50
Fotogalerie

Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

Radosti
Odvážný a promyšlený design
Kvalitní a hezký interiér
Logický infotainment
Moderní výbava
Jisté chování v zatáčkách
Starosti
Nelineární projev motoru
Sedmnáctipalcová kola bouchají na nerovnostech
8  /10

Nissan Micra býval evropskou špičkou segmentu malých vozů. Promyšlený vůz s líbivým designem však v prodejích skokově spadl v předchozí generaci. Z britského Sunderlandu se tehdy výroba přesunula do Indie či Turecka, nejmenší Nissan byl navíc nevýrazný jak designem, tak jízdně.

Na nevýraznost si však zcela nová generace rozhodně stěžovat nemůže. Výroba se opět přesunula do Evropy, kde Micra vzniká vedle Renaultu Clio v automobilce u Paříže. Dokonce používá i platformu příští generace malého aliančního kolegy. K testu jsme přebrali vůz ve výbavě N-Connecta s tříválcovou jednotkou 0,9 TCe a manuální převodovkou. Jak finalistu evropského Auta roku hodnotíme?

Odvážný, ale vkusný

I když na fotkách může působit design nové Micry až příliš divoce, na první pohled se nám velice líbil. Malé vozy se vždy snaží být líbivé, ale s jejich proporcemi to pro designéry nebývá nejlehčí úkol.

DSC02636.JPGDSC02646.JPGDSC02649.JPG

Na rozdíl od předchůdce je však novinka nižší, delší a širší. Především ale zaujme výraz přední části, zajímavě tvarovaná zpětná zrcátka, či schovaný C sloupek. Jistou inspiraci vidíme u Toyoty, například zadní světla má takto vykrojená snad jen crossover C-HR, případně novinky Lexusu.

I když je design ryze subjektivní záležitostí, nová Micra nás opravdu zaujala. Zejména v oranžové metalíze. Pokud hledáte mladistvě vypadající a odvážný malý hatchback, u Nissanu jste dnes již na správné adrese. Zejména pokud vás baví personalizace. Micra může mít i různé pruhy, jinak barevná kola, prvky nárazníků, či zrcátka.

Uvnitř potěší kvalitou

Usedáme do interiéru a jako první nás potěší, že posez není přehnaně vysoký. To bývá u městských vozů jistým nešvarem. Je to ale zcela pochopitelné. Vysoko sedící pasažéři nepotřebují tolik místa pro nohy a ve městě šofér navíc ocení výhled z vozu.

DSC02676.JPGDSC02679.JPGDSC02680.JPG

Jenže pokud sedíte jako na židli, nikdy nebudete mít takovou kontrolu nad autem a především vyšší řidiči svou ideální pozici za volantem nenajdou. V Nissanu ji nacházíme, i když tak nízko, jako například v nedávno testované Kie Rio si nesednete. 

Důležité ale u Micry je, že kvalita materiálů a jejich zpracování, včetně s celkovým designem a pojetím patří na absolutní špičku třídy. I vrchní část palubní desky je z měkčeného plastu, tu prostřední pak v nejvyšších výbavách zdobí imitace kůže - v našem případě efektně oranžová. I v těch skromnějších variantách však dostanete barevný textil, který vnitřek příjemně oživuje.

Infotainment hodnotíme jako vcelku rychlý, ale především spolehlivý a intuitivní. Kvitujeme zachování tlačítek a začlenění otočného ovladače, kterým lze například hledat jména v telefonním seznamu. Testovaný vůz byl vybaven i kamerovým systémem s 360stupňovým pohledem. U malého vozu možná zbytečnost, na druhou stranu výhled vzad a šikmo vzad zrovna u Micry není ideální. Kamery by však mohly mít alespoň o malinko lepší rozlišení.

Příplatkové audio Bose nabídne dva reproduktory v hlavové opěrce řidiče. Nahrazují zadní. Není to jen na efekt - opravdu nabídnou zajímavý prostorový zvuk.

Prostor na předních sedadlech nijak neomezuje, o "kožený" středový tunel si řidič může příjemně opřít koleno. Prostor na zadních sedadlech a 300 litrů zavazadlového prostoru platí za slušný třídní průměr.

Možná příliš výrazná piha na kráse...

Tříválec o zdvihovém objemu 0,9 litru s přeplňováním a výkonem 90 koňských sil zní jako kus, nebo kousek, moderní techniky, díky které se inženýrům podařilo z něj vyždímat slušné emise a výkon. Jenže z technického hlediska zaujme spíše jednoduchost agregátu. Vychází z atmosférické dvanáctistovky Renaultu, kterou kritizovat příliš nelze, jenže v tomto případě se dbalo na snížení výrobních nákladů.

DSC02704.JPGDSC02705.JPGDSC02706.JPG

Oproti konkurentům tento motor nenabídne například přímé vstřikování paliva či proměnné časování výfukových ventilů. Turbodmychadlo se pak spoléhá především na podtlakovou regulaci.

Tato jednodušší konstrukce je velkým plusem z hlediska životnosti motoru, bohužel je ale znát v jeho projevu. To, že se tříválec bez vyvažovací hřídele po startu a při studeném volnoběhu mírně třese, je zcela pochopitelné. Obecně ke zvukovému projevu a kultivovanosti motoru výtek nemáme.

Vadí spíše průběh točivého momentu a výkonu. V praxi práce s motorem probíhá tak, že v nízkých otáčkách motor sice neduní ale opravdu nejede. Povzbudíte jej proto prudším sešlápnutím plynu, načež se turbodmychadlo kolem 2,5 tisíc otáček mohutně nafoukne, Micra vystřelí jak z praku, aby později svůj rozlet motor opět utlumil. Kvůli tomu řidič s plynem musí pracovat mnohem jemněji, než je zvyklý. Když totiž navíc ubere prudčeji, třeba za účelem přeřazení, motor výrazně cukne - to si opět od šoféra žádá delikátnější zacházení...

Ve výsledku motor držíte raději ve vysokých otáčkách, což se ve spotřebě pochopitelně projeví, byť ne nijak výrazně. Náš průměr v kombinovaném režimu činil 6,5 litru na sto kilometrů. Při klidné jízdě se dá jezdit pod šest.

Po jízdní stránce však už s kritikou dále šetříme. Řazení má sice delší dráhy, ale kulisa je jednou z nejpřesnějších v segmentu. Řízení je pak přesné, byť se silnějším posilovačem. V zatáčkách se Micra chová až abnormálně jistě.

Pomáhají ji k tomu pasivně řízená zadní kola. Přední náprava má opravdu hodně přilnavosti a při utažení zatáčky ji ta zadní s jistotou následuje. Elektronika je nastavena velmi precizně a práci ESP téměř nepoznáte.

Elektronika promlouvá zajímavým způsobem i do komfortu jízdy. Naladění podvozku je spíše měkčí, ale Micra se téměř nikdy nerozhoupe. Vděčí za to především systému, který ťuknutím do brzd zabrání rozkymácení karoserie v podélném směru. Kombinace měkkého nastavení a sedmnáctipalcových nízkoprofilových pneumatik bohužel znamená náchylnost na velké nerovnosti, kdy od jinak skvěle odhlučněného podvozku (stejně jako aerodynamiky) občas zazní tupá rána do dorazů tlumičů.

Závěr: Zakroužkujte si jej ve svém výběru, nejdříve se ale pořádně projeďte

Nissan Micra nás při týdenním soužití bavil. Jako jeden z mála malých hatchbacků nás dokázal zaujmout pokaždé, když jsme k němu přicházeli. Bavil nás i po usednutí do skvělého interiéru.

I za jízdní vlastnosti by si zasloužil téměř plný počet bodů. Jsou komfortnější a řidičtější konkurenti, ale Micra nabídne skvělý mix vlastností. Jen si musíte zvyknout na motor se zvláštním projevem. Otázkou zůstává, jestli v takto nabitém segmentu je vůbec prostor pro to, aby si zákazníci museli na něco zvykat...

Technické údaje: Nissan Micra

Rok • stupeň výbavy
2017 • N-Connecta
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 898 cm3
Nejvyšší výkon
66 kW (5500 koní)
Nejvyšší krouticí moment
140 Nm při 2 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,7 s
Nejvyšší rychlost
175 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
300 l
Objem palivové nádrže
41 l
Hmotnost: provozní • celková
1 053 kg • 1 530 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,3 • 3,7 • 4,4 l/100 km
Rozvor náprav
2 525 mm
Rozměr pneumatik
195/55 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
3 999 × 1 746 × 1 455 mm

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud