Kdyby mi před dneškem někdo vykládal, že se jednou dočkáme M verze bavorského SUV X5, nevěřil bych mu. Vždyť celá historie písmene M, nebudu-li zmiňovat exotické M1, začala první M3 odvozenou od okruhového speciálu. Všechny modely až doposavad vzešlé z dílen M-divize představovaly kvintesenci toho, co vozy s vrtulí na kapotě vždy představovaly.
Jenže doba se vyvíjí a BMW není živo z puristů, úzkostně se soustřeďujících na jízdu a výkony. Je spousta lidí, kteří žádají vysoký výkon na normálních silnicích a auru písmene M, ale nepotřebují auto schopné zářit na okruhu. Prvním modelem, výhradně orientovaným na takové zákazníky, bylo nedávno uvedené M5 Touring a nyní se připravuje další vůz, tentokráte s ještě menšími sportovními ambicemi.
O X5 je známo, že to je jedno z mála SUV skutečně fungujících na silnici. Není se pak čemu divit, že padla volba právě na něj. Auto dostane kompletně přepracovaný přední nárazník s většími otvory pro sání vzduchu chlazení motoru a brzd. Úpravám se zajisté nevyhne ani podvozek a vzadu se objeví poznávací znamení všech M-modelů - výfuk se čtyřmi koncovkami.
Zbývá vyřešit otázku, co bude pod kapotou. Ty, kdo se už začali těšit na V10 z M5 a M6, bohužel zklamu. Snad ne moc, protože s největší pravděpodobností se o pohon postará benzínový dvanáctiválec původem z 760i, jehož výkon bude cca 440 koní. To je samo o sobě hezké číslo, nesmíme ale zapomenout, že hmotnost novinky rozhodně nespadne pod 2 tuny.
Foto © Automedia
Prototyp BMW X5 M