55
Fotogalerie

Test ojetého Daewoo Matiz: trpaslík po letech

Lze postavit skutečně malé auto, jež by si označení „auto” stále zasloužilo? A pokud se to Korejcům podařilo, platí to i po letech?

Kapitoly článku:


Aby bylo jasno...

...levnému minivozítku, jakým Daewoo Matiz je, se posmívá dobře. Zkusme si jej však objektivně a s chladnou hlavou představit v praxi a zhodnotit, pro koho je tento ojetý vůz dnes určen. Jedná se shodou okolností o protipól nedávno testované Evandě, jež byla naopak ve své době nejdražším vozem v evropské nabídce automobilky Daewoo. Na našem trhu se prosadil a zvláště zprvu patřil k nejprodávanějším zahraničním automobilům.

Poznámka stranou

Přiznám se, že během psaní tohoto testu Matize jsem „škrtal“ více než kdy jindy, protože často do mých vět vstupovala ironie ruku v ruce s despektem. Úvod jsem například původně začal touto větou: „Jsou v životě testovacího řidiče chvíle, kdy si počne vyčítat, že si nezvolil jinou profesi.“ Dále jsem se chlácholil tím, že přece „není každý den posvícení“ a vyčítal si, „že jsem to se snahou vyzkoušet po dlouhé době nějaké opravdu obyčejné auto“ přehnal. V duchu jsem „Matesa“ nazýval korejskou pomstou a vůbec jsem k němu byl zprvu nevrlý. Avšak škrtal jsem a škrtal, takže nyní doufám, že se mi stopy subjektivně laděného despektu podařilo nakonec vymýtit. Pokud nikoli, všem čtenářům se předem omlouvám...

PA070108.jpgPA070099.jpgPA060046.jpg
 

Matiz v běhu dějin

V půli devadesátých let zahájila jihokorejská automobilka Daewoo vývoj nástupce svého obstarožního modelu Tico, vycházejícího z licence typu Alto značky Suzuki. Tato podlahová plošina byla po nezbytných úpravách nakonec použita i pro nový model s interním označením M100, jenž byl představen jako studie Daewoo d´Arts v roce 1997. Ještě téhož roku byl v Soulu vystaven tento model již pod názvem Matiz, ale pouze s třídveřovou karosérií. Výrobce nakonec naštěstí sáhl po praktičtějším provedení s pětidvéřovým kabátem a jako takový jej na evropský trh uvedl v roce 1998. Jeho tvary jsou dílem karosárny Ital Design a vzešly z pera Fabrizia Giugiara, syna zakladatele firmy, jako jeho první sériový projekt. Inspiroval se třídveřovou studií Lucciola z roku 1992, ale výsledný projekt musel splňovat všechny požadavky na jednoduchou výrobu ve velkých sériích, maximální praktičnost a přiměřenou bezpečnost. Základní pohonnou jednotkou se opět stal tříválec Helios 800, jenž prošel vývojem britské motorárny Tickford, která z něj vykřesala 8 kW výkonu a 10 N.m točivého momentu navíc. Alternativně se do Matize dodával také čtyřválec s objemem jednoho litru.

tico.jpgmatiz.jpg343896.jpg

Pro rok 2001 byl Matiz faceliftován, v roce 2004 přejmenován na Chevrolet Matiz, aby jej o rok později nahradil výrazněji upravený Chevrolet Spark. Jeho základní proporce včetně omezené šířky a výšky mu ale zůstaly beze změny zachovány.

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud