13
Fotogalerie

Auto China 2008: přehlídka kopií

Do 28. dubna probíhající autosalon v čínském Pekingu přináší řadu domácích novinek, ale také premiéry „západních” automobilek.

Stabilní potlačování lidských práv v Číně pochopitelně nesnížilo důraz zástupců světových automobilek na tento bující trh. Většině z nich ve světle vidiny růstu tržeb samozřejmě nevadí svérázný přístup Číňanů ke svobodě, ale zřejmě je netrápí ani skutečnost, že na řadě stánků místních producentů potkávají tolik nestydatých plagiátů, jako „značkových“ hadříků na české tržnici za městem. Bouřlivý rozvoj čínského automobilového průmyslu stojí na povrchním a amatérském kopírování nápadů. Jedná se o zcela jiný přístup, než byl ten, jímž se ve druhé polovině dvacátého století  vyšvihlo mezi nejlepší Japonsko. Jejich přístup byl, jak známo, jiný. Vzít stávající výrobek, reozebrat jej a přívést na hranici dokonalosti. Zdegenerovaný čínský státní aparát naoko bojuje proti padělatelům, dohlednou změnu k lepšímu by však očekával pouze utopista. 

Čínský autosalón je letos v pořadí desátým a organizován je německými specialisty ze společnosti IMAG. Vystavuje zde patnáct stovek subjektů, které na ploše 100 000 metrů čtverečních hodlají uvítat více než 600 000 návštěvníků. Probíhá v prostorách Nového čínského výstaviště, umístěného v industriální zóně Tianzhu v oblasti Shunyi, jež bylo postaveno v rámci příprav na Olympijské hry.  

Západní vítr

Vzhledem k ekonomickému potenciálu nepřekvapí, že si některé západní automobilky do Pekingu nechaly hned několik svých světových premiér. Jedná se samozřejmě především o modely, s jejichž prodejem a případně i výrobou se na území Číny počítá. Třeba Nissan zde kromě několika svých starších konceptů představil novou generaci luxusního sedanu Teana (šestiválec, pro Čínu i čtyřválec) nebo crossover Infinity EX35. Toyota zde vystavila na pět desítek svých sériových či koncepčních vozidel včetně Yarisu, jenž se bude vyrábět v partnerské továrně Guangzhou. 

MB GLK.jpgNissan Teana.jpgInfiniti EX35.jpg 

Ani Němci se nenechali zahanbit. Mercedes-Benz zde ve světové premiéře uvedl nový kompaktní SUV GLK a modernizované modely SL, M a CLS. Ford přivezl svoji globální Fiestu, jež by se měla stát základem k jeho celosvětové expanzi a v Číně se bude výrábět v závodě Changan Ford Mazda Automobile. Porsche se tu poprvé pochlubilo novým, nejvýkonnějším provedením svého SUV, značeného Cayenne Turbo S. Výkon jeho osmiválce 4,8 l dosahuje díky dvěma dmychadlům 550 koní při 6 000 ot./min. a nejvyššího točivého momentu 750 Nm od 2 250 do 4 500 ot./min. Pohotovostní hmotnost tohoto mastodonta je 2 355 kg, ale přesto zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,8 s a dosáhne rychlsti 280 km/h. Spotřeba paliva v kombinovaném provozu činí 14,9 l/100 km. Česká Škoda zde vystavuje deset exponátů včetně nové Fabie. K vidění jsou vozy v provedeních RS, Scout i GreenLine. 

Kopie  

Vida, je tu Smart. Omyl. Toto auto se jmenuje Noble a jedná se o výrobek společnosti Shuanghuan Auto. Podobně jako ostatní kopie si i tento vůz ze svého západního vzoru  vypůjčil pouze originální vzhled, zatímco technika zůstala veskrze konvenční. Oproti Smartu s malolitrážním motorem pod podlahou, pokrokovým prostorovým rámem a plastovými panely se Noble vyznačuje běžnou samonosnou karosérií s litrovým motorem před přední poháněnou nápravou. Ale o kousek dále již vidíme typické tvary BMW X5. Zatraceně, znovu chyba. Je to opět produkt továrny Shuanghuan Auto, tentokrát s označením CEO. A pod kapotou bude nejspíš dýchavičný komůrkový diesel s výkonem okolo 100 koní. A další klasika, tentokrát připomínající pětidvéřové Mini od BMW. Jmenuje se Lifan 320 a jedná se o výrobek společnosti  Chongqing Lifan Automobile. Základem tohoto modelu bude nejspíš dávno nevyráběný Swift, protože tato továrna zajišťuje automobilce Suzuki produkci modelů Swift, Alto a SX4 pro čínský trh. 

Noble 2.jpgNoble 1.jpgCeo.jpg

Mini 1.jpgMini 2.jpg 

Pokud toužíte po Mercedesu CLK, ale dovolit si můžete leda ojetou Fabii, továrna BYD pro vás připravila řešení v podobě modelu F8. Pod kapotou se ukrývá zážehový dvoulitr s výkonem 138 koní, pohánějící ovšem přední kola. Odmyslíme-li si  z vozu jeho příď, uvědomíme si až příliš intenzívně, že F8 vychází z Renaultu Mégane CC. BYD je jedním z největších producentů baterií do mobilních telefonů na světě a automobilové plány jejích představitelů nezní zrovna skromně: BYD se podle nich má stát v roce 2015 největší automobilkou v Číně a o deset let později i na celém světě. Inu, nechme se překvapit. 

MB CLK 1.jpgMB CLK 2.jpgFAW Haima.jpg

dongfeng 2.jpgdongfeng.jpg
  
Firma Dongfeng spolupracuje s automobilkami Honda, Nissan, Kia a PSA. V Číně pro své partnery vyrábí modely Civic a CR-V, sedm typů Nissan, šest druhů Kií, pět Citroenů a Peugeoty 206 a 307. Zřejmě dostatečný důvod k tomu pustit se na vlastní pěst do produkce kopie Hummeru. Tradiční automobilka FAW (First Auto Works) patří částečně Volkswagenu a Toyotě. Na výstavě FAW představil starý model Protege faceliftovaný do vzhledu Mazdy 3. Ani továrna Jianghuai Automobile Company se nebála přiznat své inspirační zdroje. Její sedan je velmi podobný předchozí generaci Mercedesu řady C a jedná se o jeden z jejích prvních osobáků, protože od šedesátých let vyráběla nákladní vozy. Podle všeho technika tohoto vozu pochází z některé starší Sonaty, neboť JAC vyrábí i několik jiných typů vesměs vycházejících z výběhových modelů Hyundai.

Ale to bylo jen tak namátkou. Ačkoli povaha a kvalita čínských vozů je zatím spíše úsměvná a od těla nám je drží zvláště bezpečnostní předpisy, nebude zřejmě dlouho trvat a naši motoristé vymění své Fabie, Logany či Thalie za Dongfengy, Shuanghuany nebo BYD.

Doporučujeme

Články odjinud