Méně okázalé SUV od značky se čtyřmi kruhy ve znaku než je Q7, se objevuje na trhu ve druhé generaci. Letos se jedná o jednu z nejdůležitějších novinek Audi.
Tiché, úhledné a patřičně prostorné. Taková zjednodušená charakteristika nás napadá po prvním svezení s druhou generací středního SUV Audi Q5. Auto jsme zkoušeli na trase mezi Prahou a Špindlerovým Mlýnem, což je logická volba, protože zdejší lyžařský areál s tuzemským zastoupením Audi spolupracuje, čehož si nelze nevšimnout. Například díky četným billboardům s nápisem Home of quattro (quattro je, jak známo, značka pohonu všech kol používaných u vozů této značky).
Po stejných silnicích bude již během této zimy určitě cestovat řada majitelů této automobilové novinky.
Nové Audi Q5 v centru Špindlerova Mlýna
Na přípravě druhé generace si Audi muselo dát záležet. Zavazoval ji totiž úspěch prvního provedení, které si řadu let udržovalo pozici nejprodávanějšího vozu své kategorie.
I když velikost oproti minulé generaci poněkud narostla, stále tento vůz není s délkou 466 centimetrů nějak přehnaně mohutný. Ke cti určitě konstruktérům slouží fakt, že přes zvětšení rozměrů a obohacení výbavy dokázali v některých motorizacích snížit hmotnost až o devadesát kilogramů.
Novou Audi Q5 lze od té původní rozeznat. Dominantním rozlišovacím prvkem je zejména jiná maska chladiče a užší světlomety s ostřejšími úhly. Na povrchu plechových dílů je pak daleko větší množství hran a prolisů. Auto tak působí dynamičtěji. "Není to ale žádná revoluce, šli jsme cestou evoluce," zdůraznil při prezentaci tohoto vozu novinářům šéf tuzemského zastoupení značky Tomáš Velek.
Nové Audi Q5 se zatím bude nabízet se čtyřmi pohonnými jednotkami. Ta pátá, kterou je šestiválcový třílitrový turbodiesel, přibude na podzim.
Ceny začínají nad milionovou hranicí
Základní provedení s motorem 2,0 TDI s výkonem 110 kW (150 koňských sil) má pohon pouze předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou, všechny ostatní verze jsou vybaveny pohonem quattro a sedmistupňovou automatickou převodovkou S tronic. Zajímavostí je, že systém quattro ultra pro čtyřválcové agregáty umí při ustálené jízdě po dobrém povrchu zcela odpojit kardanovou hřídel a zadní diferenciál, což má uspořit až tři decilitry paliva na každých sto kilometrů.
Nejlevnější verze se nabízí za 1 071 900 Kč. Další varianty dvoulitrového TDI mají výkon 120 kW (163 koní) a 140 kW (190 koní).
Jediný zážehový agregát v nabídce je opět dvoulitrový čtyřválec 2,0 TFSI s výkonem 184 kW (252 koní).
V seznamu sériové výbavy jsou například sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny, automatická klimatizace, systém Audi Drive Select (pro nastavení režimů motoru, převodovky, řízení..), rádio se sedmipalcovým displejem a osmi reproduktory, střešní ližiny, xenonové světlomety, kožený volant a středová loketní opěrka vpředu.
Ve vyšších výbavách nebo za příplatek ovšem vůz být vybaven například vzduchovým podvozkem, který umožňuje zvětšení světlé výšky až o 45 milimetrů. Q5 také může mít řadu nových asistenčních elektronických systémů. Například adaptivní tempomat umí samočinně zastavovat a zase vůz rozjíždět. Sám pak vede auto v koloně rychlostí až 65 kilometrů v hodině.
Žádaný bude například také head-up displej, LED Matrix světlomety, Audi virtual cockpit nebo MMI navigace poskytující mimo jiné informace o dopravní situaci na trase nebo volných parkovacích místech.
2,0 TDI 140 KW je dobrá volba
Pro první seznámení s autem jsme měli k dispozici verzi 2,0 TDI ve výkonové variantě 140 kW. Je to motorizace, která stačí pro svižnou jízdu v jakémkoli terénu. Pouze pružné zrychlení při nájezdu na dálnici nebylo pocitově tak výrazné, jako v dřívějších provedeních.
Ve voze byl namontovaný základní typ podvozku, který je komfortní při přejezdu ledových zmrazků i výtluků na našich silnicích. Při rychlejším průjezdu ostřejší zatáčkou se ale vůz poměrně citelně naklání.
Nejsilnější stránkou vozu je podle našeho názoru odhlučnění interiéru. I v dálničních rychlostech se bez nutnosti zvyšování hlasů mezi sebou snadno domluví pasažéři na předních sedačkách s těmi cestujícími vzadu. Ti navíc mají dostatek místa, jak pro své hlavy, tak i kolena. Redaktor vysoký 186 centimetrů se bez problémů usadil na zadní sedačku za stejně vysokým jedincem. Před koleny mu pak zbyla ještě čtyřcentimetrová rezerva, nad hlavou pak byl dokonce volný prostor šest centimetrů.
Praktičnost zvyšuje zadní opěradlo rozdělené v poměru 40:20:40 a posuvná lavice. Díky tomu se základní zavazadlový prostor 550 litrů může zvětšit až na 610 litrů.
S autem jsme zatím měli možnost jezdit pouze v mimoměstském prostředí. Při poklidné jízdě po silnicích vyšších tříd jsme zaznamenali na palubním počítači údaj 6,3 litru průměrné spotřeby, na dálnici pak jízda maximální povolenou rychlostí 130 kilometrů v hodině znamenala spotřebu 7,5 litru.
Obsáhlou fotogalerii, která seznamuje také s konstrukčním řešením důležitých částí vozu, si můžete prohlédnout zde: