7
Fotogalerie

Lopraisovo výročí: dvacet let Monsieur Dakar

Letošní Dakar byl bohužel zrušen, Karel Loprais a tým Tatry přesto mohou slavit. Od jejich prvního vítězství v náročné rallye uplynulo 20 let.

V těchto dnech si fanoušci českého motoristického sportu připomínají jedno velké výročí. Dne 22. ledna totiž uplynulo dvacet let od prvního vítězství Karla Lopraise a Tatry 815 na slavném maratónu Paříž – Dakar. Došlo k němu na desátém ročníku této pouštní rallye, jenž byl však poznamenán tragickou nehodou kamiónu DAF, takže ročník následující nebyl pro nákladní vozy výjimečně vypsán. Loprais pak zvítězil ještě v ročnících 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001, v ostatních ročnících obsadil navíc čtyřikrát druhou a dvakrát třetí příčku. Díky těmto fenomenálním úspěchům se mu dnes mezi světovou závodnickou elitou říká Monsieur Dakar. Karel Loprais stanul i na startu letošního ročníku, jenž však byl na poslední chvíli vzhledem k riziku teroristických útoků zrušen.

Dakar 2001.jpgDakar 2004.jpgDakar 2007 mapa.jpg

Loprais na Dakaru startoval poprvé v roce 1986. Soutěž tehdy jely dva kamióny Tatra 815 6x6 s posádkami Loprais, Stachura, Krpec a Kahánek, Gumulec a Kalina. Obě posádky až do předposlední etapy pomýšlely na umístění „na bedně“, jejich naděje zhatilo až hluboké bahno. Pro následující ročník byl připraven speciál s novým podvozkem 4x4, právě obratné vozy této konfigurace na Dakaru zaznamenaly největší úspěchy. Tatry kopřivnického Marathón Teamu se afrických rallye účastnily také v podobě doprovodných vozidel, ale úspěšně startovaly také na dalších dálkových jízdách po celém světě. Nejtěžšími soupeři byly Tatrám vždy především vozy DAF a Kamaz.

Lisabon 2008.jpgOdjezd 2008.jpgTatra Maraton Team.jpg

Technika speciálů Tatra se během let samozřejmě výrazně měnila a svým úsilím do ní zasahoval právě Loprais. Závodní vozy dodnes vycházejí z modelu Tatra 815 a donedávna byly poháněny vzduchem chlazenými motory Tatra. Pro letošní ročník byl připraven vůz s označením Tatra 815-2 ZO R45 12.400 4x4.1. O jeho pohon se stará vznětový, kapalinou chlazený osmiválec KHD Deutz BF 8M 2015C s objemem 15 874 cm3, přeplňovaný dvěma turbodmychadly Holset s mezichladičem stlačovaného vzduchu. Výkon dosahuje 816 koní při 2 100 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 3 200 N.m při 1 200 ot./min. Převodovka Tatra TS 210 má deset rychlostních stupňů a je doplněna dvoustupňovým přídavným ústrojím Tatra 2.30 TRK 1,3/2,1. Všechny tři diferenciály jsou opatřeny uzávěrami.

Vynikající jízdní vlastnosti těží především z originální, takřka osm desetiletí vyráběné koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Současný vůz má stabilizátory na obou nápravách, pérování vzduchovými měchy, doplněnými dvojicemi tlumičů Fox na každém kole, a palivovou nádrž na 900 litrů nafty. Pneumatiky Pirelli PS 22 Pista lze za jízdy dohušťovat i upouštět. Pohotovostní hmotnost činí rovných devět tun a vůz dosahuje nejvyšší rychlosti 165 km/h.

Tunis testy 2007 1.jpgTunis testy 2007 2.jpg

S Karlem Lopraisem jsem se měl možnost několikrát setkat. Je to rázný, pracovitý a mimořádně schopný chlap, který svůj život zasvětil automobilům Tatra. Jako mladý nastoupil do kopřivnického oddělení pro nákladní vozy vlastně z nouze, protože u „osobáků“ pro něj nebylo místo. Nakonec však mezi náklaďáky zůstal. Dobře pro Tatru, dobře pro nás. Naše média na prestižních místech představují stále dokola hrstku úspěšných fotbalistů či hokejistů, na Mistra Dakara však poněkud zapomínají. Přitom se Loprais o propagaci Čechů a jejich schopností zasloužil možná více, než všichni ostatní dohromady.

Doporučujeme

Články odjinud