od roku 2007 na území celé České republiky. Co nám tato mapa říká v kontextu výnosných pražských úseků? 

Tak například nejpřínosnější úsek loňského roku eviduje od začátku roku 2007 do letošního dubna 65 nehod, ovšem pouze ve čtyřech případech šlo o srážku s chodcem. Nicméně je pravda, že speciálně tato konkrétní křižovatka vygenerovala více nehod, při kterých se srazily automobily. Jenže je otázkou, zda za to může rychlost samotná. Kromě přechodů je v jednom směru těsně za křižovatkou vjezd na čerpací stanici, ve druhém směru zase kousek za křižovatkou začíná pruh vyhrazený pro autobusy. A navíc. Po Praze podobných křižovatek najdete opravdu hodně. 

nehody_zálesí.jpgnehody_modřanská.jpgnehody_libocká.jpg
Tři nejvýnosnější pražské úseky z pohledu počtu nehod. Zatímco úsek v ulici Zálesí (vlevo) a v Modřanské (uprostřed) by se snad možná dal ještě pochopit, protože je zde evidováno větší množství nehod, ulice Libocká a její omezení na 30 km/h je hotový nesmysl

V případě úseku v Modřanské ulici došlo na dané křižovatce od roku 2007 ke čtyřiceti nehodám, kdy pouze v jednom případě se jednalo o srážku automobilu a chodce. Jenže i zde je otázkou, zda měření rychlosti představuje ideální řešení. Policie zde stála se svými radary velmi často i dříve. Možná by stálo za zvážení alespoň zrušení přechodu pod lávkou pro pěší.

Úplný extrém je pak ulice Libocká omezená na 30 km/h. Zde statistiky evidují od roku 2007 pouze 15 nehod plus jednu srážku automobilu s chodcem. Jinak řečeno, zatímco u předchozích dvou míst snad lze konstantní měření trochu omluvit, v Libocké ulici dost těžko. 

perla2.jpgperla1.jpg
Dvě perličky na závěr: Výpadovka na D7, kde je nejvíce nehod právě v měřeném úseku. Asi by bylo nejlepší, kdyby tady přechod nebyl. Peníze na lávku se už jistě z pokut vybraly. Jeden by nevěřil, kolik nehod má na svědomí pražské letiště. Jak to, že tam ještě není nějaké zařízení na měření rychlosti

Zajímavé je, že kromě dvou případů (Libocké a Střešovické ulice) jsou všechny nejvýnosnější úseky široké komunikace, které mají minimálně dva pruhy v každém směru. A bude rovněž zajímavé sledovat, zda se postupem času dočkáme více hlídaných úseků omezených na 30 km/h, protože jak je vidět, tohle omezení se vyplatí. 

Foto: Google Street View

Doporučujeme

Články odjinud