První generace Škody Fabia je bez diskuze velmi dobré auto.

První generace Škody Fabia je bez diskuze velmi dobré auto.

Důležité je ale koupit povedený motor. Lákavá je jednotka 1.4 16V 59 kW z posledního roku výroby.

Důležité je ale koupit povedený motor. Lákavá je jednotka 1.4 16V 59 kW z posledního roku výroby.

Motor 1.4 16V 59 kW se nedával do krátké verze, měl ho jen kombík a sedan. Je to skvělý motor.

Motor 1.4 16V 59 kW se nedával do krátké verze, měl ho jen kombík a sedan. Je to skvělý motor.

Druhá generace Fabie byla se správným motorem také dobrá.

Druhá generace Fabie byla se správným motorem také dobrá.

Vyhněte se tříválcům, vy chcete motor 1.4 16V nebo 1.6 16V, který je hlučnější, ale jede výborně.

Vyhněte se tříválcům, vy chcete motor 1.4 16V nebo 1.6 16V, který je hlučnější, ale jede výborně.

Šestnáctistovka se dodávala s povedeným automatem Aisin. Lepší auto s automatem v této kategorii neseženete.

Šestnáctistovka se dodávala s povedeným automatem Aisin. Lepší auto s automatem v této kategorii neseženete.

První generace Octavie už je obtížně k sehnání v dobrém stavu.

První generace Octavie už je obtížně k sehnání v dobrém stavu.

Ovšem kvůli jedné věci by to snad stálo za risk. Ta věc se jmenuje 1.9 TDI.

Ovšem kvůli jedné věci by to snad stálo za risk. Ta věc se jmenuje 1.9 TDI.

Legendární tédéíčko s radiálním čerpadlem je nezničitelná bahenní pumpa. Při správném servisu natočí milion se spotřebou pod 5 litrů na 100 km.

Legendární tédéíčko s radiálním čerpadlem je nezničitelná bahenní pumpa. Při správném servisu natočí milion se spotřebou pod 5 litrů na 100 km.

Druhá generace Octavie po faceliftu je také dobré auto. Chce to ale chvíli hledat kvalitní kus s motorem 2.0 TDI CR.

Druhá generace Octavie po faceliftu je také dobré auto. Chce to ale chvíli hledat kvalitní kus s motorem 2.0 TDI CR.

U ojeté Octavie platí, že je lepší si připlatit za nestočený kus s naprosto jasnou historií a servisem. Pokud takový najdete…

U ojeté Octavie platí, že je lepší si připlatit za nestočený kus s naprosto jasnou historií a servisem. Pokud takový najdete…

Výhodou dvoulitrového TDI je nabídka spolehlivého automatu DSG s mokrými spojkami.

Výhodou dvoulitrového TDI je nabídka spolehlivého automatu DSG s mokrými spojkami.

Škoda Rapid dostala škrabku do víčka nádrže... Ale také nový motor 1.2 TSI.

Škoda Rapid dostala škrabku do víčka nádrže... Ale také nový motor 1.2 TSI.

V Rapidu už mělo téesíčko silnější rozvodový řetěz a to se zatím zdá jako nejlepší řešení známých problémů.

V Rapidu už mělo téesíčko silnější rozvodový řetěz a to se zatím zdá jako nejlepší řešení známých problémů.

Škoda, že na motory 1.2 TSI vyrobené před červnem 2011 nejde silnější řetěz namontovat. Rapid má silnější rozvody už od začátku.

Škoda, že na motory 1.2 TSI vyrobené před červnem 2011 nejde silnější řetěz namontovat. Rapid má silnější rozvody už od začátku.

Tříválec 1.2 HTP je továrnou na problémy. Podpalují se ventily, degraduje olej, zadírá se.

Tříválec 1.2 HTP je továrnou na problémy. Podpalují se ventily, degraduje olej, zadírá se.

Kdo šetřil tříválec ve městě nebo mezi vesnicemi, tomu mohlo původní hátépéčko vydržet.

Kdo šetřil tříválec ve městě nebo mezi vesnicemi, tomu mohlo původní hátépéčko vydržet.

Spousta motorů HTP ale dojela na přílišné očekávání od firemních řidičů, kteří je uhnali na dálnicích.

Spousta motorů HTP ale dojela na přílišné očekávání od firemních řidičů, kteří je uhnali na dálnicích.

Octavia RS v kombíku s motorem 2.0 TDI je lákavá. Ale extrémně riziková.

Octavia RS v kombíku s motorem 2.0 TDI je lákavá. Ale extrémně riziková.

Motor 2.0 TDI-PD 16V byl takový průšvih, že ho automobilka rychle nahradila lepším common-railem.

Motor 2.0 TDI-PD 16V byl takový průšvih, že ho automobilka rychle nahradila lepším common-railem.

Jestli chcete ereso před faceliftem, berte raději robustní motor 2.0 TFSI. TDI PD je obrovský risk.

Jestli chcete ereso před faceliftem, berte raději robustní motor 2.0 TFSI. TDI PD je obrovský risk.

Druhá generace Octavie před faceliftem mohla být i s motory 1.6 FSI a 2.0 FSI.

Druhá generace Octavie před faceliftem mohla být i s motory 1.6 FSI a 2.0 FSI.

Z pohledu zájemce o ojetinu je to ale špatná volba. Motory se kazí a potřebují natural 98. A pocitově nejedou.

Z pohledu zájemce o ojetinu je to ale špatná volba. Motory se kazí a potřebují natural 98. A pocitově nejedou.

Šestnáctistovka FSI trpěla na rozvody a spotřebu oleje, dvoulitr zase podpaloval ventily, když jste tankovali natural 95.

Šestnáctistovka FSI trpěla na rozvody a spotřebu oleje, dvoulitr zase podpaloval ventily, když jste tankovali natural 95.

Škoda Superb první generace se šestiválcem je dobrý způsob, jak oslnit na vesnici sousedy.

Škoda Superb první generace se šestiválcem je dobrý způsob, jak oslnit na vesnici sousedy.

Jenže šestiválec 2.5 TDI je také dobrý způsob, jak na sebe přivolat exekuci. Generálka motoru stojí 50 000 korun.

Jenže šestiválec 2.5 TDI je také dobrý způsob, jak na sebe přivolat exekuci. Generálka motoru stojí 50 000 korun.

Většina motorů 2.5 TDI V6 doplatila na prodloužené intervaly výměn oleje, doslova se obrousily. Odchází ale i vstřikovací čerpadlo Bosch.

Většina motorů 2.5 TDI V6 doplatila na prodloužené intervaly výměn oleje, doslova se obrousily. Odchází ale i vstřikovací čerpadlo Bosch.

Motor 1.2 TSI vypadal zpočátku velmi nadějně. Jel velice dobře a bral do šesti litrů, když jste ho šetřili.

Motor 1.2 TSI vypadal zpočátku velmi nadějně. Jel velice dobře a bral do šesti litrů, když jste ho šetřili.

Jenže velmi brzy se objevily problémy s vytahaným a přeskakujícím rozvodovým řetězem. Někdy se nedožil ani 20 000 km!

Jenže velmi brzy se objevily problémy s vytahaným a přeskakujícím rozvodovým řetězem. Někdy se nedožil ani 20 000 km!

Silnější řetěz se do škodovek dostal až v červnu 2011. Jakékoli auto s motorem 1.2 TSI vyrobené před tímto datem je odkázáno na doživotní výměny řetězu, neboť snadnou cestou nejde silnější provedení na motor aplikovat.

Silnější řetěz se do škodovek dostal až v červnu 2011. Jakékoli auto s motorem 1.2 TSI vyrobené před tímto datem je odkázáno na doživotní výměny řetězu, neboť snadnou cestou nejde silnější provedení na motor aplikovat.

Důležité je ale koupit povedený motor. Lákavá je jednotka 1.4 16V 59 kW z posledního roku výroby.
Motor 1.4 16V 59 kW se nedával do krátké verze, měl ho jen kombík a sedan. Je to skvělý motor.
Druhá generace Fabie byla se správným motorem také dobrá.
Vyhněte se tříválcům, vy chcete motor 1.4 16V nebo 1.6 16V, který je hlučnější, ale jede výborně.
30
Fotogalerie

2x5 ojetin značky Škoda. Po kterých v bazaru skočit a před kterými utéct?

Jakoukoli škodovku čeká na českém trhu úspěšná bazarová kariéra. Vybrali jsme po pětici těch, které představují tu NEJ volbu – v pozitivním i negativním smyslu.

Kapitoly článku:


Vozy domácí značky Škoda jsou nejvyhledávanější ojetiny. Trh je jimi doslova přeplněn, přesto to není žádný bazarový ležák. Jenže které jsou vlastně ty nejlepší a které patří k průšvihářům, před nimiž je lépe vzít nohy na ramena?

Věnovat se všem modelům a motorům by vydalo na knižní publikaci, proto dnes přinášíme stručný přehled nejlepších a nejhorších modelů. Jistě, určitě najdete i další povedené nebo naopak nepovedeném kusy, ale snažili jsme se obsáhnout ty nejžádanější modely.

O každé ojeté škodovce se dá napsat dlouhý samostatný příběh. To si schováme na jindy do samostatných testů konkrétních ojetin. Nejprve se podívejme na pět nejlepších ojetých vozů Škoda.

Škoda Fabia I. 1.4 16V 59 kW

První generace Škody Fabia byla první opravdu moderní škodovka. Velmi úspěšná byla na západ od našich hranic a stála za výrazným zlepšením pověsti mladoboleslavské automobilky. Ale ten nejlepší kus je až z posledních měsíců výroby, kdy se pod kapotu verzí Combi a Sedan dostala moderní benzínová čtrnáctistovka o výkonu 59 kW.

Skoda-Fabia_Combi_2005_1600x1200_wallpaper_01.jpgSkoda-Fabia_Combi_2005_1600x1200_wallpaper_05.jpgSkoda-Fabia_Combi_engine.jpg
Jedničková Fabia je robustní a spolehlivé auto. Hledejte motor 1.4 16V s kódem BUD. To je to nejlepší, co lze do Fabie sehnat. Bohužel byl jen v sedanu a kombi, do „krátké“ se nedával

Na rozdíl od trochu problémové jednotky 1.4 16V o výkonech 55 a 74 kW tento nejenže netrpí na problémy s mazáním, zapalováním a kolísáním otáček, ale je velmi pružný a v reálném provozu velice úsporný. Jediné, na co je potřeba dát pozor, je pravidelná výměna rozvodového řemenu.

Kdo chce opravdu levný, praktický a spolehlivý provoz, ať hledá jednu z posledních Fabií Combi s tímto motorem. Nabídka se tenčí, tak si pospěšte. Tohle auto, pokud ho nezničíte, si udrží hodnotu. Je to snad i jediný případ, kdy se dá doporučit verze sedan. Je ošklivá, ale kvality motoru to vyváží.

Škoda Fabia II. 1.6 16V

Druhá generace Fabie přešla houfně na tříválce HTP a TDI, ale ještě před nástupem problémové jednotky 1.2 TSI (o ní později) si zájemci o silnější benzínový motor mohli vybrat povedenou čtrnáctistovku nebo silnější motor 1.6 16V o výkonu 77 kW a točivém momentu slušných 153 Nm. Ten sice nepotěší hlučným chodem ve středním pásmu otáček, ale je velice spolehlivý, pružný a dostatečně silný. Navíc má spolehlivý a bezúdržbový rozvodový řetěz.

Skoda-Fabia_2007_1600x1200_wallpaper_0a.jpgSkoda-Fabia_2007_1600x1200_wallpaper_0c.jpgSkoda-Fabia_Combi_2008_1600x1200_wallpaper_88.jpg
Design Fabie II nesedne každému, ale aspoň v ní je dost místa. Motor 1.6 16V jede pěkně a dělal se s dobrým automatem Aisin. Kdo nechce řadit, ať hledá tohle auto. Je jich málo, ale spolehlivější malé auto se svižným motorem a dobrým automatem sotva seženete

Také jste ho mohli sehnat s šestistupňovým automatem Aisin. Na rozdíl od problematického DSG se suchými spojkami, které cuká a někdy už po 100 000 km vyžaduje generálku za 30 až 50 000 korun, je šestistupňový Aisin při dodržování intervalů výměny oleje (po 60 000 km) spolehlivý. Ano, ve městě si s ním benzínová šestnáctistovka vezme devět litrů, ale klidné cesty mimo město a dálnice zvládá díky dlouhé šestce za sedm, stejně jako zbytečně krátký pětistupňový manuál.

Škoda Octavia I. 1.9 TDI

První generace Octavie s motorem 1.9 TDI s radiálním čerpadlem je exemplář, do kterého se nebojte investovat. Naopak první velký servis se vám hravě vrátí. Majitelé a kupující o extrémní spolehlivosti tohoto klasického motoru vědí a na relativně vysokých cenách je to znát. Pokud máte možnost koupit dobrý kus, běžte bez váhání do něj. Za pár let ho prodáte bez finanční ztráty.

Skoda-Octavia_Combi_1999_1600x1200_wallpaper_04.jpgSkoda-Octavia_SLX_1998_1600x1200_wallpaper_01.jpgSkoda-Octavia_alh_engine_1600x1200_wallpaper_01.jpg
Něco tak spolehlivého, jako bylo staré tédéíčko 1,9 l, už dnes nikdo nevyrobí. Jestli narazíte na jedničkovou Octavii v dobrém stavu s motorem 1.9 TDI, kupujte za každou cenu! Motory s kódem AGR a AHF plní normu Euro 2, pozdější ALH a ASV s Euro 3 ale také pořád stojí za každou korunu

Tenhle motor nepotřebuje dvouhmotový setrvačník, dříve běžné problémy s váhou vzduchu už bývají vyřešeny a reálná spotřeba paliva se vejde do pěti litrů na 100 km. Jediným choulostivým místem jsou rozvody, které by se měly měnit po 90 000 km a je kvůli tomu lepší oslovit značkový servis.

Spousta kutilů totiž rozvodový mechanismus neumí správně složit a rozladí ho. Olej měňte nejpozději po 15 000 km nebo jednou za rok. Celkově je tohle ale neuvěřitelně bytelný motor, který už pravděpodobně automobilový svět nikdy neuvidí. Jestli nějaký motor ve škodovce přežije milion kilometrů, tak tahle bahenní pumpa.

Škoda Octavia II. 2.0 TDI CR 103 kW

Kdo hledá modernější „oktávku v tédéíčku“, ať si připlatí za modernizovanou verzi naftového motoru 2.0 TDI se vstřikováním common-rail, dodávanou do faceliftovaného modelu. Běh motoru je výrazně měkčí a kultivovanější, mechanická spolehlivost vysoká.

Sice existuje menší riziko utržení napínací kladky rozvodů, ale v zásadě je to velmi povedený motor. K tomuto dieselu se také dávalo spolehlivé šestistupňové DSG se dvěma spojkami v olejové lázni, takže mu nevadí popojíždění a necuká. Jen chce každých 60 000 km vyměnit olej, pak vydrží hravě přes čtvrt milionu kilometrů.

Skoda-Octavia_2009_1600x1200_wallpaper_06.jpgSkoda-Octavia_Combi_2009_1600x1200_wallpaper_0d.jpgSkoda-Octavia_2009_1600x1200_wallpaper_32.jpg
S příchodem vstřikování common-rail se tédéíčka uklidnila, navíc jsou to již mechanicky odolné motory. Octavia nemá vyvažovací hřídel, odpadá tedy riziko selhání mazání. A bonus navíc, dvoulitr TDI se dodával s velmi spolehlivým šestirychlostním DSG

Na rozdíl od Passatu, Superbu nebo vozů Audi nebyl v Octavii u tohoto motoru vyvažovací hřídel, takže odpadá velmi choulostivý pohon olejového čerpadla. Náhlé zadření motoru tak téměř nehrozí. Když koupíte udržovaný kus, olej měníte po 15 000 km a chováte se k motoru slušně, pravděpodobně vám ani okolo 250 000 km nepraskne hlava válců. A tenhle motor má ještě jednu výhodu. Ve verzi 103 kW se mechanicky neliší od silnější 125 kW z RS, takže si ho klidně „čipněte“, ale s citem. Počítejte pak jen s rychlejším opotřebením spojky a brzd.

Škoda Rapid 1.2 TSI

Motor 1.2 TSI byl zpočátku průšvih, až v červnu 2011 automobilka nahradila choulostivý tenký řetěz silnějším provedením. Ve Škodě Rapid dostanete vždy jeho lépe dimenzovanou variantu, takže se naopak jedná o velmi spolehlivý agregát. Když překousnete tvrdé nastavení podvozku, je vlastně Rapid výborná ojetina s rozumnou kvalitou a nízkou spotřebou paliva.

Skoda-Rapid_2013_1600x1200_wallpaper_29.jpgSkoda-Rapid_2013_1600x1200_wallpaper_15.jpgSkoda-Rapid_2013_1600x1200_wallpaper_03.jpg
Hodně se toho namluvilo o škrabce ve víčku nádrže. Ale že Rapid dostal standardně modernizovaný motor 1.2 TSI se širším a odolnějším řetězem, to moc lidí neřešilo. Mezi provařenými motory TSI je tohle snad nejlepší řešení. Jede dobře, moc nežere a vydrží

Je toho málo, čeho byste se u Rapidu 1.2 TSI měli bát. Snad jen je potřeba pravidelně měnit olej, chovat se k motoru slušně a zbytečně ho nepodtáčet. Také mu úplně nevyhovují rychlé přesuny po dálnici, kdy kvůli malému katalyzátoru (aby se při měření emisí rychle ohřál) motor pumpuje do výfuku benzín, aby se katalyzátor chladil. Z téměř zázračného mimoměstského průměru 5,5 litru na 100 km tak rázem můžete mít eresových devět deset litrů.

Jistě, i jiné škodovky se povedly a třeba nový motor 1.6 TDI CR není v Octaviích nebo Fábiích průšvih. A staré motory MPI? Ty jsou něco jako šváb — sice nepřežijí týden bez hlavy (s prasklou chvíli ano), ale určitě by vydržely i jaderný výbuch. Teď se nicméně pojďme podívat na pět škodovek, kterým byste se raději měli na trhu ojetin vyhnout, pokud chcete opravdu ušetřit a mít klidné spaní. Pokračujte na následující kapitolu.

Škoda Roomster

Škoda Roomster bylo první české MPV a vzbudilo při svém příchodu rozruch nekonvenčním designem. Stejně jako ostatní škodovky se stal i Roomster nejprodávanějším modelem své třídy. V roce 2015 byla jeho výroba ukončena bez přímé náhrady.

Test • Historie Škody Roomster

Doporučujeme

Články odjinud