Bezpečnostní výbava osobních automobilů se neustále zvyšuje. Automobilky vždy přijdou s něčím novým, nainstalují to do aut a vyvíjí dál. Funguje jim to ale?
Písmena AAA si u nás nejspíš spojíte s největším prodejcem ojetých automobilů na trhu. V Americe se tak ale označuje automobilová asociace. Vznikla již v roce 1902 v Chicagu a funguje dodnes. A to je dobře, protože momentálně přišla se zajímavou studií, která může donutit automobilky chytit se za hlavu.
Detekce překážek je v automobilech čím dál častější součást výbavy. Čím dál častěji se objevuje i brzdění s detekcí chodců. Radary a potažmo předkolizní brzdění tak nereagují pouze na automobily, ale i na ty nejzranitelnější. Fungují ale bezchybně? Stejnou otázku si položila i zmíněná asociace AAA a uspořádala zajímavý test.
Na testovacím polygonu byly čtyři sedany vybaveny předkolizním brzděním s detekcí chodců – Chevrolet Malibu, Tesla Model 3, Honda Accord a Toyota Camry. Připraveno pro ně bylo několik disciplín simulujících běžné situace, ke kterým na silnicích denně dochází.
Výsledky jsou překvapivě špatné. V rychlostech okolo 32 km/h prokázaly automobily účinnost pouze ve 40 % případů. Když se zrychlilo ke hranici 50 km/h, byly následky téměř vždy fatální. Ještě horší je to ale v noci, kdy tyto systémy prý téměř vůbec nefungují. Jenže to by měly, protože v Americe dochází ke kolizi mezi chodcem a automobilem po setmění ve třech ze čtyř případů.
Celý tento test nebyl proveden proto, aby pošpinil automobilový průmysl, ale proto, aby jej postrčil k dalšímu vývoji. Automobilky by se tedy neměly soustředit na vývoj nových věcí, jako spíš na vylepšování těch starých. Nebo máte jiný názor?