Poprvé po téměř deseti letech budou moci diváci v Le Mans sledovat vzrušující a charakteristický zvuk rotačního motoru Mazdy 787B, který se bude ozývat po slavném francouzském okruhu, když se objeví na Le Mans Classic 2022.  Zdroj: Mazda

Poprvé po téměř deseti letech budou moci diváci v Le Mans sledovat vzrušující a charakteristický zvuk rotačního motoru Mazdy 787B, který se bude ozývat po slavném francouzském okruhu, když se objeví na Le Mans Classic 2022.  | Zdroj: Mazda

Poslední dvě příležitosti vidět legendární vůz v akci na okruhu La Sarthe byly při 90. výročí závodu 24 hodin Le Mans v roce 2013 a při 20. výročí vítězství Mazdy v Le Mans v roce 2011. Zdroj: Mazda

Poslední dvě příležitosti vidět legendární vůz v akci na okruhu La Sarthe byly při 90. výročí závodu 24 hodin Le Mans v roce 2013 a při 20. výročí vítězství Mazdy v Le Mans v roce 2011. | Zdroj: Mazda

Mazda 787B se zúčastní předváděcích jízd, mnoho jejích dobových soupeřů se představí ve dvojici hodinových historických závodů skupiny C, které jsou součástí letošního programu Le Mans Classic. Zdroj: Mazda

Mazda 787B se zúčastní předváděcích jízd, mnoho jejích dobových soupeřů se představí ve dvojici hodinových historických závodů skupiny C, které jsou součástí letošního programu Le Mans Classic. | Zdroj: Mazda

Během víkendu 22. a 23. června 1991 ujela Mazda 787B s číslem 55 362 kol slavného francouzského okruhu a během 28 zastávek v boxech vítězná Mazda absolvovala pouze jedno doplnění oleje, výměnu brzdových kotoučů a destiček a výměnu přídě. Zdroj: Mazda

Během víkendu 22. a 23. června 1991 ujela Mazda 787B s číslem 55 362 kol slavného francouzského okruhu a během 28 zastávek v boxech vítězná Mazda absolvovala pouze jedno doplnění oleje, výměnu brzdových kotoučů a destiček a výměnu přídě. | Zdroj: Mazda

Mazda věděla, že Wankelův motor bude v Le Mans v roce 1992 zakázán, takže vítězství v roce 1991 bylo poslední šancí, jak vyhrát s rotačním motorem. Zdroj: Mazda

Mazda věděla, že Wankelův motor bude v Le Mans v roce 1992 zakázán, takže vítězství v roce 1991 bylo poslední šancí, jak vyhrát s rotačním motorem. | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Mazda 787B Zdroj: Mazda

Mazda 787B | Zdroj: Mazda

Poslední dvě příležitosti vidět legendární vůz v akci na okruhu La Sarthe byly při 90. výročí závodu 24 hodin Le Mans v roce 2013 a při 20. výročí vítězství Mazdy v Le Mans v roce 2011. Zdroj: Mazda
Mazda 787B se zúčastní předváděcích jízd, mnoho jejích dobových soupeřů se představí ve dvojici hodinových historických závodů skupiny C, které jsou součástí letošního programu Le Mans Classic. Zdroj: Mazda
Během víkendu 22. a 23. června 1991 ujela Mazda 787B s číslem 55 362 kol slavného francouzského okruhu a během 28 zastávek v boxech vítězná Mazda absolvovala pouze jedno doplnění oleje, výměnu brzdových kotoučů a destiček a výměnu přídě. Zdroj: Mazda
Mazda věděla, že Wankelův motor bude v Le Mans v roce 1992 zakázán, takže vítězství v roce 1991 bylo poslední šancí, jak vyhrát s rotačním motorem. Zdroj: Mazda
50
Fotogalerie

Okruh La Sarthe opět rozezní Wankelův motor. Mazda 787B se vrací na místo činu jako klasika

Začátkem července máte šanci vidět jediného vítěze Le Mans s Wankelovým motorem v akci!

Naposledy se slavná 787B ukázala na La Sarthe v roce 2013 v rámci oslav 90 let 24hodinovky Le Mans. Původně měla být k vidění vloni, aby připomněla 30 let od vítězství v roce 1991, ale akce byla zrušena kvůli Covidu. Na slavný okruh se vydá díky podpoře modelářské společnosti Spark a za volant usedne sám „Pan Le Mans“ – Jodžiro Terada, který se čtyřiadvacetihodinovky zúčastnil devětadvacetkrát.

Vítězná 787B byla téměř na samotném konci dlouhé řady závodních vozidel, jejichž rod začal u 717C pro Skupinu C v roce 1983. Její čtyřrotorový wankel R26B s objemem 4x654 cm3 byl vrcholem vývoje, který začal u dvourotorové jednotky 13B v sedmdesátých letech. Disponoval výkonem okolo 515 kW (700 k) a díky pronikavému zvuku jste si jej nespletli s ničím, co nasadila soudobá konkurence. Měl variabilní „teleskopický“ sací systém, tři svíčky na rotor a kola poháněl skrze pětistupňovou převodovku Porsche.

Monokok z karbonu a kevlaru vyrobila společnost Advanced Composites. Typ 787 byl nasazen v roce 1990, ale oba vozy nedojely do cíle kvůli technickým problémům. S těmi Mazdě pomohl legendární Jacky Ickx v roli poradce. Na Le Mans ročníku 1991 byly nasazeny tři vozy, které sice v kvalifikaci neoslnily, ale v cíli skončily na prvním, šestém a osmém místě. Fanoušci na závodě Le Mans Classic 2022 mohou Mazdu 787B vidět v akci 1. a 2. července.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud