Dálnice D5 měří 151 km. Vede z Prahy na Plzeň a pokračuje až k hraničnímu přechodu v Rozvadově. Za Rozvadovem se napojuje na neměckou dálnici A6. Foto: Metrostav

Dálnice D5 měří 151 km. Vede z Prahy na Plzeň a pokračuje až k hraničnímu přechodu v Rozvadově. Za Rozvadovem se napojuje na neměckou dálnici A6. | Foto: Metrostav

Rekonstrukci úseku mezi 100. a 110. kilometrem provedla společnost Metrostav. Spojení starého krytu s podkladovou vrstvou bylo tak silné, že bourací kladiva, bagry a gilotiny pohořely. Foto: Metrostav

Rekonstrukci úseku mezi 100. a 110. kilometrem provedla společnost Metrostav. Spojení starého krytu s podkladovou vrstvou bylo tak silné, že bourací kladiva, bagry a gilotiny pohořely. | Foto: Metrostav

Při odstraňování starého cementobetonového krytu nepomohly ani silné silniční frézy Foto: Metrostav

Při odstraňování starého cementobetonového krytu nepomohly ani silné silniční frézy | Foto: Metrostav

Starý kryt odstranil až rezonanční stroj RMI. Během pracovní směny (8 hodin) vybourá plochu o rozloze 5000 metrů čtverečních Foto: Metrostav

Starý kryt odstranil až rezonanční stroj RMI. Během pracovní směny (8 hodin) vybourá plochu o rozloze 5000 metrů čtverečních | Foto: Metrostav

Z úseku mezi 100. a 110 kilometrem dálnice D5 bylo odvezeno 32.000 metrů krychlových betonu. Každý z nákladních vozů byl před odjezdem ze staveniště pečlivě zvážen. Foto: Metrostav

Z úseku mezi 100. a 110 kilometrem dálnice D5 bylo odvezeno 32.000 metrů krychlových betonu. Každý z nákladních vozů byl před odjezdem ze staveniště pečlivě zvážen. | Foto: Metrostav

Geodeti museli zaměřit a ustavit tzv. lankodráhu, která slouží ke směrové a výškové navigaci betonářských finišerů Foto: Metrostav

Geodeti museli zaměřit a ustavit tzv. lankodráhu, která slouží ke směrové a výškové navigaci betonářských finišerů | Foto: Metrostav

Opravený a vyčištěný podklad je nutné pokrytý textilií, která zabraňuje pevnému spojení nového cementobetonového krytu s pokladovou vrstvou dálnice. Musí být ukotvena, aby při betonáži nedocházelo k tvorbě překladů a shrnování. Foto: Metrostav

Opravený a vyčištěný podklad je nutné pokrytý textilií, která zabraňuje pevnému spojení nového cementobetonového krytu s pokladovou vrstvou dálnice. Musí být ukotvena, aby při betonáži nedocházelo k tvorbě překladů a shrnování. | Foto: Metrostav

Před každou betonáží bylo nutné zajistit výrobu betonu v betonárnách, nacházejících se co možná nejblíže místu betonáže. Parametry betonových směsí byly pod neustálou kontrolou. Foto: Metrostav

Před každou betonáží bylo nutné zajistit výrobu betonu v betonárnách, nacházejících se co možná nejblíže místu betonáže. Parametry betonových směsí byly pod neustálou kontrolou. | Foto: Metrostav

Dvouvrstvý cementrobetonový kryt byl pokládán dvěma v tandemu prechujícími finišery. Před první finišer je navážena a v požadované tloušťce vyrovnaná betonová směs. Foto: Metrostav

Dvouvrstvý cementrobetonový kryt byl pokládán dvěma v tandemu prechujícími finišery. Před první finišer je navážena a v požadované tloušťce vyrovnaná betonová směs. | Foto: Metrostav

Zařízení připojená k prvnímu finišeru zapracovávají do spodní vrstvy betonového krytu kluzné trny a kotevní tyče. Mají za úkol fixovat kryt v poloze, ve které byl položen. Současně umožňují dilataci. Foto: Metrostav

Zařízení připojená k prvnímu finišeru zapracovávají do spodní vrstvy betonového krytu kluzné trny a kotevní tyče. Mají za úkol fixovat kryt v poloze, ve které byl položen. Současně umožňují dilataci. | Foto: Metrostav

Finišer beton rozprostírá, hutní a uhlazuje. Výsledná tlošťka cementobetonového krytu je 220 milimetrů. Foto: Metrostav

Finišer beton rozprostírá, hutní a uhlazuje. Výsledná tlošťka cementobetonového krytu je 220 milimetrů. | Foto: Metrostav

První finišer dosypává na čerstvě položenou spodní vrstvu beton, určený k betonáži horní obrusné vrstvy. Kryt je nakonec vyhlazen tak, že připomíná sklo. Foto: Metrostav

První finišer dosypává na čerstvě položenou spodní vrstvu beton, určený k betonáži horní obrusné vrstvy. Kryt je nakonec vyhlazen tak, že připomíná sklo. | Foto: Metrostav

Vrchní vrstva je ošetřena postřikem, který se vpije do hloubky asi 2 milimetrů a brání rychému vysychání povrchu krytu. Až beton začne prášit, je jeho povrch zdrsněn, díky čemuž získá protiskluzové vlastnosti. Foto: Metrostav

Vrchní vrstva je ošetřena postřikem, který se vpije do hloubky asi 2 milimetrů a brání rychému vysychání povrchu krytu. Až beton začne prášit, je jeho povrch zdrsněn, díky čemuž získá protiskluzové vlastnosti. | Foto: Metrostav

Poté násleleduje řez podélných a příčných dilatačních spár, které betonovým deskám zabrání praskat během tvrdnutí Foto: Metrostav

Poté násleleduje řez podélných a příčných dilatačních spár, které betonovým deskám zabrání praskat během tvrdnutí | Foto: Metrostav

Hned v náledujícím kroku je nutné spáry vyčistit a utěsnit gumovou výplní o větším průměru, než je šířka řezu Foto: Metrostav

Hned v náledujícím kroku je nutné spáry vyčistit a utěsnit gumovou výplní o větším průměru, než je šířka řezu | Foto: Metrostav

Betonuje se také monolitický zlab učený k odvodu vody z dálnice Foto: Metrostav

Betonuje se také monolitický zlab učený k odvodu vody z dálnice | Foto: Metrostav

V plánovaných místech je žlab připojen ke kanalizaci. Také na žlabu je provedeno zdrsnění povrchu, aby měl požadované protiskluzové vlastnosti. Foto: Metrostav

V plánovaných místech je žlab připojen ke kanalizaci. Také na žlabu je provedeno zdrsnění povrchu, aby měl požadované protiskluzové vlastnosti. | Foto: Metrostav

Takto probíhá instalace svodidel Foto: Metrostav

Takto probíhá instalace svodidel | Foto: Metrostav

Takto probíhá instalace svodidel Foto: Metrostav

Takto probíhá instalace svodidel | Foto: Metrostav

V samotném závěru došlo k instalaci svislých dopravních značek a vyznačení podélného dopravního značení Foto: Metrostav

V samotném závěru došlo k instalaci svislých dopravních značek a vyznačení podélného dopravního značení | Foto: Metrostav

Rekonstrukce 10kilometrového úseku dálnice D5 trvala 105 dnů Foto: Metrostav

Rekonstrukce 10kilometrového úseku dálnice D5 trvala 105 dnů | Foto: Metrostav

Rekonstrukci úseku mezi 100. a 110. kilometrem provedla společnost Metrostav. Spojení starého krytu s podkladovou vrstvou bylo tak silné, že bourací kladiva, bagry a gilotiny pohořely. Foto: Metrostav
Při odstraňování starého cementobetonového krytu nepomohly ani silné silniční frézy Foto: Metrostav
Starý kryt odstranil až rezonanční stroj RMI. Během pracovní směny (8 hodin) vybourá plochu o rozloze 5000 metrů čtverečních Foto: Metrostav
Z úseku mezi 100. a 110 kilometrem dálnice D5 bylo odvezeno 32.000 metrů krychlových betonu. Každý z nákladních vozů byl před odjezdem ze staveniště pečlivě zvážen. Foto: Metrostav
21
Fotogalerie

Češi natočili skvělé video o rekonstrukci D5. Více detailů už asi jinde neuvidíte

Průjezdy opravovanými úseky dálnic jsou obvykle k vzteku. Asi jenom málokdo by však nejraději nezastavil a nekoukal stavbařům pod ruce. Celý proces rekonstrukce dálnice je totiž neskutečně zajímavý!

Ve včera vydaném přehledu jste mohli vidět, kde je možné na českých dálnicích během prázdnin očekávat dopravní komplikace. Připomeneme, že uzavírek a omezení bude čtyřicet, a abychom na D1 v opravovaných úsecích nejezdili moc rychle, přibudou radary a kamery pro záznam překročení rychlosti. Kamer se ostatně dočkáte i dálnici D11 mezi nultým a osmým kilometrem, kde by rekonstrukce měla pomalu finišovat.

Dnes si řekneme o plzeňské dálnici D5, konkrétně o úseku mezi stým a sto desátým kilometrem. Rekonstrukci provedla česká firma Metrostav, která měla na celý úsek 105 dnů. To se laikovi může zdát jako krátká doba na to, aby zmizel starý cementobetonový kryt, místo něj byl položen nový, byla instalována nová svodidla a byly provedeny nezbytné technologické práce. Jenže ono je možné to zvládnout bez průtahů.

O rekonstrukci D5 pojednává video, které si nechal natočit zhotovitel stavby. Má téměř 13 minut, detailně ale ukazuje práce, které řidičům zůstávají skryty za betonovými svodidly.

Věděli jste například, že spojení starého krytu s podkladovou vrstvou bylo tak silné, že bourací kladiva, bagry a gilotiny pohořely? Nebo že s betonovou směsí, ze které finišer vytvoří novou desku, to také není jenom tak a musí projít laboratorními testy? Nebo jak se instalují svodidla? Pokud ne, doporučujeme dokoukat video až do konce!

Video: Metrostav

Doporučujeme

Články odjinud