21
Fotogalerie

Nový Saab 9-3: fascinace dokonalostí

(první dojmy) Hned začerstva jsme přímo ve Švédsku vyzkoušeli inovovaný Saab 9-3. Znamená opravdu slibovaný posun vpřed?

Kapitoly článku:


Saab 9-3 je tím nejtradičnějším v nabídce švédské automobilky. Saab nikdy nepatřil k masovým značkám a toho na počátku devadesátých let stálo samostatnost. Nový vlastník General Motors se saabu nevěnoval tolik jako Ford Volvu, ale časy se mění i v menší z obou švédských automobilek. Blýská se s posledním faceliftem stylové devět-trojky na lepší časy?

saab_93_2007/P1630829.JPG saab_93_2007/P1630836.JPG saab_93_2007/P1630837.JPG

Tradiční model

Automobilka Saab vznikla na podzim roku 1945 restrukturalizací původně letecké továrny. Po vzoru se zřejmě poohlédli v čechách, kde se tehdy vyrábělo Aero Minor. Rovněž pod kapotou se usídlil konstrukčně levný dvoutaktní motor, kterým před válkou oslňoval české aerovky a německá DKW. Vývoj trval několik let a od roku 1949 se začal vyrábět model 92 s dvoutaktním dvouválcem pod kapotou. Přes model 93 a kombi 95 se automobilka v šedesátých letech dostala k licenčnímu čtyřtaktnímu čtyřválci Ford, který se usídlil i pod kapotou dnes již klasického modelu 99. Jeho tvary odskočily od původních devadesátekdvojek výrazně kupředu a příliš je nezměnil ani v roce 1979 představený nástupce, model 900 v tří a pětidvéřovém provedení. Ten se proslavil zvláště ve sportovní verzi Saab 900 Turbo, která navazovala na jeden z nejrychlejších automobilů sedmdesátých let, Saab 99 Turbo.

V roce 1980 si Stiq Blomqvist dojel za volantem Saabu 99 Turbo pro titul mistra světa v rallye. Bylo to ostatně poprvé, kdy v rallyovém klání zvítězil vůz s turbomotorem. To už ale přebíral štafetu model 900, který se v roce 1986 představil také ve verzi Cabrio.

V roce 1989 se vlastníkem Saabu stal americký koncern General Motors. Tehdejší pozornost se věnovala především vrcholnému modelu 9000, a tak se model 900 dočkal druhé generace teprve v roce 1993. Podvozková platforma byla společná s Opelem Vectra, novinkou bylo dvoulitrové turbo nebo automatická spojka Saab Sensonic. V roce 1998 se představil řádně faceliftovaný model 900 pod novým obchodním označení 9-3, který v březnu 1999 doplnila vrcholná verze Viggen. Model 9-3 se vyráběl v karosářských verzích pětidvéřový hatchback, kupé a kabriolet. Mnoho parády s ním Saab nenadělal, a tak přešel k závěrečné fázi opusu, který se stala druhá generace modelu 9-3 představená v roce 2002 jako 9-3 SportSedan, v roce 2003 doplněná kabrioletem a v roce 2005 designově vyváženým SportCombi. Právě tato generace se letos dočkala tak výrazného faceliftu, že se ani nechce věřit v příchod nové generace příští rok.

saab_93_2007/P1630838.JPG saab_93_2007/P1630847.JPG saab_93_2007/P1630849.JPG

Motorizace pod kapotou 9-3

Trochu netradičně začínáme pohonnými jednotkami, protože ty jsou daleko důležitější než facelift dnes již tradiční devěttrojky. Co se tak převratného událo pod kapotou?

Základní jednaosmička rozhodně nepatří k zázrakům pod kapotou, Saab s ní má podobnou dynamiku jako nejbližší konkurent Volvo S40 s objemově shodným motorem. Zážehový čtyřválec s litinovým blokem a hliníkovými hlavami válců má zdvihový objem 1 796 ccm a konstrukci DOHC. Šestnáctiventilový rozvod a elektronické zapalování Siemens ECM patří ke globálnímu standardu. To potvrzují i papírové hodnoty - maximální výkon 90 kW (122 k) při 6 000 ot./min. a největší točivý moment 167 Nm při 3 800 ot./min. Saab s ním dosahuje až 200 km/h a kombinovaná spotřeba činí 7,7 l/100 km.

Další benzinový čtyřválec klame obchodním označením. 1.8t totiž překvapivě znamená přeplňovaný dvoulitr. Ten již má hliníkový blok i hlavy válců, konstrukci DOHC a 16 ventilů. Čtyřválec o objemu 1 998 ccm dosahuje maximálního výkonu 110 kW (150 k) při 5 500 ot./min. Největší točivý moment činí 240 Nm při 2 000 – 3 500 ot./min. Saab s ním dosahuje až 210 km/h a kombinovaná spotřeba u sedanu činí 7,6 l/100 km. Ve verzi Biopower je schopen spalovat také palivo E85.

Další v řadě je 2.0t - tentokrát již skutečně dvoulitr. Jedná se o totožný základ nadopovaný větším turbodmychadlem na výkon 129 kW (175k) při 5 500 ot./min. a točivý moment 265 Nm při 2 500 - 3 500 ot./min. Ve verzi Biopower výkon stoupá až na 147 kW (200 k) při 5 500 ot./min. a maximální kroutící moment dokonce na turbodieselových 300 Nm při 2 500 - 4 000 ot./min. Vrcholná verze saabovského dvoulitrou pak sahá po 188 kW (210 k) výkonu a kroutící moment stoupá na 350 Nm v dosti širokém pásmu 1 800 - 5 000 ot./min.

Komu nastačí typicky švédské turbomotory, ten vezme zavděk „americkým” šestiválcem 2,8 V6 Turbo o zdvihovém objemu 2 792 ccm. Te přináší globální techniku a velký objem. Základem je hliníkový bolk a hlava válců, dvojstupňové přeplňování, variabilní časování 24 ventilů a elektronické zapalování Bosch Motronic. S tímto motorem si již Saab sáhne na 250 km/h.

A když už by chtěl někdo jezdit svižně se Saabem a mít nízkou spotřebu, k dispozici jsou naftové čtyřválce vyvinuté v kooperaci General Motors a italské automobilky Fiat potažmo Alfa Romeo. Základem motorů o zdvihovém objemu 1 910 ccm je litinový bolk a hliníkové hlavy válců. V případě osmiventilového rozvodu se jedná o archaickou konstrukci SOHC, v případě šestnáctiventilového o DOHC. Všechny turbodiesely disponují přímým vstřikováním common-rail, pouze nejsilnější z nich disponuje jeho poslední generací.

Osmiventilová devatenáctistovka má maximální výkon 88 kW (120 k) při 3 500 ot./min. a na dnešní poměry skromný největší kroutící moment 280 Nm při 2 000 – 2 800 ot./min. Také s ní dosahuje sedan až 200 km/h a při úsporné jízdě exceluje kombinovanou spotřebou 5,4 l/100 km.

Šestnáctiventilová verze už je jiná písnička. Osvědčený turbodiesel dosahuje maximálního výkonu 110 kW (150 k) při 4 000 ot./min. a kroutícího momentu 320 Nm při 2 000 – 2 750 ot./min. Saab s ním dosahuje až 210 km/h, z nuly na stovku zrychlí za 9,5 s (verze sedan). Kombinovaná spotřeba pak činí u sedanu 5,8 l/100 km.

Vrcholem a novinkou v nabídce je zbrusu nové twinturbo 1.9 TTiD 16 V. Jaký je tedy další z řady twinturbodieselů, které se prosadily u Peugeotu, Citroënu nebo BMW? Čistě papírově nabízí 132 kW (180 k) při 4 000 ot./min. Kroutící moment 400 Nm vrcholí při nízko položených 1 850 - 2 750 ot./min. Z tohoto úhlu pohledu slibuje bravurní dynamiku a kontinuální zátah. O tom ale více v jízdních dojmech.

saab_93_2007/P1630855.JPG saab_93_2007/P1630864.JPG saab_93_2007/P1630871.JPG

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud