89
Fotogalerie

Subaru Impreza 1,5 vs. 2,0: zábava pro všechny

Novou Imprezu 2,0 R jsme vám už představili. Ale jak se jeví vedle slabšího bratříčka 1,5 R a v líbivé verzi Sport k tomu?

Kapitoly článku:


Když jsme vám vloni představili novou Imprezu, článek kolegy Duchoně zasypaly komentáře typu čínský šmejd v narážce na změnu designu a především výměnu sedanu za hatchback. Není to pravda, nová Impreza má v záplavě elektronikou řízených podvozků stále co říct a jakékoliv věkové kategorii řidičů, ženám i mužům. Ostatně přesvědčte se sami.

subaru_impreza20rsport/P1900977.JPG subaru_impreza20rsport/P1900979.JPG subaru_impreza20rsport/P1900980.JPG

Podle nosa poznáš kosa

Subaru je tvůrcem fenomenálních čtyřkolek a Impreza je spjata s motoristickým sportem díky dlouholetým úspěchům v rallye. Když se vedení japonské automobilky v minulém století rozhodovalo, kam na trhu zamířit, určilo si několik pravidel, jak mají její automobily vypadat.

A byl to především pohon všech kol, který dělá z automobilu Subaru. Třicet let zkušeností s mechanickým pohonem všech kol, kterému Subaru rádo říká symetrický, vychytal veškeré mouchy tohoto systému. Zatímco evropská konkurence hromadně sází na připojitelný pohon, Subaru se nenechalo na Haldex nalákat a dál tvrdošíjně razí z hlediska vývoje možná stárnoucí, zato spolehlivý systém pro čtyřkolky.

Dalším určujícím prvkem jsou původně letecké motory typu boxer. Ty se vyznačují vyšší odolností, spolehlivostí a nechají se snadno vytáčet. Vyvážení rotujících hmot znamená menší vibrace, protože písty působí proti sobě, a vzájemně tak vyrovnávají účinek setrvačnosti. Plošší uspořádání samozřejmě také znamená, že motor je ve vozidle umístěn mnohem níže, což snižuje těžiště a dále zvyšuje výhody symetrického pohonu všech kol.

Další specialitou v záplavě francouzského řízení je přesná převodka řízení u Subaru, která dopřeje řidiči perfektní informace od kol. Abychom byli i kritičtí, Subaru nebylo schopné dlouhá léta nabídnout vznětový motor, což si kompenzovalo nabídnou alternativního pohonu na LPG se zárukami od výrobce. Rovněž tolik vychvalovaná tichost motorů boxer se projevuje u konkurence dnes neznámými vibracemi v řadicí páce, což je specialita Imprezy. Další kritika? Snad jen absence hatchbacku v nižší střední třídě. Ale toho jsme se právě dočkali a skalní příznivci původního sedanu hovoří o konci světa. Vážně již nastal?

Nastal konec světa?

Vyznavači Imprezy bijí na poplach: Co jste udělali s naší Imprezou? Kde je sedan? Kde je legenda, se kterou jsme měli respekt okolí? Legenda je pryč, vlastně není, kupte si hatchback. Jasn, že nezapře základní geny Subaru ani v designu, ale příď nejlevnější patnáctistovky vážně vypadá trochu korejsky, ať se na mě subaristé zlobí. Jenže vedle patnáctistovky si postavte „vytuněný” dvoulitr a rázem je vše jinak. Stačí změnit mřížku přední masky, lehce zkrášlit nárazník a Impreza se tváří opravdu sexy.

subaru_impreza15r/P1900373.JPG subaru_impreza15r/P1900380.JPG subaru_impreza15r/P1900382.JPG
subaru_impreza20rsport/P1900931.JPG subaru_impreza20rsport/P1900932.JPG subaru_impreza20rsport/P1900933.JPG

Opravdu, přesvědčte se sami. Když vedle sebe postavíte Imprezu 1,5 R a Imprezu 2,0 R, které auto se bude kolemjdoucím více líbit? Nešťastný design masky u slabšího provedení je rázem vyměněn za přitažlivou jednoduchost silnější verze. Často jsme se setkávali s „vtipnými poznámkami“, že řídíme novou Kiu Ceed, ale při bližším pohled na příď Imprezy si ji nelze s jiným vozem splést. Je unikátní, ani krásná, ani ošklivá, rozhodně však dravá a hlásící příchod legendy do 21. století. A skutečně, předchozí generace v provedení sedan měla kořeny v počátcích devadesátých let a za moderní ji opravdu nešlo označit. Japonci se navíc rozhodli jít v podstatě vyzkoušenou cestou a Imprezu hodili do vod nejprodávanějších - mezi hatchbacky nižší střední třídy.

U levnější verze je chromovaná maska kombinována s čirou optikou světlometů a „tlamičkou” v předním nárazníku. Silnější verze Sport zkrásněla díky drátěnému grilu a také lakovaným vnějším zpětným zrcátkům. Čirá optika světlometů s tmavým pozadím je parádní a neskutečně agresivní. Impreza vážně není hodné koťátko, i když ve verzi 1,5 R se mu blíží. Spíše ale představuje pořádně vzteklou kočku, kterou z jejího sprintu za kořistí neodradí ani série prudkých zatáček.

subaru_impreza15r/P1900393.JPG subaru_impreza15r/P1900396.JPG subaru_impreza15r/P1900400.JPG
subaru_impreza20rsport/P1900948.JPG subaru_impreza20rsport/P1900950.JPG subaru_impreza20rsport/P1900953.JPG

Při pohledu na profil levnější verze 1,5 R nabízí Subaru vcelku konfekční zboží a můžeme s ho splést třeba právě s Korejci nebo řadou dalších Japonců. Ovšem jakmile pohlédneme na bok silnější verze, díky pár stylistickým zásahům působí opravdu sexy a nestyděli bychom se s ní zaparkovat vedle Alfy Romeo 147 nebo Fiatu Bravo. Těmi detaily jsou nástavce prahů, litá kola a chromovaná lišta rámující boční prosklení. A vlastně nelze ani zapomenout na „faktor X” v podobě červené barvy. Koho by taková kráska nerozproudila? Subaristé, jak se vám líbí nyní? Už je to lepší?

Při pohledu na profil Imprezy se nedokážeme ubránit srovnání s BMW řady 1. Proporce krátké dynamické zádi a agresivní přídi s dlouhou kapotou je přece unikátním designérským prvkem BMW řady 1

Při pohledu na záď nové Imprezy jen tiše tleskáme. . Vždycky si vzpomenu na překrásnou záď Seatu Leon první generace, když vidím kypré a masivní tvary zádi u Imprezy. To samo o sobě vyjadřuje sílu. Čirá optika koncových svítilen je naprosto unikátní. Mě se líbí, ale pro mnohé je právě ta jedním z nejkontroverznějších prvků nového designu Imprezy.

subaru_impreza15r/P1900560.JPG subaru_impreza15r/P1900494.JPG subaru_impreza15r/P1900467.JPG
subaru_impreza20rsport/P1900988.JPG subaru_impreza20rsport/P1900994.JPG subaru_impreza20rsport/P1900996.JPG

Nezbytností u Subaru je chromovaná lišta s logem automobilky na pátých dveřích, silnější verze navíc dostala hliníkovou lištu na zadní nárazník u hrany pátých dveří. Tuto lištu jsme pracovně překřtili na „rychlý nakládací pruh”.

Slabší verze má nárazník podobný většině evropských konkurentů až na dvě zajímavě směřované pryžové lišty. Silnější verze pak nabízí imitaci difuzoru, který je zřejmě přípravou na strhující verzi STI. Koncovka výfuku je u obou motorářských variant pouze jedna umístěná na pravé straně pod nárazníkem.

subaru_impreza20rsport/P1900960.JPG subaru_impreza20rsport/P1910009.JPG subaru_impreza20rsport/P1910005.JPG 

Celkově lze design Imprezy označit za povedený. Pokud by s ním přišla jakákoliv jiná automobilka, obdržela by potlesk. V případě Subaru je ale nový hatchback vnímán jako hrobař sedanu a proto tolik povyku kvůli ztracenému zavazadelníku.

Ztrátu jedné speciality ale mohou nové Impreze právem zazlívat. Globalizace a tlak na úspory sebral Japoncům vítr z plachet a bezrámová okna předchozích generací nahradil tuctový ocelový rám. Bohužel.

Kvalitnější a prostornější

Kdo zažil předchozí generaci Imprezy, potvrdí, že prostorově patřila do začátku devadesátých let a nic moc extra v interiéru nenabízela. Tvrdé plasty a nemoderní ergonomie k ní ale jednoduše patřily. Subaru to nyní diamterálně mění a evoluci nahradilo revolucí. Interiér nové Imprezy se nese v duchu prostorných kabin velkých štik evropské nižší střední třídy, tedy Fordu Focus, Kia Cee´d nebo Hyundai i30.

subaru_impreza20rsport/P1900964.JPG subaru_impreza20rsport/P1910169.JPG subaru_impreza20rsport/P1910171.JPG

Po otevření dveří tleskáme originálnímu tvaru palubní desky. S racčími křídly, jak jsme jí překřtili, začalo Subaru u Tribecy a druhým zkušebním modelem byl Forester. Nyní se nevšední tvary přesouvají také do Imprezy, kde dělají čest designu Subaru.

subaru_impreza20rsport/P1910133.JPG subaru_impreza20rsport/P1910134.JPG subaru_impreza20rsport/P1910165.JPG subaru_impreza20rsport/P1910158.JPG

Plasty použité v interiéru jsou tvrdší než třeba u korejských dvojčat Kia Cee´d Hyundai i30 nebo Fordu Focus a VW Golf, ale nepůsobí lacině jako například u Lady Kalina. Palubní deska je trojdílná, oba vnější díly jsou z černého plastu, střední díl je lakovaný jako imitace matního hliníku a působí esteticky hodnotně i přes nízké výrobní náklady. Samozřejmostí je tříramenný volant Momo, který k Subaru neodmyslitelně patří.

Neobvyklé oblouky po stranách palubní desky se slévají do středového panelu s ovládáním audiosoustavy a klimatizace, v horní části palubní desky je navíc umístěna štěrbina s hodinami a údaji z palubního počítače. Přístrojový štít je na dnešní poměry neobvykle malý a zosobňuje snahu Subaru přenést radost řidiče z kochání se designem spíše na jízdní vlastnosti.

subaru_impreza15r/P1900551.JPG subaru_impreza20rsport/P1910145.JPG subaru_impreza20rsport/P1910156.JPG

Středový tunel nese řadicí páku, ruční brzdu, redukci převodových stupňů, držáky nápojů a středovou loketní opěrku s úložným boxem.

Přední sedadla u slabší verze 1,5 R přinášejí obvyklé tvary a tuhost v nižší střední třídy, lze je posadit mezi korejské a evropské konkurenty ve vnímání jejich tuhosti a bočního vedení. Tedy ani extratřída, ani francouzský gauč. Zato silnější dvoulitr má kopie sportovních sedadel Recaro s hlavovými opěrkami v celku a působivým průzorem právě pod opěrkou hlavy. Vypadají jednoduše sexy a určitě na ně sbalíte kdekterou roztleskávačku ze závodů v Indianapolis. Jen aby si její tchýně nespletla otvory v sedadle s držadly v tramvaji, když jí náhodou posadíte dozadu. Zvláště ve verzi „tchýně s briliantovým prstenem“ by vás to hodně bolelo při využívání jízdních schopností Imprezy...

subaru_impreza20rsport/P1910139.JPG subaru_impreza20rsport/P1910116.JPG subaru_impreza20rsport/P1910118.JPG subaru_impreza20rsport/P1910122.JPG 

Na zadních sedadlech je opravdu hodně místa i pro dvoumetrové pasažéry. Je to velká změna, protože si dodnes pamatuji, jak jsem se mačkal v předchozí generaci Imprezy.

Zavazadlový prostor nabízí i přes zkrácení zádě prostor 301 litrů a po sklopení zadních sedadel dokonce 1 216 litrů. Pro připomenutí předchozí sedan nabízel 359 litrů. To zase není takový rozdíl, přitom přístupnost zavazadlového prostoru se změnou typu karosérie výrazně zlepšila.

subaru_impreza15r/P1900526.JPG subaru_impreza15r/P1900514.JPG subaru_impreza15r/P1900544.JPG subaru_impreza15r/P1900532.JPG

Na dně zavazadlového prostoru je položená buď gumová vanička nebo plstí potažená deska, pod kterou se nachází plnohodnotné rezervní kolo. Radost pro motoristy nastane ve chvíli, kdy je třeba často stěhovat objemný náklad. U většiny konkurentů je třeba nejprve odklopit sedáky a poté opěradla, aby vznikla rovná ložná plocha. Některé modely v této třídě ani rovnou plochu nenabízejí. U Subaru vytažením jediného knoflíku stlačíte žádanou, případně obě části opěradel a vznikne rovná ložná plocha. To je plus zejména pro stěhovavé české chalupáře, kteří se rádi stěhují na své chalupy a neradi by uvízli se zbrusu novým Korejcem nebo Evropanem v blátě na mezi. To se vám u Subaru vážně nestane, což jsme odzkoušeli v rozbahněném poli po oblevě.

subaru_impreza20rsport/P1910106.JPG subaru_impreza20rsport/P1910115.JPG subaru_impreza20rsport/P1910109.JPG

Subaru Impreza

V nižší střední třídě je plno dynamičtějších, komfortnějších, praktičtějších a rozhodně hezčích aut. Fanoušci ale na Imprezu přísahají pro její podélně uložený motor typu „boxer“, symetrický pohon všech kol a pověstnou suverenitu na českých silnicích.

Test Subaru Impreza 2.0i-S • Hybridní Subaru Impreza

Doporučujeme

Články odjinud