Měli jsme možnost krátce otestovat BMW řady 1 nové generace. Naše zjištění? Od svého předchůdce se liší. A to hodně.
První pocity z nové generace BMW řady 1, která byla představena v Česku? Výrazně se zlepšily jízdní vlastnosti vozu, cestující na zadních sedadlech dostali k dispozici více místa a zvětšil se i zavazadlový prostor. Právě tyto tři body byly terčem největším kritiky u originálního modelu, který však přesto slavil až nečekaný prodejní úspěch, pořídilo si ho více než milion zákazníků.
Větší míry
Hérakleitovo „nevstoupíš dvakrát do stejné řeky“ si vzali očividně za své konstruktéři a designéři bavorské automobilky. Na nové generaci nejmenšího z rodiny BMW totiž očividně nešetřili a představili notně proměněné auto.
Vůz je oproti svému předchůdci delší o 85 mm a širší o 17 mm. Rozvor náprav navíc narostl o podstatných 30 mm. Kromě toho nová jednička dostala také větší rozchod kol jak vpředu (o 51 mm), tak vzadu (o 72 mm).
BMW řady 1 má dlouhou přední kapotu, velký rozvor a dozadu posunutý prostor pro posádku. Vypadá jako sportovní kupé.
Jak se to projevilo v interiéru? Se svými 180 centimetry jsem neměl vzadu problém s prostorem nad hlavou. Horší už to ale bylo s s místem na podlaze, což bylo dáno konstrukcí vozu. Podle údajů výrobce je ale nyní vzadu pro nohy o 21 mm více místa. Zadní část sedadel řidiče a spolujezdce byla zakryta plastem, což ke komfortnímu zážitku čahounům při jízdě vzadu nepřispěje. Přesto musím znovu říci, proti minulé verzi ten rozdíl byl neuvěřitelný – jako den a noc.
Větší míry vozu prospěly. O zavazadlovém prostoru, jenž narostl o 30 litrů na 360 litrů, se konečně dá hovořit jako o „prostoru“. Nejenže obstojí ve srovnání s s tím, co nabízejí konkurenční vozy, ale některé i poráží. Když se sklopí dělená zadní sedadla, tak se prostor zvětší až na 1200 l.
Dva pakety, nová tvář
Na výši je také vylepšený interiér. Auto nyní nabízí prémiové prvky, které u předchůdce chyběly. Ocenil jsem také, že přístrojová deska je natočena ve střední části směrem k řidiči.
Zákazníci si mohou standardní „jedničku“ vylepšit o dva pakety: BMW Sport Line a BMW Urban Line, ty se vzájemně odlišují různým zaměřením a řešením interiéru a exteriéru. Oba však stojí překvapivě shodně: 47 900 korun.
Modely Sport Line jsou například vybavené sportovními sedadly, koženým sportovním volantem s kontrastním červeným šitím, černě lesklými dekoračními lištami, mají šestnáctipalcová litá kola.
Modely Urban Line nabízejí specifické čalounění sedadel v kombinaci látka/kůže, dodává se v bílém nebo černém provedení, které je ozdobeno matně stříbrnými proužky.
Jiný pocit za volantem
Nová jednička se na silnici chová jinak. Vůz působí „měkčím“ dojmem při běžném stylu jízdy, řízení je hladší. Auto je však stále velmi obratné. Má velmi dobře rozloženou hmotnost, přední nápravu s oddělenými spodními rameny a pětiprvkovou zadní nápravu.
Pokud si budete chtít užít radost při projíždění rychlých zatáček, dočkáte se jí. Zároveň ale musím říci, že už to nebude tak jiskrné jako u předchůdce. A to ani tehdy, když využijete přepínač jízdních režimů (standardně jsou připraveny režimy COMFORT, SPORT a ECO).
Je dobře, že tento základní model automobilky BMW je stále nabízen s pohonem zadních kol, i když se hodně hovořilo o tom, že by tento vůz mohl dostat pohon předních kol. Do budoucna se prý dokonce uvažuje o příchodu provedení se systémem pohonu všech kol xDrive.
Pět motorizací
Co se týká motorů, tak nové BMW řady 1 je vybaveno dvojicí zážehových čtyřválců a trojicí vznětových motorů. Základem je benzinová jedna-šestka (116i) nabízející maximální výkon 136 koní. Nad ní stojí verze 118i se stejným motorem naladěným na 170 koní.
Naftová provedení jsou tři: ve všech případech jde o čtyřválce s objemem 1995 ccm. Nejslabší 116d nabídne 116 koní, prostřední 118d je naladěno na 143 koní a vrcholné 120d má maximální výkon 184 koní. Kombinovaná spotřeba dieselu by se měla pohybovat v rozmezí od 4,3 do 4,5 l/100 km v závislosti na konkrétní verzi.
Vůbec poprvé jsou všechny motory BMW řady 1 přeplňované pomocí technologie BMW TwinPower Turbo.
Nejlépe mi z toho po krátkém testu trvajícím několik desítek minut vycházela verze 116d, byla nepraktičtější, nejekonomičtější, nejrozumnější. Nejvíce radosti jsem si užil s verzí 120d (ve srovnání s předchůdcem dosahuje o 5 kW vyššího výkonu: 135 kW/184 k při 4000 min-1. Současně došlo k nárůstu točivého momentu o 30 Nm na 380 Nm mezi 1750 a 2750 min-1. Tento model zrychluje z klidu na 100 km/h během 7,2 s a je schopen jet až 228 km/h.). A jako nejslabší bych hodnotil 116i.
Šestistupňová manuální převodovka se vyznačovala přesným řazením. Za zmínku také stojí, že nové BMW řady 1 je jediným vozem segmentu kompaktních vozů, který může být na přání vybaven osmistupňovou samočinnou převodovkou
Cena míří poměrně vysoko
Cena základního BMW 116i je nastavena na 630 000 korun. Nejslabší diesel startuje s cenovkou 652 500 korun, 118d si BMW cení na 698 750 korun a aktuálním vrcholem nabídky je 120d s cenou 748 750 korun.
Plus
Jízdní vlastnosti
Větší zavazadlový prostor
Výběr motorů
Minus
Horší výhled dozadu
Vzadu stále není dost místa
Více v připravovaném testu...