74
Fotogalerie

Test Peugeot 208 GTi – Zdařilá změna identity

Je to horké. Je to hatch. Je to hot-hatch. Má 200 koní a váží necelých 1 200 kg. Funguje výborně. Seznamte se: Peugeot 208 GTi.

Kapitoly článku:


Velké cíle, nebo jen zbožná přání…?

V souvislosti s nedávným testem kupé Peugeot RCZ se v tuto chvíli začínám obávat, že mě po přečtení následujících řádek začnete nazývat vyznavačem francouzských automobilů. Tím se ale necítím. Zkrátka se to tak semlelo, že jsem měl možnost v krátké době vyzkoušet dvě skutečně dobrá francouzská auta, navíc téže značky.

P1170311.JPGP1170312.JPGP1170313.JPG
Peugeot 208 GTi

Přesněji řečeno, přímo jsem přesedal z jednoho do druhého, takže se připravte na to, že se chvílemi na test Peugeotu RCZ odkážu. Peugeot 208 GTi byl představen přesně před rokem na autosalonu v Paříži se záměrem vzkřísit slávu modelu 205 GTi z osmdesátých let. Značce Peugeot se totiž od té doby vlstně nepodařilo postavit vůz, který by se svými úspěchy v běžném provozu a na závodních tratích mohl zmíněné řadě plně vyrovnat.

Původní Peugeot 205 GTi byl odhalen v roce 1984 s atmosféricky plněným čtyřválcem 1,6 l (XU5J) s výkonem 105 koní (77 kW), později přibyla varianta 1,9 l (XU9JA) se stejným vrtáním naladěná až na 128 koní (94 kW). Právě základní krátkozdvihová „šestnáctistovka“, která byla v roce 1987 opatřena modernější hlavou z XU9JA s většími ventily, se však zapsala do povědomí tehdejších řidičů jako mimořádně točivý a zábavný motor.

208 GTi jako moderní interpretace

Sportovně střižený Peugeot 208 GTi stojí totéž co podobně zacílená a nedávno „zaříznutá“ Škoda Fabia RS. Oproti ní se vyznačuje o 20 koní vyšším výkonem, výhradně třídveřovou karoserií (Fabia RS je naopak pouze pětidveřová) a šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením, zatímco mladoboleslavský matador je k mání (bohužel) pouze s automatem, který se pro vůz tohoto typu prostě nehodí.

P1170327.JPGP1170328.JPGP1170329.JPG
Na první pohled se špičková verze řady 208 vyznačuje především většími koly

Elixír namíchaný z výkonu 200 koní, manuálně řazené převodovky, pohotovostní hmotnosti 1 190 kg a tuhé třídveřové karoserie má kvalitní ingredience, ale přesto nemusí být namíchán správně. Aby k tomu v případě modelu 208 GTi nedošlo, zapracovali konstruktéři důkladně na mechanických částech vozu. Nové jsou brzdy včetně kotoučů a ovládání, nápravy dostaly nově odladěné tlumiče i pružiny.

Změnami oproti standardní verzi Peugeot 208 prošly i materiály silentbloků, stabilizátor na přední nápravě má větší průměr, rozkrok vozu byl rozšířen novými koly s širšími pneumatikami a těžiště vozu nepatrně pokleslo v souvislosti se snížením světlé výšky na 110 mm. Pokud ale čekáte neotesaný kostitřas, který by z vás ve městě vytloukal duši a na výmolech poskakoval, pletete se: s tímto autem lze pohodlně jezdit i v každodenním provozu a nerovnosti mu nevadí.

P1170301.JPGP1170299.JPGP1170321.JPG
Zdroje LED najdeme v předních i zadních svítilnách

Motor je další adaptací čtyřválce 1,6 THP ze společného vývoje PSA/BMW, ovšem oproti slabším verzím překvapivě dostal kratší převodovku usnadňující vysloveně sportovní jízdu. Pro představu, na šestku při 130 km/h jsme změřili 2 900 ot./min., což je oproti zmíněnému kupé Peugeot RCZ se slabší verzí téhož agregátu o 200 ot./min. více.

Zkoušený vůz

Model Peugeot 208 GTi stojí v základu rozumných 510 000 Kč a jako špičkový model celé řady 208 se vyznačuje docela širokou výbavou již ve standardu. Za tuto cenu tak dostanete kromě čiperného zážehového turbomotoru a manuálně řazené převodovky třeba sportovní podvozek snižující světlou výšku, zcela odpojitelnou stabilizaci nebo tempomat s omezovačem rychlosti.

P1170315.JPGP1170317.JPGP1170333.JPG

Samozřejmostí jsou též sedmnáctipalcové lité ráfky, přední blinkry a denní svícení ze zdrojů LED, samočinné stěrače a světlomety, elektricky ovládaná přední okna a sklopná i vyhřívaná zrcátka, palubní počítač, dvouzónová klimatizace, atd. Výbava zkoušeného vozu byla rozšířena o předozadní parkovací asistent s automatickým naváděním do podélného i příčného stání (+ 6 000 Kč), středovou loketní opěrku mezi předními sedadly (+ 5 000 Kč) a metalízu (+ 11 000 Kč).

Na palubě se nacházela také „nejchytřejší“ verze multimediální soustavy SMEG s dotykovým monitorem, navigací, Bluetooth, párem vstupů USB a přehrávačem CD detašovaným ve schránce před spolujezdcem (+ 12 000 Kč). Celkově vůz na snímcích stál v době našeho testu stále ještě docela zajímavých 544 000 Kč.

Peugeot 208 GTi
Rok výroby2013
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)544 000 Kč
Cena základního provedení (vč. DPH)219 000 Kč
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy6x
El. řízení podvozkuESP, ABS, REF, EVA
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 2x, aut.
El. ovládání zrcátekAno vč. vyhřívání a přiklápění
Čalouněníkůže/látka
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelná bederní opěraAno
Stavitelný volantAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, aut., dvouzónová
AutorádioCD, MP3, AUX, USB
BluetoothAno
NavigaceAno
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno
Xenonové světlometyNe
Denní svíceníAno, LED
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaNe
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentAno, vpředu i vzadu
Start/stop systémNe
MetalízaAno

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud