Na autosalonu v Sydney byla představena upravená Mazda MPS s názvem Extreme. A extrémy opravdu přináší.
Austrálie je velmi specifickým automobilovým trhem. Automobilky pro tamní řidiče připravují speciální edice velmi výkonných modelů, které jinde nenajdeme. Pro ortodoxní vyznavače hot-hatchů přichází Mazda 3 MPS Extreme.
Jako základ posloužila „běžná” Mazda 3 MPS, která patří v současnosti k nejvýkonnějším hot-hatchům na trhu a kterou si můžete pořídit i u nás. Jako jeden z mála vozů nabízí navíc i onen samosvorný diferenciál, který se stará o zlepšenou trakci hlavně v zatáčkách.
Mazda se s tím však nespokojila a ve spolupráci s Murrayem Cootem, který ladí podvozky pro australské závodní týmy, přichází s verzí MPS Extreme.
Novým parametrem této edice je navýšený výkon. Čtyřválec 2,3 DISI o sériovém výkonu 190 kW (260 k) a točivém momentu 380 Nm dostal novou řídící jednotku a také upravený výfukový systém. To vše se postaralo o výsledný výkon 210 kW (285 k) a točivý moment 425 Nm. Pro milovníky předního náhonu opravdu řádna dávka.
Murray Coote se pak postaral o přeladění podvozku. Nové odpružení poslalo Mazdu o 25 mm blíže k zemi, ale to hlavní je třeba hledat jinde. Zcela přepracovaná geometrie s většími negativními odklony a novým naladěním má přinést i při značném výkonu výrazné zlepšení v jízdních výkonech. Mazda 3 MPS Extreme je nyní schopna přenést větší porci výkonu, což se podepíše na výrazně lepších časech.
O přenos výkonu na přední kola se pak stará stejný šestistupňový manuál jako u běžné MPS. Nová jsou ovšem 19" kola z lehkých slitin, na kterých je gravirováno logo MPS. Pneu Dunlop Sports pak mají rozměr 225/35 ZR19. Komfort zde tedy nenajdeme žáden.
Nyní může začít diskuse o tom, zda je reálné přenést tolik koní přes jednu a to ještě přední nápravu. Každopádně zůstane jen u debaty, jelikož Mazda v žádném případě nepočítá s exportem mimo Australii.
Mazda 3 MPS Extreme
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5