118
Fotogalerie

Test Citroën Grand C4: sedmimístný vizionář

Xsaru Picasso po letech vystřídal následovník vycházející z modelu C4. V čem se změnil a jaká je jeho sedmimístná varianta?

Kapitoly článku:


O trendu nafukování klasických karosářských verzí jsem se zmínil už v březnu. Jestliže jsem o tom mluvil v souvislosti se Seatem Altea XL, nebyl to příklad úplně nejlepší.

Demonstrativnějším příkladem je vůz nižší strední třídy Citroën Xsara, který v roce 2000 dal vznikout zakulacenému Picassu, tehdy jednomu z prvních kompaktních MPV, postavených právě na platformě vozu nižší střední třídy. První generaci Picassa jsme se podrobně věnovali hned několikrát a zájemce o více informací můžeme odkázat na tři naše dobové testy.

• Citroën Xsara Picasso: kompaktní vajíčko (megatest)
• Citroen Xsara Picasso: dvoulitr s automatem (kompaktní test)
• Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi: silnější nafťák (minitest)

Nyní vám přinášíme test nové generace tohoto vozu. Jeho název se změnil na C4 Picasso a v „našem” provedení dostai i přídomek Grand. Kam až dospěl tento francouzský elegán?

c4_picasso_001.JPGc4_picasso_006.JPGc4_picasso_009.JPG

Sedmimístný Grand

Hned na úvod je třeba poznamenat, že tato testovaný C4 Picasso je modelem označovaným jako Grand C4 Picasso, který přišel na trh dříve než „klasický“ C4 Picasso. Vlastně to není tak jednoduché. Testovaná verze přišla na trh opravdu jako první, ale ještě s označením C4 Picasso. Později ji doplnila kompaktnější varianta, která převzala kratší název a původní Picasso se změnilo na Grand Picasso.

Zádkladním a vlastně jediným rozdílem mezi těmito dvěma verzemi je odlišná záď (zde se opět odkáži na rozdíl Altea / Altea XL), která jde u novějšího a kratšího modelu cestou Xsary Picasso a je zakulacená, u modelu Grand ji designéři prodloužili a zarovnali.

c4_picasso_007.JPGc4_picasso_008.JPGc4_picasso_027.JPG

S odlišnou velikostí ale souvisí větší zavazadlový prostor (až 672 litrů u modelu Grand oproti až 605 litrů u klasického modelu při základním rozložení sedadel – rozdíl 67 litrů) a především třetí řada sedadel navíc, která se do většího zavazadlového prostoru už vměstná. Model Grand tak nabízí až sedm míst. Ale začněme klasicky zvenčí, k zavazadlovému prostoru se vratíme později.

První ohledání

c4_picasso_015.JPGc4_picasso_013.JPGc4_picasso_003.JPG

Stručně řečeno, Citroën Grand C4 Picasso vypadá dobře. Působí sportovně, ačkoli jde o velkoprostorový vůz rodinnějšího charakteru a o sportovní výkony neusiluje. Zlatá barva mu sluší, byť v ní působí snad až moc výrazně.

Oproti Xsaře Picasso nová generace není zakulacené vajíčko, ale spíš takový protáhlý van. Příď se nese v trendu posledních citroënů a vychází, celkem pochopitelně, z designu C4. Mohutné nasávací otvory a vysoko položený nárazník posouvají hlavní prvky masky - světlomety a logo autobilky - poměrně vysoko. Protáhlá světla potom dosahují až téměř k čelnímu sklu, které nekončí na hraně střechy, ale ztrácí se až kdesi daleko za ní.

c4_picasso_004.JPGc4_picasso_012.JPG

Z profilu je nejvýraznější šipka skel, která se od přídě k zádi zužuje, a rovnoběžně jí kopíruje svažující se střecha. Nejširší místo prosklené plochy je v oblasti A-sloupků, před nimiž se rzoprostírá na kompaktní MPV nezvykle rozsáhlá plocha trojúhelníkovitého skla mezi první a druhou částí A-sloupku (i zde je patrná velká prosklená plocha.)

Záď už dynamiku předních částí a profilu postrádá a nese se v duchu hranatých, nepříliš nápaditých tvarů. Jakýkoliv náznak emoce bourá přehršel vodorovných linek. Na stranách se schovávají nevýrazné, vysoké světlomety,  Ale je třeba chápat, že máme co do činění s faktickým „kombíkem“, u kratšího picassa se záď vyvedla daleko lépe.

Větší, menší, rovná se

C4 Picasso oproti předchozí generaci povyrostlo ve všech směrech, a to poměrně výrazně. Délka se zvyšuje ze 4276 milimetrů na 4470 mm, respektive 4590 mm u Grand verze (nárůst 194 mm, resp. 314 mm). Šířka se zvětšuje ze 1751 mm na 1830 mm u obou variant (nárůst 79 mm) a do výšky nové Picasso roste až o 55 mm na 1680 mm. Jediné, co se naopak snižuje, je délka rozvoru, ten se zkrátil o 32 mm na 2728 mm.

Rozměry

C4 Grand Picasso

C4 Picasso

Xsara Picasso

Délka /mm

4590

4470

4276

Šířka /mm

1830

1830

1751

Výška /mm

1660-1680

1660-1680

1625

Rozvor /mm

2728

2728

2760

 

 

 

 

 

 

c4_picasso_118.JPG c4_picasso_119.JPG

Zavazadlový prostor a variabilita

A když už jsme u těch rozměrů, pojďme se podívat do zavazadlového prostoru. Ten se v základním rozložení, tedy za druhou řadou sedadel a třetí řadě schované ve dně kufru, pohybuje mezi 576 a 672 litry pod zadním platem zavazadlového prostoru, podle polohy sedadel v druhé řadě, a pokud počítáme objem až ke stropu, potom dosahuje 893 litrů. Jako maximální objem zavazadlového prostoru uvádí Citroën hodnotu 1951 litrů při sklopené druhé a třetí řadě sedadel.

c4_picasso_039.JPGc4_picasso_040.JPGc4_picasso_038.JPG

c4_picasso_041.JPGc4_picasso_042.JPGc4_picasso_037.JPG

c4_picasso_053.JPGc4_picasso_055.JPGc4_picasso_056.JPG

Sedadla v druhé řadě nabízejí slušnou manipulovatelnost. Můžeme jimi posouvat (po poměrně dlouhých kolejnicích) či nastavovat sklon opěradla u každého ze tří individuálně (byť v nijak širokém rozsahu), vyklopit, aby se dalo nastoupit na sedadla ve třetí řadě, sklopit až na zem, přičemž výklopné desky na jejich zadní straně nám umožní vytvořit téměř zcela rovné pevné dno. Třetí řada sedadel nabízí jen sklopení do dna zavazadlového prostoru.

Je třeba mít na paměti, že třetí řada sedadel je spíše rezervní, nebo pro malé děti. Sedm dospělých mužů Picasso odveze jen stěží, nebo na minimální vzdálenosti. Také zavazadlový prostor při zvednutých dvou zadních sedalech je jen symbolický.

c4_picasso_044.JPGc4_picasso_046.JPGc4_picasso_045.JPG
c4_picasso_048.JPGc4_picasso_050.JPGc4_picasso_049.JPG

Objemy

C4 Grand Picasso

C4 Picasso

Xsara Picasso

Objem zavazadlového prostoru pod zadním platem /dm3

576-672

500-605

550

Objem zavazadlového prostoru až ke stropu /dm3

893

-

-

Maximální objem zavazadlového prostoru /dm3

1951

1734

2128 (po demontování zadních sedadel)

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud