Kapitoly článku:
Nepřehlédnutelný design
Velmi pohodlný podvozek
Tichý motor s rozumnou spotřebou
Špičkové materiály a zpracování
Vyšší cena
Občas pomalé reakce převodovky
Prostor vpředu nad hlavou
9 /10
Jakkoliv to může znít zvláštně, výraz SUV-kupé v Evropě zdomácněl. Přitom to není zase tak dávno, konkrétně na začátku minulé dekády, kdy si svět utahoval z Pontiacu Aztec a dost schytal také SsangYong Actyon. Tak či tak lze tyto vozy považovat za průkopníky trendu, ze kterého v měřítkách luxusní třídy dlouho těžilo pouze BMW. A zašlo to tak daleko, že takové auto mají i značky Renault a Škoda.
BMW X6 se stalo hitem, alespoň já na silnicích častěji potkávám Mercedes-Benz GLE kupé než klasické GLE, o modelech X4 a GLC kupé nemluvě. Z luxusní německé trojky nejdéle vyčkávalo Audi, které ale loni zahájilo modelovou ofenzívu a konečně má v segmentu „vyšších středních“ SUV-kupé na BMW a Mercedes odpověď. Seznámení s ohromným Q8 jsem absolvoval již v polovině letních prázdnin v okolí Karlštejna a v jízdních dojmech jsem vám slíbil detailnější pohled. Tak tady je!
Policejní tank
Pokud vezmu v potaz čistě časové období mezi představení Audi Q8 a prvním kontaktem na české půdě, byl to běh na velmi krátkou trať. Vždyť neuběhly ani dva měsíce! Vědělo se, že dorazí, pořád jsem ale nějak nevěřil tomu, že se Audi, v podstatě konzervativní značka, která nechce své dlouholeté zákazníky naštvat drastickými změnami vzhledu, pořádně odváže a vyrobí šokující auto. Ono se tak ale stalo!
Technicky vzato jde o Audi Q7, pokud ale vidíte tato dvě auta vedle sebe, připadnou vám spíše jako bratranci z druhého kolene než přímí sourozenci. Q8 má ohromnou masku chladiče vystupující před uzounké světlomety, příď sama o sobě je hodně složitá a mně osobně připomíná současnou generaci supersportu R8, samozřejmě pokud si odmyslím ochranné prvky. Nevšimnout si nelze dvojice radarů, díky kterým vůz lidé často považují za policejní speciál, a nepřehlédnete ani množství prostoru mezi grilem a chladičem v zájmu lepší ochrany chodců. Tady ale zřejmě vyjde každý ťukanec hodně draho, protože radary jsou dost na ráně.
V portfoliu SUV se čtyřmi kruhy je „osmička“ nadřazena „sedmičce“, jenže z vnějších rozměrů to není tak znát. Q8 je o 66 milimetrů kratší, 38 milimetrů nižší a 27 milimetrů širší než Q7, pokud se ale odkloníte od roviny absolutních čísel a srovnáte si vůz na 22palcových kolech s něčím „normálním“, připadne vám obrovský jako tank. Je přitom úplně jedno, jestli jej spustíte na vzduchovém podvozku tak nízko, že guma téměř lícuje s lemem blatníku, nebo jej vyženete až na světlost 254 mm (rozsah mezi minimální a maximální výškou je 90 mm). Je to prostě obr!
Audi Q8 vs- Q7 - srovnání rozměrů |
Model |
Q8 |
Q7 |
Délka [mm] |
4986 |
5052 |
Šířka [mm] |
1995 |
1968 |
Výška [mm] |
1705 |
1741 |
Rozvor [mm] |
2995 |
2995 |
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] |
1679/1691 |
1679/1691 |
Zavazadlový prostor min/max [mm] |
605/1755 |
775/2035 |
Sami jistě uznáte, že na poměry Audi je příď extrémní, ale co teprve zadek! Tady jako by Marc Lichte, šéfdesignér německé automobilky, se svým týmem převzal styl A7 a „narouboval“ jej na SUV. Taková definice může znít zvláštně, výsledek ale perfektně funguje a přál bych vám vidět tu světelnou show, kterou LED svítilny s dynamickými směrovkami předvádějí při každém odemknutí auta. Je vlastně úplně jedno, jestli necháte kolemjdoucím více na odiv příď, nebo záď. Q8 totiž bude ukradená pouze někomu, pro něhož jsou auta pod jeho rozlišovací schopnost.
Vítejte na palubě
Audi šlo při vývoji velké SUV-kupé trochu dál než BMW a Mercedes-Benz a Q8 dopřálo i bezrámová boční okna. Pro lepší izolaci mohou být dvojitá, což vás vyjde na 14.500 Kč, vzhledem k ceně testovaného kusu překračující třímilionovou hranici jde ale vlastně o pakatel. V rámci sady Technology za 107.000 Kč máte vedle HD Matrix LED světlometů nebo natáčení zadních kol také automatické dovírání dveří, takže se při nastupování opravdu nenadřete. Je toho ale více, čím vám chce Q8 zpříjemnit cestování.
Jednak jsou to mimořádně pohodlná přední sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, která jsou snad ještě lepší než v dříve testované vlajkové lodi A8. Sedíte vysoko, před sebou máte ohromnou kapotu, kolem sebe spoustu prostoru, i když uznávám, že nad hlavou by ho mohlo být ještě o něco více. Líbí se mi nový styl přístrojovek poprvé představený u zmíněné limuzíny, a přestože jde, stejně jako u A6 a A7, o trochu zjednodušené řešení (výdechy ventilace se po vypnutí spínačky neschovávají), pořád je tady toho dost k obdivování.
Už je to nějaký pátek, co jsem delší dobu jezdil s velkou Audinou nové generace, navzdory maximální míře digitalizace je ale všechno řešeno tak, aby se posádka co nejméně nadřela. Horní displej je jasný, skrze něj kompletně ovládáte infotainment a dlaždicové menu si můžete personalizovat, prostřednictvím spodního displeje zase ovládáte klimatizaci a jsou zde „vytažena“ další důležitá tlačítka.
Na rozdíl od BMW proto nemusíte pro zapnutí nebo vypnutí head-up displeje sahat hluboko do menu infotainmentu, ale jednoduše stisknete tlačítko na spodním displeji. Nebo start/stop, to byste ale přišli o velkou výhodu Q8 jako takové, na tu ale ještě dojde řeč.
Jenom nechápu, proč se mi auto snaží vnutit, že se chci nechat vést v jízdním pruhu. Tento systém se totiž aktivuje po startu a nic s tím nenadělá ani individuální nastavení bezpečnostních systémů. I to je po ruce, hned vedle ovládání hlasitosti audia, a vedle nízké a maximální úrovně, kdy vás Q8 upozorňuje na možná nebezpečí tak intenzivně, až je to možná trochu otravné, lze vytvořit vlastní individuální mix.
Právě přístrojovka je jednou z hlavních odlišností od Audi Q7, ze které SUV-kupé vychází, a když si obě auta porovnáte, „dárce orgánů“ najednou vypadá docela staře. Pravda, těch lesklých ploch, na kterých mohou ulpívat a samozřejmě uplívají otisky prstů, je hodně, povrchová úprava je ale řešena tak, že pokud vám z prstů přímo nekape mastný pot, stačí kokpit jednou týdně přeleštit a je vystaráno. Není totiž černý plast jako černý plast a opravdu nečekejte stejné scénáře jako u mainstreamu, kde si kolikrát soustavným čistěním dekory akorát tak podřete.
Co se rozložení ovládacích prvků, ovládání základních funkcí a obecně běžných uživatelských úkonů týče, nemám s Audi Q8 absolutně problém a přikláním se k názoru, že více „dotyku“ je pro řidiče lepší než dříve používaný sdružený ovladač MMI. Stačí si jenom všechno v klidu „osahat“, přičemž za velkou výhodu považuji haptickou zpětnou vazbu. Je to revoluce a připouštím, že zatvrzelí milovníci starých pořádků budou možná nejdříve brblat (než najdete něco po paměti, aniž byste odklonili zrak od silnice, chvíli to trvá), od sdruženého ovladače už ale upouští třeba i BMW a je třeba jít s dobou.
Díky pohodlným sedadlům se stejnou masážní funkcí, jakou nabízí i A8, jsem z auta vystupoval v ještě lepším stavu než na začátku, ani cestující vzadu ale netrpí. Nástupní prostor mají ohromný, nesedí na lavici, ale hezky profilovaných sedácích, a přestože je nad hlavou méně místa než vpředu, ani se 190 centimetry výšky jsem se do stropu nemlátil. K tomu si přičtěte oddělené ovládaní klimatizace pro levou o pravou stranu, vyhřívání a dvě USB zdířky pro nabíjení máte rovněž velmi příjemné místo k životu.
Mrkneme ještě do zavazadelníku. Ten kvůli zkosenému zadnímu víku není tak praktický jako v případě krabicovité Q7, 605 litrů v základu a 1755 litrů po sklopení zadních opěradel téměř do roviny však podle mě vyhoví kdekomu. Pravda, plnohodnotnou „dvaadvacítku“ ale budete pod podlážku cpát těžko.
Čím výše pneumatický podvozek vyženete, tím více se při nakládání zapotíte, anebo si nákladovou hranu stisknutím tlačítka na levé straně kufru snížíte na nějakých 70 centimetrů od země. A to už se dá. Stejně pohodlně z Q8 uděláte tahač – s elektricky sklopným tažným zařízením za 31.600 Kč zvládne až 3,5tunový přívěs.