Toyota: první vítězství v automobilové soutěži s hybridním vozem

Toyota se minulý víkend zapsala do dějin automobilových závodů, když vyhrála okruhový závod 24 hodin Tokashi se svým hybridním vozem Supra HV-R. Je to poprvé, kdy vůz s hybridním pohonem v automobilové soutěži zvítězil.

Úspěch vozu Supra navazuje na loňskou účast, kdy Toyota jako první automobilka na světě nasadila vůz s hybridním pohonem (Lexus GS450h) v závodu na 24 hodin Tokashi, kde skončila na celkovém 17. místě. Od nasazení hybridních systémů v automobilových soutěžích si technici firmy Toyota slibují, že odhalí nové způsoby jak zefektivnit a odlehčit hybridní pohon, například i ten, který je použit v sériově vyráběném modelu Toyota Prius. Přestože se Toyota účastnila soutěže teprve podruhé, dokázala využít údaje nashromážděné v minulém ročníku a vyvinula novou speciální jednotku určenou pro závodní účely. Díky ní otestovala možné meze výkonu hybridního pohonu v závodních podmínkách.

Nový závodní vůz vychází z respektovaného modelu Supra GT jenž byl nasazen v závodech Super GT v Japonsku. Stávající model byl upraven a vybaven speciálním systémem hybridního pohonu. Z důvodu lepší rekuperace energie a zvýšení provozní účinnosti během závodu byly ve voze použity dvě speciální technologie:

  1. Trojice elektromotorů

Toyota upravila systém rekuperace energie v kombinaci s pohonem všech čtyř kol, kde se nyní používají motory zabudované přímo v kolech přední nápravy, zatímco zadní kola jsou poháněna elektromotorem o výkonu 150 kW zabudovaným na zadní nápravě. Díky systému rekuperace energie se třemi motory/generátory může vůz efektivněji znovu získat velkou část energie ztracené při prudkém zpomalování a brždění z vysokých rychlostí.

  1. Speciálně navržený kondenzátor

S ohledem na to, že závody znamenají opakovaná prudká zrychlení a zpomalení za vysokého zatížení, byl namísto tradičního akumulátoru nasazen kondenzátor s rychlým nabíjením.

Specifikace vozu Toyota Supra HV-R

Název vozu

Denso Toyota Supra HV-R

Kategorie

GT/TP1

Motor

Upravený motor 3UZ-FE (verze Super GT)

Zdvihový objem

4 480 ccm

Škrticí vzduchový ventil

29,6 mm x 2

Nejvyšší výkon

480 k při 6 800 ot/min

Nejvyšší točivý moment

510 N.m při 5 600 ot/min

Elektromotor

Motory vpředu: 10 kW x 2 (motor v kolech)

Motor vzadu: 150 kW

Hmotnost vozidla

1 080 kg

Název týmu

TOYOTA TEAM SARD

Řidiči

Katsuyuki Hiranaka (Japonsko)

Andre Couto (Portugalsko)

Akira Lida (Japonsko)

Tatsuya Kataoka (Japonsko)

2007 Supra HV-R picture.jpg 2007 Supra HV-R Team picture.jpg Supra53350-a-toy.jpg
Supra53350toy.jpg

 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud