Pod karoserií měl Superb hodně společného s Passatem už od první generace, ale ještě nikdy si oba modely nebyly tak blízko jako dnes. Postavili jsme proti sobě Superb liftback a Passat sedan v typické flotilové motorizaci 2.0 TDI 110 kW.
Kapitoly článku:
Škoda Superb a Volkswagen Passat. Sourozenci, ale také nesmiřitelní soupeři, kteří se konkrétně na českém trhu mnohdy přetahují o stejného zákazníka. U nás není výjimkou potkat v jednom z nich ředitele velké továrny nebo člena vyššího vedení banky. Oba modely nedávno přišly v nové generaci – Passat loni, Superb je vlastně ještě pořád horkou novinkou. A dnes jsme je poprvé postavili proti sobě.
Oba modely střední třídy jsme původně chtěli porovnat ještě s Mazdou 6, ale bohužel to nevyšlo. Stal se nám z toho duel koncernových sourozenců
Superb samozřejmě pochází z tiskové flotily automobilky Škoda. Volkswagen novinářské auto v požadované konfiguraci neměl, ale našel pro nás vhodný kus v nabídce Das Welt Auto, což je „značkový“ program ojetin koncernu VW.
Testovaný Superb i Passat mají pod kapotou shodný motor, diesel o objemu 2,0 l s výkonem 110 kW (150 koní), který pohání přední kola skrz 6st. manuální převodovku
Protože s oběma auty jsme jezdili už dřív, zaměříme se dnes opravdu hlavně na jejich porovnávání. Pokud hledáte informace o technice, nabízených motorizacích, výbavě apod., přečtěte si nejdříve některý ze samostatných testů:
Duel bude o to pikantnější, že tentokrát se nám podařilo dát dohromady auta s totožnou specifikací hnacího řetězce: motor 2.0 TDI ve variantě 110 kW, manuální převodovka, pohon předních kol. Náš původní záměr počítal ještě se třetím do mariáše: modernizovaná Mazda6 s motorem 2,2 Skyactiv-D by souboji dodala další rozměr. Bohužel se ale na poslední chvíli z testu omluvila. Bude z toho tedy čistě bratrovražedný boj koncernových sourozenců.
Nová Škoda Superb vs. nový Volkswagen Passat 2.0 TDI: Technické parametry |
Motorizace |
Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW |
VW Passat 2.0 TDI 110 kW |
Převodovka |
6st. manuální |
6st. manuální |
Max. výkon (kW/k) |
110/150 |
110/150 |
v ot./min. |
3500-4000 |
3500-4000 |
Max. točivý moment (Nm) |
340 |
340 |
v ot./min. |
1750-3000 |
1750-3000 |
0-100 km/h (s) |
8,8 |
8,7 |
Max. rychlost (km/h) |
220 |
220 |
Komb. spotřeba (l/100 km) |
4,1 |
4,1 |
Provozní hmotnost (kg) |
1485 |
1475 |
Celková hmotnost (kg) |
2030 |
2020 |
Užitečná hmotnost (kg) |
620 |
620 |
Anebo se nám z toho vyklube nezáživný „přátelák“? Oba soupeři jsou si totiž technicky velmi podobní. Na základu modulární koncernové platformy MQB postavily obě značky auta, která k sobě mají velmi blízko klíčovými rozměry, konstrukcí náprav, elektroinstalací i hnacím řetězcem. Motor je samozřejmě identický.
Obejdou se bez močoviny
V tomto případě se jedná o 2.0 TDI s kódem CRLB, jehož kulturu chodu vylepšuje vyvažovací hřídel. Ten například v Octavii nebo Golfu mají jen modely s pohonem všech kol. Varianta 110 kW se stále obejde bez AdBlue, to najdete až u silnějšího provedení.
Motor pohání přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Připlatit si můžete za dvouspojkovou skříň DSG nebo za čtyřkolku 4Motion, ale musíte si vybrat, co z toho chcete víc. Kombinaci automatu s pohonem všech kol koncern nabízí jen zákazníkům ochotným připlatit za silnější motorizaci 2.0 TDI 140 kW.
Superb je stylizován odvážněji než Passat a má atleticky vyvážené proporce, což se o předchozích dvou generacích skutečně říci nedalo
Design, respektive styling a estetiku exteriéru nezohledňujeme v závěrečném hodnocení, pokud se naprosto nevymyká poměrům (kterýmkoliv směrem). Proto jen pár slov: zatímco Passat je elegantní, ale relativně opatrnou variací na známé téma, Superb mezigeneračně neuvěřitelně prokoukl. Hlavně proto, že předchůdce měl opravdu nepovedené proporce, jeho dlouhá a úzká karoserie vypadala jako nastavovaná.
Boční silueta i blízkost základních rozměrů naznačují, že konstrukčně jsou si obě auta velmi podobná; Superb má ale delší rozvor náprav
Nová generace velké škodovky má daleko atletičtější postavu, kterou docela zdařile podtrhují prolisy karoserie i „grafika“ světel a masky. Oproti Passatu působí Superb o něco agresivnějším dojmem, ale Volkswagen se vedle něj stydět nemusí. Teutonsky upjaté tvary dávají německému autu něco z elegance velkých limuzín. Záleží na vás, který přístup upřednostňujete. V obou případech se podle našeho názoru jedná o povedené, nadčasové tvary, které budou stárnout pomalu a důstojně. Zkušenost naznačuje, že od začátku méně nápadný Passat možná vydrží vypadat aktuální o něco déle než vyzývavější Superb.