Trendy a moderní, tak jsme označili Qashqai s motorem 1,5 dCi. Jaký je s benzinovým dvoulitrem a pohonem všech kol?
Kapitoly článku:
- Úvod, Mýlit se je lidské, Prostor, prostor, prostor
- Geniální motoráři od Nissanu, Zítra to roztočíme, drahoušku, Komunikativní řízení, silné brzdy a bezproblémové řazení
- Naměřená dynamika, Pro znalce nových odrůd, Technické údaje
- Kompletní fotogalerie
Nissan Qashqai s motorem 1,5 dCi pod kapotou jsme testovali docela nedávno. Možná si tak říkáte, že test vyššího modelu s lepší výbavou a benzinovým dvoulitrem pod kapotou nemůže přinést nic zásadně nového. Ale to by byl omyl, dvoulitrový Qashqai s pohonem všech kol byl totiž docela jiným autem.
Mýlit se je lidské
Před pár měsíci jsem o designu Qashqaie napsal, že je bez emocí. Hodně jsem se při tom mýlil. Čekal na nás totiž úžasný světlounce šedý Qashqai s pohonem všech kol. Tyto dva rozměry dokážou nadchnout a Qashqai se tak právem hlásí mezi trháky na evropských trzích. Ale nepředbíhejme.
Emoční náboj přichází jaksi zpožděně. Je mi líto, že jsem mu takto křivdil a snad mi to Nissan někdy odpustí. Světlešedá barva v kombinaci s nelakovanými plasty působí moderně a decentně, příď Qashqaie nemá nic z agresivity poloterénních konkurentů, jeho logo je uloženo v symbolickém poháru, číši vína, ze které se může napít spokojený majitel.
Dlouho mi vrtalo hlavou, proč se Nissan naprosto vzdal SUV agresivity svých konkurentů, která je obsažená ve větších modelech značky. Došel jsem až k myšlence, že Nissan bere svůj model jako etalon nové třídy a nastavuje měřítka techniky i designu. Obojí pěkně konzervativní a přesto vyspělé.
Pohled zboku připomíná, že Qashqai maskuje své rozměry a jednaapůltunovou hmotnost ladnými křivkami a prosklenou střechou. Oba rysy ubírají na váze a tak působí jako ladná slečna. Opravdu zajímavým prvkem jsou zdůrazněná nadkolí vyjádřena jak plastovými lemy tak prolisy v blatnících.
Záď se nesnaží hledat nový výraz a přináší odzkoušené tvary z luxusního Murana. Srdíčkovité prosklení pátých dveří koresponduje s klenutím koncových svítilen. Masivní dojem vzbuzuje nelakovaná část zadního nárazníku navazující na boční lemy. Měl bych určitě zmínit i parádní sedmnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 215/60. Ty mají ryze silniční charakter, ale na otřesných českých vozovkách působí coby balzám na duši vystresovaných řidičů. Co když píchnu, co když vletím do výmolu? Tomu se městu odolný Qashqai vysmívá. A tak je vpravdě poloterénním vozem pro moderní města, kde rozpočty na opravu vozovek slouží jako zdroj korupce a předražování veřejných zakázek.
Prostor, prostor, prostor
Rozhodně nehodláme po vzoru reklamštiny tvrdit, že váš nový Qashai nahradí šestimetrový obytný přívěs nebo světskou maringotku a vy v něm budete pořádat oslavu narozenin pro sebe a svých 200 příbuzných. Naopak. V porovnání s moderními MPV je Qashqai spíše prcek, ale vnitřní rozměry tomu až zas tak. Tvůrcům interiéru můžeme zatleskat. Nikde nic nevrže, vše lícuje a co víc, všichni mají pocit dostatečného pohodlí a prostoru. Nissan ve světlešedé barvě s interiérem v kombinaci hnědočervené kůže a koženky působí luxusně.
Na předních sedadlech čekají řidiče a spolujezdce luxusní klubovky v kombinaci kůže a koženky v elegantní cihlové barvě. S tou ladí černá barva plastů a stříbrný dekor. Plasty na palubní desce jsou vesměs tvrdší a přesto působí hodnotně a elegantně. Pryč jsou časy Primer a Almer s nevzhlednými interiéry. Dnes se hraje především o eleganci.
Ergonomie předních sedadel je příkladná a užijete si v nich natolik, že byste měli dávat pozor na řidiče, aby nespal a pokud jím jste sami, pusťte si příjemnou hudbu. V souladu s elegancí interiéru vyznívá ergonomie palubní deska dost hravá oproti německé konkurenci. Zejména řada multimediálních tlačítek na volantu nepřidá na přehlednosti, stejné je to se středovým panelem. Na jeho vrcholu se navíc nachází navigační systém, který nás vždy dovedl do cíle, ale na druhé straně jej nelze zasunout do palubní desky podobně jako například u Volva.
Na středovém tunelu naleznete kromě držáků na nápoje a středové loketní opěrky také kruhový ovladač, umožňují pohon všech kol. O ten se stará čistě elektronika a v začátcích nás pozlobila, když odmítala čtyřkolku po našem využití v terénu znovu vypnout. To se u těchto systémů někdy stává a po pár kilometrech bylo vše opět v pořádku. Hned za kruhovým ovladačem se nachází spínače vyhřívání předních sedadel a zamykání vozu.
Pastvu pro oči představuje prosklená střecha s elektrickou roletou, která ji případně zakryje. Jízda s ní je zážitkem nejen pro cestující vpředu, ale také na zadních sedadlech, kam až prosklení střechy zasahuje. Člověka až zamrzí, že konstruktéři Nissanu nepomysleli na targu.
Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici pohodlnou sedačku pro tři lidi a dostatek výhledu. Pro notorické sledovače dění za vozidlem dobře poslouží i drobné okénko v C sloupku za zadními dveřmi. Milovníci luxusu ve dvou na zadních sedadlech ocení středovou loketní opěrku s držáky pro dva nápoje. Místa pro nohy cestujících je dostatek a také nad hlavami cestujících se kouzlilo, i když dvoumetrový dlouhán si raději sedne dopředu věda, že auto může poskočit a jeho plešatějící cennost se ocitne ve stropním čalounění.
Zavazadlový prostor má základní objem dostatečných 410 litrů, po sklopení zadních sedadel rovnou 1 513 litrů. Přístup k němu je dobře vyřešen a jediným hluchým místem jsou prostory za nadkolím. Dno zavazadlového prostoru skrývá nejen dojezdové rezervní kolo, ale i sadu nářadí uloženou v polystyrénu.