Koncepty sporťáků, které se snaží být co nejvíce ekologické, nejsou dnes nic neobvyklého. I tak se dá najít nový způsob, jak zaujmout.
V době, kdy jdou ceny benzinu stále výš a hromadné používání vodíku jako paliva je zatím v nedohlednu, se automobilky soustředí na vývoj elektromotorů a hybridních pohonů.
Automobilka Dodge není výjimkou a na autosalonu v Detroitu překvapila konceptem s jednoduchým názvem ZEO. Jedná se o atraktivní sportovní vůz, který má oslovit především mladší řidiče. To potvrzuje i uspořádaní interiéru 2+2 a slušné stádo pod kapotou.
Začněme ale zevnějškem. Design konceptu v sobě kombinuje ostré hrany s oblými křivkami a celý vůz tak nabírá mírně futuristických proporcí. Svědčí o tom i tvarování předních a zadních LED světel, včetně zajímavého podsvícení přední masky. Podle slov hlavního designéra, se návrháři pokoušeli skloubit prvky muscle cars a hot-hatchů, které prý v této kombinaci zaručují velmi dobré výsledky aerodynamických testů. Zajímavým prvkem jsou i tzv. nůžkové dveře, které se otevírají nahoru, zadní jsou však oproti předním dveřím horizontálně obráceny.
Ve čtyřmístném světle zbarveném interiéru najdeme dlouhou středovou konzolu obsahující LCD obrazovku, rádio a palubní počítač. Vnitřek auta je však futurismem pořádně nasáknutý, a tak se v případě sériové výroby s podobným provedením asi nesetkáme.
Pod kapotou se však udály věci v skutku zajímavé, místo si tam totiž našel elektromotor s výkonem 272 koní, který se poprvé objevil v konceptu ecoVoyager. Dojezd vozu je přibližně 450 km, což je na elektromotor celkem slušná hodnota. Díky poměrně silnému motoru a nízké hmotnosti (1 202 kg) by mělo ZEO zvládnout akceleraci z klidu na 100 km/h za méně než pět sekund.
V případě, že se automobilka rozhodne posunout tenhle koncept do sériové výroby, hodlá dost vážně konkurovat automobilům jako je Mazda RX-8 nebo Nissan 350Z.
Dodge ZEO
Walter Chrysler založil společnost v roce 1925 reorganizací Maxwell Motor Company (1904). V roce 1998 uzavřel partnerství s Daimlerem, dnes silně spolupracuje s italským Fiatem.
Chrysler je nejmenší ze tří velkých amerických automobilek (vedle Fordu a General Motors). Od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.
Chrysler 300 • Chrysler Voyager