18
Fotogalerie

Nový Ford Mondeo 2,5T na okruhu (první dojmy)

Poprvé jsme vyzkoušeli nový Ford Mondeo, a to hned na Masarykově okruhu. Je dobrý pro Jamese Bonda, uspokojí i českého řidiče?

Jen tak si sednout do kokpitu nového Mondea a kroužit po Brněnském Autodromu. Zdá se vám to jako sen? Několika desítkám českých novinářů se splnil první červnový týden díky českému zastoupení automobilky Ford. Jaký je nový Ford Mondeo na okruhu?

DSC_9638.jpg DSC_9637.jpg DSC_9639.jpg 

Techniko, techniko, odkud přicházíš?

Hledět na nové Mondeo neznalýma očima, řekl bych, že Ford hodně zapracoval na nové generaci. Jenže stačí propojit modelovou ofenzivu koncernových značek Volvo a Ford a jste hned doma. Nové Mondeo v sobě spojuje techniku Fordu S-Max/Galaxy a zbrusu nového Volva S80. Kdo nevěří, ať tam běží, ale nové Mondeo má pramálo společného s předchozím modelem. Je to dobře, nebo špatně?

Zatímco předchozí generace Mondea byla řidičským zážitkem, který v dnes fádní střední třídě už asi nic a nikdo nenahradí, nové Mondeo přináší do těchto stojatých vod více luxusu. Napovídá tomu nevšední styling vozu a použité materiály.

DSC_9602.jpg DSC_9644.jpg DSC_9641.jpg DSC_9643.jpg

Zatímco příď vozu připomíná legendární vozy Aston Martin, kterých se koncern Ford již zbavil, bok vozu a jeho záď je volnou variaci na pokračování Volva S80. Rovněž interiér zaujme kombinací hliníku, imitace hliníku, měkčených plastů a pravé kůže. Nové Mondeo je skutečně krásným vozem a jsitě se zapíše do dějin automobilového designu. Ale to hlavní, proč o něm píšeme, jsou jeho jízdní vlastnosti na okruhu i mimo něj.

Bypass od Volva

Vyvíjet vlastní výkonný motor je v éře globalizace drahý koníček a tak Ford pustil k vodě vlastní šestiválce a sáhl raději po přeplňovaném pětiválci od Volva. Ten má dlouhou tradici a jeho nepřeplňovaní předchůdci byli pod kapotou vozů Volvo již před třiceti lety.

DSC_9530.jpg DSC_9533.jpg DSC_9537.jpg

Testované Mondeo poháněl přeplňovaný zážehový pětiválec o objemu 2 522 ccm a výkonu 162 kW (220 k) při 5 000 ot./min. Maximální točivý moment činí 320 Nm při 2 100 ot./min. O spalování se stará vícebodové vstřikování, vzduch dodává turbo s mezichladičem stlačeného vzduchu. To samo o sobě slibuje hezké zážitky, ale jak si dravý motor poradí se 1 467 kg těžkým liftbackem?

Překvapivě dobře, i když dynamiku Focusu ST ani strhující podvozek S-Maxu nečekejte. Mondeo třetí generace je skutečně luxusním automobilem, který vsází více na pohodlí, než na tvrdý sportovní podvozek. Ten lze dokoupit, ale druhé generaci se v jízdních vlastnostech nevyrovná. Na druhé straně předchůdce se nevyrovná třetí generaci v jízdním komfortu.

Na okruhu i mimo něj

Míříme na okruh a necháváme se strhnout duněním pětiválce pod kapotou, jehož vytí doprovází hvízdání nízkotlakého turbodmychadla. Raz dva tři a startujeme do první zatáčky s vypnutým ESP. Mondeo jde poctivě za plynem a my se smýkáme na hraně adheze unášení kinetickou energií kamsi ven z tečny. Pohon předních kol je ale rychlejší a tak navazujeme na další rovinku a jdeme do dalších několik zatáček. V první projíždíme stodvacetikilometrovou rychlostí, v poslední už máme na tachometru 160 km/h a kola se nám na mokrém povrchu po jarním dešti nepříjemně trhají. Šikanu projíždíme ve 180 km/h a na následující rovince si dáváme 210 km/h, abychom před zatáčkou zpomalili na korigovatelných 140 km/h.

DSC_9565.jpg DSC_9659.jpg

Udělat hodiny s novým Mondeem dá práci, protože se statečně drží. Přesto cítíme limity zavěšení zadních kol, která se ve stošedesáti nepříjemně trhají. Zkrátka nové Mondeo bude především dálničním sprinterem a až pak závodníkem na technických tratích.

A  jak na starém okruhu?

Nedá nám to a se stejným vozem vyrážíme také mimo závodní trať. Prudké serpentiny starého okruhu nás nenechávají na pochybách, že sedíme za volantem vyspělého vozu střední třídy. Ostré brzdy se starají o zpomalení před zatáčkou, turbo nás katapultuje zpět na předchozí rychlost a komunikativní řízení nám sděluje, co se právě děje s předními koly. Opět platí, že nové Mondeo nedosahuje strmosti a přímosti řízení předchozí generace, ale míří spíše mezi prémiové vozy tohoto segmentu.

DSC_9654.jpg DSC_9566.jpg DSC_9656.jpg

Mondeo se v nižších rychlostech chová přísně neutrálně a se vzrůstající rychlostí se mění jeho chování v předvídatelnou nedotáčivost, extrémem pak je driftování, kterému nové Mondeo nefandí a nepodporuje ho. Možná, že se schopní drifteři najdou, ale nám bylo líto pneumatik a tak jsme toho po pár pokusech zanechali.

Nová měřítka pro střední třídu

Ford Mondeo prošel mezi generacemi vcelku očekávatelným posunem, který jej přiblížil vyšší střední třídě. Věta jak z propagačních materiálů Fordu? Jistě, ale je to zkrátka tak, my jen dodáváme, že mince takového posunu nemá jen jednu stranu. Mondeo se stalo vozem, který je více zaměřen na komfort posádky, než na požitek řidiče. Dnešní trh si takový vývoj žádá a necháváme na vašem uvážení, zda je vám sympatický, nebo nikoli.

Tolik prozradila naše první jízda s jednou z nejočekávanějších novinek letošního roku. Více prozradí klasický test, který se u nás během následujících měsíců určitě objeví.

DSC_9538.jpg DSC_9539.jpg DSC_9529.jpg

Technické údaje

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

    * Typ: Přeplňovaný zážehový pětiválec napříč před přední nápravou
    * Objem: 2 522 ccm
    * Největší výkon: 162 kW (220 k) při 5 000 ot./min
    * Největší točivý moment: 320 Nm při 2 100 ot./min
    * Palivo: Benzin bezolovnatý okt. nárok min. 95 a výše

Provozní vlastnosti

    * Max. rychlost: 245 km/h
    * Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,5 s
    * Spotřeba paliva (l/100 km):
          o Město: 13,6
          o Mimo město: 6,8
          o Kombinovaná: 9,3
    * Objem palivové nádrže: 70 l

Hmotnosti

    * Pohotovostní hmotnost: 1 467 kg
    * Užitečná hmotnost: 718 kg

Vnější rozměry

    * Délka: 4 778 mm
    * Šířka: 1 886 mm
    * Výška: 1 500 mm
    * Rozvor náprav: 2 850 mm

Vnitřní rozměry

    * Základní objem zavazadlového prostoru: 528 l
    * Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 448 l

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud