Přední nebo zadní, zbytečně rozsvícená mlhová světla mohou nepříjemně a někdy až nebezpečně oslňovat ostatní řidiče. Zdroj: Pixabay.com

Přední nebo zadní, zbytečně rozsvícená mlhová světla mohou nepříjemně a někdy až nebezpečně oslňovat ostatní řidiče. | Zdroj: Pixabay.com

Přitom zejména nyní během podzimního a zimního počasí narazíte na řidiče, kteří mají mlhovky zapnuté takzvaně „pro sichr“, i když není viditelnost na silnici natolik snížena, aby jejich zapnutí bylo nutné. Zdroj: Archiv

Přitom zejména nyní během podzimního a zimního počasí narazíte na řidiče, kteří mají mlhovky zapnuté takzvaně „pro sichr“, i když není viditelnost na silnici natolik snížena, aby jejich zapnutí bylo nutné. | Zdroj: Archiv

Web  pouzivanimlhovek.cz  například uvádí, že podle studie britské pojišťovací společnosti Swiftcover způsobili řidiči v roce 2011 nevhodným používáním mlhovek ve Velké Británii na 300 tisíc dopravních nehod. Zdroj: Pixabay.com

Web pouzivanimlhovek.cz například uvádí, že podle studie britské pojišťovací společnosti Swiftcover způsobili řidiči v roce 2011 nevhodným používáním mlhovek ve Velké Británii na 300 tisíc dopravních nehod. | Zdroj: Pixabay.com

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 32 stanoví, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště.  Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Zdroj: Pixabay.com

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 32 stanoví, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště.  Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ | Zdroj: Pixabay.com

Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední řidič použít „smí“, zadní „musí“. Více se dozvíte přímo v článku... Zdroj: Pixabay.com

Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední řidič použít „smí“, zadní „musí“. Více se dozvíte přímo v článku... | Zdroj: Pixabay.com

Přitom zejména nyní během podzimního a zimního počasí narazíte na řidiče, kteří mají mlhovky zapnuté takzvaně „pro sichr“, i když není viditelnost na silnici natolik snížena, aby jejich zapnutí bylo nutné. Zdroj: Archiv
Web  pouzivanimlhovek.cz  například uvádí, že podle studie britské pojišťovací společnosti Swiftcover způsobili řidiči v roce 2011 nevhodným používáním mlhovek ve Velké Británii na 300 tisíc dopravních nehod. Zdroj: Pixabay.com
Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 32 stanoví, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště.  Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Zdroj: Pixabay.com
Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední řidič použít „smí“, zadní „musí“. Více se dozvíte přímo v článku... Zdroj: Pixabay.com
5
Fotogalerie

Kdy a jak správně používat mlhovky? Neznalost škodí vám i ostatním řidičům

Zapínat mlhovky, když to vůbec není třeba, je typický nešvar rozšířený mezi řidiči. Přitom stačí dodržovat několik pouček, abyste na silnici nikoho zbytečně neoslňovali.

Přední nebo zadní, zbytečně rozsvícená mlhová světla mohou nepříjemně a někdy až nebezpečně oslňovat ostatní řidiče. Přitom zejména nyní během podzimního a zimního počasí narazíte na řidiče, kteří mají mlhovky zapnuté takzvaně „pro sichr“, i když není viditelnost na silnici natolik snížena, aby jejich zapnutí bylo nutné.

Ve výsledku tak mohou puštěné mlhovky nadělat více škody než užitku. Web pouzivanimlhovek.cz například uvádí, že podle studie britské pojišťovací společnosti Swiftcover způsobili řidiči v roce 2011 nevhodným používáním mlhovek ve Velké Británii na 300 tisíc dopravních nehod.

Co o mlhovkách říká zákon?

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 32 říká, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“

Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední řidič použít „smí“, zadní „musí“.

Sníženou viditelnost pak zákon definuje jako situaci, kdy „účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu“.

Kdy mám mlhovky nejlépe zapnout?

Ideální nápovědou je situace, kdy skoro nevidíte zadní světla vozu, které jede před vámi. Teda opět scénář husté mlhy, silného deště či silného sněžení. V jiných případech nejsou zapnuté mlhovky vůbec nutné a svou věc dobře odvede normální osvětlení na voze.

Podmínky na silnici se mohou samozřejmě měnit, tudíž je nutné zapnutí/vypnutí mlhovek přizpůsobovat dané situaci. Tady se pochopitelně dostáváme k řidičům, kteří jednoduše zapomenou mlhovky vypnout, když se viditelnost na silnici zlepší.

Kdy mlhovky raději nepoužívat?

Zapnuté mlhovky v koloně nebo při popojíždění městem dovedou rozčílit nejednoho řidič kolem vás. S výše uvedeným je také zcela zbytečné zapínat mlhovky jen při mlhovém oparu nad silnicí a při „normálním“ dešti a sněžení, kdy to nevypadá na konec světa, a nemusíte očima mžourat před sebe.

Zbytečné rozsvěcování předních mlhovek jen proto, že to na autě dobře vypadá, snad není třeba více rozebírat.

Hrozí za nesprávné použití mlhovek pokuta?

Ano. Za neoprávněné použití mlhových světel hrozí pokuta až 2000 Kč a odebrání jednoho bodu. Stejně tak můžete být pokutováni, že jste při nedostatečné viditelnost nerozsvítili svou zadní mlhovku.

Doporučujeme

Články odjinud