137
Fotogalerie

Chorvatsko 2012: ENC, dvě trasy Praha - Záhřeb, tipy

V poslední době to je všude samá Škoda Rapid. Co takhle dát si něco z trochu jiného soudku? Co takhle vyrazit na dovolenou?

Kapitoly článku:


Začalo nám léto a stejně jako vždycky míří nejvíce českých turistů do Chorvatska. Pro letošek se vyskytlo několik novinek, které mohou letní odpočinek trochu znepříjemnit. Projeli jsme Chorvatsko až na úplný jih, vyzkoušeli klasickou trasu přes Slovinsko, prověřili maďarskou alternativu, porovnali cestu mimo slovinskou dálnici a vůbec nabrali spoustu zážitků. To vše ve společnosti naftového Subaru Forester.

Je krize. Jde o fakt sice obehraný, ale ohání se jím kde kdo, takže největšími novinkami je zdražení poplatků. Na tohle téma toho bylo napsáno v médiích více než dost, tedy pouze stručně. Chorvatsko na tom není ekonomicky zrovna nejlépe a možná právě proto připravilo největší „zpestření“ pro své turisty. Dálnice v úseku Macelj – Záhřeb se zdražení netýká, zde zaplatíte stále 42 HRK, dál už se ceny liší, a to o patnáct procent. Dražší je také přeprava trajektem.

see_01.JPGsee_02.JPG 
Kam na dovolenou k moři? Pro spoustu českých turistů má tahle otázka jednoduchou odpověď. Do Chorvatska...

ENC vs. „cash“

V souvislosti se zdražením se začalo hlasitě mluvit o systému ENC, což je obdoba systému mýtných bran, který známe z českých silnic. Člověk si pořídí krabičku, dobije si kredit a může vesele jezdit po dálnicích, aniž by se zdržoval stáním v kolonách a platbou v hotovosti. Kdo používá ENC, toho se zdražení netýká.

Je na první pohled zřejmé, že jde pro věrného českého turistu o docela zajímavou věc, jenže Chorvatsko nemá tak úplně zájem na tom, aby ji používali právě turisté (nebo to tak alespoň vypadá). Zařízení si můžete pořídit pouze na 15 vybraných místech (zde najdete jejich seznam i s pracovní dobou) přičemž pracovní doba není kdo ví jak velká, takže se vám úplně snadno může stát, že dorazíte do Chorvatska a na příslušných místech bude zavřeno.

DSC_1948.JPGDSC_2201.JPG 
Naftové Subaru Forester se ukázalo jako výborná volba pro téměř tři tisíce kilometrů dlouhou cestu. Spotřeba skončila na hodnotě 7,4 l/100 km.

Otázek kolem ENC je mnoho. Tak například jaká je platnost kreditu, jak lze dobíjet kredit, zdali se dá dobíjet v hotovosti, zda je krabička přenosná, zda existuje nějaká doba aktivace atd. Nejzajímavější je ovšem informace o tom, že Chorvatsko údajně plánuje omezit platnost kreditu, což by prakticky vyloučilo možnost použití ENC u turistů. Celé to tak trochu vypadá, jako kdyby na dálnicích začal platit systém dvojích cen. 

Nicméně podle oficiálních zdrojů se zatím žádné omezení kreditu nepřipravuje, takže by platnost vašeho ENC účtu neměla být nijak časově omezena. Trvanlivost samotného zařízení ENC je omezena funkcí baterie. Ta by měla vydržet minimálně pět let. Co se dobíjení týká, ENC účet lze dobíjet na prodejních místech nebo mýtných branách, a to jak kartou, tak v hotovosti. Lze využít také dobití pomocí SMS, ale v tomto případě musíte mít chorvatskou SIM kartu (nebo požádat obsluhu, aby to provedla přes svůj telefon). A nakonec zařízení ENC je přenosné a lze jej používat na různých vozidlech. Podmínkou je pouze stejná kategorie.

DSC_2511.JPGDSC_2515.JPG 
Celé léto bude u Zaprešiče nedaleko Záhřebu probíhat oprava mostu. Očekávejte omezenou rychlost, dva pruhy v každém směru naštěstí zůstanou. Více postojíte na hranicích.

Na hranicích stále fronty

Další novinkou je oprava mostu na trase Macelj – Záhřeb (nedaleko Záhřebu), která potrvá celé léto a dá se očekávat, že zde bude doprava trochu váznout. Co naopak zůstává při starém, je fakt, že Chorvatsko coby dlouholetý čekatel na vstup do EU stále členem není, tedy vás čeká klasická hraniční kontrola mezi Slovinskem a Chorvatskem. Že to na hlavních trasách zde bývá na delší dobu, o tom už také bylo řečeno více než dost.

Já mohu přidat osobní zkušenosti z minulého roku, kdy jsem zde v květnu stál půl hodiny (to mi přijde fakt dost, na to, že bylo do sezony ještě daleko), v létě dvě hodiny a na konci října v neděli večer při cestě zpět hodinu a došlo také na prohlídku auta. Letošní poslední zkušenost opět skončila na dvou hodinách (při cestě zpět, opět v neděli večer).

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud