BMW M3 sedan: černá mamba
BMW vyhlásilo smělý plán. Chce prodat více, než 100 000 nových eM trojek. Letos na podzim začne tento plán uskutečňovat pomocí kupé, příští rok na jaře přijde verze se sklápěcí střechou a od podzimu bude nabídka doplněna o verzi pro praktičtěji založené příznivce bavorské legendy.
Sedan s označením M3 už tu jednou byl, ale jeho život byl v pravdě jepičí. Byl tehdy odvozen od kupé s označením E36 a pod kapotou měl řadový šestiválec o objemu 3 litry a výkonu 296 koní. Trvalo dlouhých 13 let, po kterých se museli zájemci o rychlý sedan spokojit s konkurenčním Mercedesem C55 AMG či Audi S4, než se v Mnichově znova rozhodli nalepit znak M3 na auto s více, než jedním párem dveří.
Stejně jako minule, i tentokráte sedan přejímá spoustu věcí od nového kupé. A nepůjde jen podvozek a motor, osmiválec o objemu 4 litry a výkonu 420 koní, ale i celou přední masku. Ta je shodná s kupé a jednoznačně odděluje sedan M3 od „normálních” sedanů. Majitelé 318d s M-paketem už tak nebudou moci oslňovat své znalejší sousedy.
Závěrem bych jen dodal, že auto z fotek je komplet v černé z maskovacích důvodů, ale přál bych si, abych jich takhle alespoň pár vyrazilo na silnice. Nesmírně mu to takhle sluší.
Foto © Automedia
BMW M3 sedan
BMW 3 facelift: najdi 5 rozdílů
Mercedes pustil do arény nové Céčko, Audi za chvíli udělá to samé s Á-čtyřkou. V Mnichově si toho jsou dobře vědomi, a proto pro svůj hlavní model, který se blíží polovině svého výrobního cyklu, připravili mírné změny.
Než budete číst dál, zkuste se pozorně zadívat na fotografie, zda na nich najdete alespoň jeden rozdíl proti současné trojce. Mě samotnému, který má poslední trojku dnes a denně na očích, trvalo hezkou chvíli odhalit, co je jinak.
Dobrá, nebudu vás déle napínat. Jedinou zvenčí viditelnou změnou je mírně upravený tvar střední části předního nárazníku. Opravdu rozeznatelné je to jen na první fotografii, kde si všimněte linie okolo ledvinek a registrační značky. Zatímco u stávajícího modelu uvidíte jednu navazující linii, která na masce vytváří velké U s ledvinkami uprostřed, zde je spodní část rozšířená a její ramena jsou mohutnější. Dalším rozdílem může být absence ozdobných lišt, které v současnoti podélně dělí otvory ve spodní části nárazníku. Ty ale, stejně jako mlhovky, jen nemusí být namontovány. Vše ostatní včetně kontroverzních zadních světel zůstává stejné.
Špatně to zatím vypadá ohledně obnovy nabídky motorů. BMW má dvě nové verze dvoulitrového dieselu známé z modelů 120d a 123d a novou verzi benzínového třílitru s přímým vstřikováním paliva, který montuje do trojkového kupé, ale jak to tak vypadá, ne vše z toho se do sedanu a kombi dostane. Se zvýšením výkonu 320d počítat lze, silnější dvoulitr by se ale v nabídce pral o zákazníky šestiválce 325d, a tak se v trojce těžko objeví. Zda se do sedanu dostane přímovstřikový třílitr z kupé je stále ve hvězdách, ale velmi bychom se divili, kdyby se tak nestalo. V ostatních aspektech lze počítat snad jen s úpravou interiéru směrem ke sblížení s vnitřkem kupé, mně osobně by ale stačilo, kdyby byly vyřešeny problémy s jeho nekvalitní montáží. Ze zbylé techniky se dá spolehnout snad jen na nasazení prvků programu Efficient Dynamics, které se po faceliftu objevily v jedničkové a pětkové řadě. Bohužel se nedá počítat s nabídkou paketu pro špatné cesty, který by se v Česku tak hodil.
Foto © Automedia
BMW 3 s prvky faceliftované verze
Porsche Panamera: všestranný supersport
Je to sotva pár týdnů, co jsme Panameru viděli poblíž Nürburgringu, a teď si ji můžeme prohlédnout znovu. Fotografie tentokrát vznikly při testování vozu v horách na jihu Francie.
Bohužel na nich neuvidíte mnoho nového, ale dva detaily přece jen stojí za zmínku. Minule seděla na víku kufru prapodivná konstrukce, která spíše než přítlačné křídlo připomínala botník. Tentokráte si můžeme prohlédnout něco, co může být stejně dobře přítlačným křídlem jako aerodynamickou brzdou ve stylu McLarenu SLR. Druhou věc, která stojí za povšimnutí, hledejte na úplně poslední fotce, kde je zachycena příď protijedoucího auta. Podle mého názoru je to druhý prototyp, ovšem bez maskování na předním nárazníku. Můžeme si tak prohlédnout tvar vstupu chladicího vzduchu pro brzdy, který je podobný tomu, co můžeme vidět na současném modelu 911 Turbo.
Ilustrace a foto © Automedia
Porsche Panamera
Mitsubishi Lancer Ralliart: na ostří nože
Když se dobře zahledíte na kapotu zachyceného Lanceru, jistě vám neunikne otvor pro nasávaný vzduch k mezichladiči stlačeného vzduchu. Je tak jasné, že tahle verze má k sériovým skutečně daleko. Myslíte, že jde o verzi Evo X? Tajné zdroje tvrdí, že nikoli. Prý se jedná o model Ralliart, který spatří světlo světa až po příchodu ostré „desítky“.
Ať už je to jakkoli, příchod nového Eva slibuje další zajímavý souboj s Imprezou STI. Mnoho příznivců Subaru kontroverzní design nové Imprezy odsoudilo a slibují přechod ke konkurenci, Lancer u nich alespoň po prvním seznámení sklidil větší obdiv. No, nechejme se překvapit, jak bude válka těchto dvou ikon pokračovat...
Foto © Automedia
Mitsubishi Lancer Ralliart
Nový Renault Kangoo a Citroën Berlingo bok po boku
Malé užitkové vozy, které mohou přes týden sloužit coby pracovní a přes víkend bez problémů odvezou rodinu na výlet, jsou v poslední době docela populární. Důkazem je i to, že také Škodovka, která hned tak nepodlehne nějaké té módní vlně, uvedla Roomster, svou verzi auta na pomezí MPV a malé dodávky.
Mezi zakladatele této kategorie vozidel patří vozy francouzkých výrobců - Renault Kangoo a Citroen Berlingo. Obě auta jsou mezi námi už nějaký ten pátek, od příchodu Renaultu uplynulo už 10 let, a tak oba výrobci pracují na jejich nástupcích. Nebývá zvykem, že na jednom místě potkáte prototypy dvou značek, tedy pokud se zrovna nebudeme bavit o Nürburgringu, a ještě vzácnější je setkání prototypů přímých konkurentů. Ale i takové „náhody” se dějí a tak ve stejném koutu jižní Evropy a ve stejný čas bylo možno zahlédnout nástupce Kangoo i Berlinga jak zahaleny v maskovacích pláštích podstupují vysokoteplotní testy.
Rozměry ani jednoho z vozů, a ani jejich proporce by se neměly výrazně lišit od těch současných, takže hlavní změny budou spočívat v celkové modernizaci a zvýšení aktivní i pasivní bezpečnosti posádky a chodců. Pod kapotou se budou nejčastěji objevovat moderní dieselové motory s objemy 1,5l v případě Renaultu a 1,6l u Citroenu, v obou případech ve více výkonových variantách. Co se týče benzínových motorů, lze očekávat pohonné jednotky o objemu 1,2l a 1,4l u Kangoo, resp. 1,4 a 1,6 litru u Berlinga. Je otázkou, zda bude Citroen i nadále nabízet verzi vybavenou systémem pro spalování CNG, ale lze to předpokládat.
Foto © Automedia
Prototyp nástupce Citroenu Berlingo
Foto © Automedia
Prototyp nástupce Renaultu Kangoo
Chevrolet Traverse zachycen
Chevrolet chystá nový crossover pro Ameriku. Dokazují to tyto snímky, pořízené v okolí Las Vegas. Vůz bude přímým konkurentem pro modely jako Buick Enclave, Saturn Outlook nebo GMC Acadia. Chevrolet bude Traverse vyrábět v závodu v Spring Hill, Tennessee.
Začátek produkce se očekává přesně za rok a oficiální představení by mělo proběhnout na autosalonu v Chicagu. Kategorie vozů crossover je hlavně v Americe velmi oblíbená, takže Chevrolet ví, že s novým modelem nesmí šlápnout vedle. Proto také zahájil testy poměrně brzy…
Foto © Automedia
Chevrolet Traverse