Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT | Foto: Petr Homolka

Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka
Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka
Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka
Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi AT Foto: Petr Homolka
34
Fotogalerie

TEST Peugeot Rifter Long 1.5 BlueHDi EAT8: Komfortní univerzál

Kategorie praktických MPV šmahem vymírá a boom SUV nabírá na síle. Prý to tak všichni chceme… Nu, tak možné by to bylo. Pro ty z nás, kdož si praktičnosti ceníme více než image a racionální využití obestavěného prostoru stavíme nad imaginární terénní schopnosti, naštěstí stále existuje řešení. Řešení, které je ve verzi s prodlouženým rozvorem o kousek delší, a ještě o kousek lepší.

Radosti
Prodloužená verze je ještě o kousek pohodlnější
Příkladné odhlučnění
Snadno vyjímatelné sedačky třetí řady
Variabilita a praktičnost interiéru
I s automatem velmi nízká spotřeba
Starosti
Široký středový tunel omezuje prostor pro kolena vpředu
Protivný systém udržování v pruhu
Nedomyšlené loketní opěrky vpředu
Vyhřívání sedaček funguje „na heslo“
Užší sedačky ve druhé řadě
9  /10

Máte-li pocit, že ke svému dobrodružnému lifestylu nutně potřebujete SUV, či že crossover je každopádně nejlepším řešením pro rodinu, rozhodně čtěte dál. Možná změníte názor. Možná ne, a v tom případě se alespoň můžete spravedlivě rozhořčit, jací jsme v redakci hlupci. A to se přeci taky počítá!

Dobrodružná image v praktickém balení

Osobní verze dodávek dnes již nejsou cností z nouze, jejich podvozkové naladění, zpracování, odhlučnění a jízdní komfort jsou v podstatě srovnatelné s osobními vozy. Minimálně to platí o trojčatech koncernu PSA. Vlastně čtyřčatech, započítáme-li i ohlášenou Toyotu, která bude na trhu dělat společnost Citroënu Berlingo, Peugeotu Rifter a Opelu Combo.

S tím, jak odumírá kategorie MPV se zkrátka osobní verze kompaktních dodávek velmi zcivilizovaly, přitom neztratily nic ze své praktičnosti a mnoha dalších výhod. Například nejsou za špatné peníze. Třeba takový Rifter mezigeneračně trochu podražil, ale jak zpracováním, tak použitými materiály, technologiemi i kultivovaností je také mnohem dál.

Zkuste si najít opravdu prostorný rodinný crossover s dieselem a cenou lehce nad půl milionu. Bída, že? Rifter se s velmi solidní výbavou Allure, dlouhým rozvorem, pár příplatky a dokonce i automatem pohodlně vejde do 600 000 Kč. Byť trochu rozmařilá testovaná výbava GT Line v této konfiguraci začíná na 605 000 Kč. Oplastovaná karoserie je vlastně praktická, vypadá k světu a vyšší světlá výška na balonových pneumatikách navíc prospívá komfortu.

Abychom stále jen neopakovali, jak jsou dodávky užitečné, že dnes z vás již nevytřesou duši a nepotrhají ušní bubínky rykem motoru, vytáhneme ještě jeden trumf. Nejenže jsou relativně finančně dostupné, ale mají tendenci si cenu držet – přičemž nejednomu z levnějších a menších stylových crossoverů padají zůstatkové ceny jako kámen vodou. My si zkrátka myslíme, že osobní dodávka není špatná volba.

Speciálně pro racionálně uvažujícího spotřebitele, který chápe, že navzdory krásným větám na křídovém papíře marketingových brožur zkrátka neexistuje auto, které by přes týden odvezlo děti všech sousedů do školy, večer párek usměvavých lidí ve smokingu a dlouhé večerní do opery, v sobotu vyjelo na Sněžku a v neděli pak jen tak mimochodem zpráskalo všechny supersporty na okruhu. Takový univerzál je prostě iluzorní. Nejuniverzálnější řešení z reálného světa je kompaktní osobní dodávka. Těch jsme vyzkoušeli již mnoho a Peugeot Rifter s dlouhým rozvorem, dieselem a automatem jednoznačně patří mezi nejlepší, ne-li přímo na špičku.

Solidní a variabilní

Interiér Rifteru je logicky zaměřen na co nejvyšší užitnou hodnotu, nicméně i zde se citelně pozná, že francouzští vývojáři dostali befelem jej co nejvíce přiblížit osobním modelům. A to jak zpracováním, tak materiály a výbavou. Bylo by nefér a čistě hypotetické se bez většího vhledu pouštět na tenký led dohadů, zda například museli omezit v lidové slovesnosti zakořeněné předlouhé pauzy na oběd, nebo dokonce nezahajovat víkendovou siestu již ve středu odpoledne, faktem ale je, že dílo se podařilo.

Rifter vypadá uvnitř velmi solidně, plastové plochy vizuálně rozdělují matně metalicky lakované dekory a zpracování je také na velmi dobré úrovni. Dokonce ani Peugeotem protěžované uspořádání iCockpit s malým volantem a kapličkou přístrojů nad ním zde nebudí žádné kontroverze. Díky vyšší stavbě palubní desky na přístroje pohodlně vidí řidiči všech postav, navíc volant i sedačka mají široké možnosti nastavení. Nebudeme zastírat, že maličký průměr volantu chce chvíli zvykání, ale ve výsledku je docela příjemný. I tak se ale nemůžeme zbavit dojmu, že volant by prostě měl být kulatý…  

Jen radost budou dělat všeliké odkládací prostory. Těch je v interiéru skutečně hodně. Od takřka bezedné schránky ve středovém tunelu, kam strčíte ruku až po loket, přes poličku nad čelním sklem až po velké kapsy ve dveřích (v předních jsou dokonce dvě, velká a menší). Před spolujezdcem najdete dokonce tři schránky – airbag je totiž umístěn ve stropnici nad čelním sklem. Menší odkládací prostory pak jsou doslova všude: před řadicí pákou, v kapličce přístrojů i za displejem infotainmentu. A dokonce i pod nohami zadních cestujících.

Ergonomie je obecně propracovaná, variabilita ještě lepší. Druhou řadu sedadel lze po jednotlivých sedačkách překlopit do roviny, stejně tak lze sklopit opěradlo spolujezdce, takže bez problému převezete třeba přes tři metry dlouhý žebřík. Ve verzi Long (rozvor 2,975 m, délka 4,753 m) dává smysl i sedmimístné uspořádání. Za dvojici sedadel ve třetí řadě připlatíte 20 tisíc korun, nastupuje se na ně poměrně dobře a jsou použitelné i pro dospělé – zbývá za nimi 209 až 322 litrů kufru (dle polohy), což není špatné. V pětimístném uspořádání nabídne Long více než solidní zavazadlový prostor 1050 litrů a se sklopenými sedadly v druhé řadě až 3500 litrů (dle metodiky VDA). Kdo z vás to má, milé crossovery?

Pár ergonomických lapsů by se ale také našlo. Středový tunel tlačí vyšší postavy do kolene (zde by opravdu mohl být nějaký měkčí plast) a loketní opěrky předních sedadel bez aretace jsou veskrze ležérní. Pokud by se tedy ležérní odvozovalo od ležet… Pokud ale za volantem ležet nechcete a srovnáte si opěradlo do správné, tedy vzpřímenější pozice, jsou nenastavitelné opěrky rázem dost k ničemu.

Na druhou stranu má Rifter i několik až nečekaných předností. Světlá výška zvýšená díky vysokoprofilovým pneumatikám (standardně 215/65 R16) znamená, že pod výklopné zadní víko se pohodlně bez shýbání vejde i přes metr devadesát vysoká postava. Okno pátých dveří lze vyklápět samostatně, takže se nemusíte v úzkých prostorech pokoušet manipulovat s rozměrným výklopným víkem. Pevné plato v kufru lze navíc nastavit do dvou výšek, což poskytuje praktickou „poličku“ právě pro nakládání lehčích věcí oknem.

Peugeot také dal vale tradičnímu nešvaru dodávek, kterým jsou vyklápěcí okénka v druhé řadě, a nahradil je standardní stahovačkou, díky níž zajede okno elektricky až pod hranu. Při parkování oceníte výborný rejd (a znovu si povzdechnete… co je proboha špatného na kulatém volantu?!) i promyšlený systém couvací kamery s automatickou změnou pohledu při krátké vzdálenosti od překážky, byť její rozlišení je spíš průměrné.

Pokračování 2 / 3

Elektronika nápomocná i nepřívětivá

Ostatně samotný infotainment je také veskrze průměrný. Není vůbec špatný, ale na nějakou velkou chválu to také není. Je poměrně intuitivní, grafika je docela pohledná, rychlost vesměs uspokojivá, byť reakce na dotyk by mohly být občas rychlejší, grafické podklady navigace vizuálně propracovanější a chcete-li propojit infotainment s telefonem, připravte si USB kabel.

Jednu velkou pochvalu je třeba zmínit. Peugeot nechal Rifteru hardwarová tlačítka ovládání klimatizace a topení. Pro nastavení teploty, intenzity ani směru ofuku tak nemusíte bloudit v dotykovém menu. (Nejásejte, není to obrat filozofie. Je Rifter v základní a v užitkové verzi nemá infotainment a kvůli integraci systémů a výrobním nákladům Peugeotu nezbylo než dát tlačítka do všech verzí.)

Ani „v sociálu“ se u Rifteru nevyhnete tzv. Safety Packu, který je součástí již základní výbavy. Systémy čtení dopravních značek a prekolizní brzdy jsou venkoncem užitečné, nesmírně protivný je ale systém udržování v pruhu. Ten je dost necitlivý, tahá se s vámi o volant a spolehnout se na něj také zcela nelze. Navíc se po každém nastartování znovu zapne… zvykejme si, europovinnost volá. Alespoň že jej lze vypnout hardwarovým tlačítkem (stejně jako start-stop, který je zde ale rychlý, tichý a v kombinaci s automatem nijak neobtěžující), jen by při vypnutí nemusela svítit oranžová kontrolka na palubní desce.

Litr a půl, osm stupňů

Dieselová patnáctistovka o výkonu 96 kW (130 koní) je pro Rifter vrcholnou motorizací. Vrcholnou ve smyslu „rozhodně, ale rozhodně nejlepší“, protože i benzinový tříválec 1.2 PureTech můžete mít se stejným výkonem. Jakkoli je diesel o 30.000 Kč dražší, stojí za každou jednu korunu příplatku. Nejen proto, že má vyšší točivý moment (300 N.m). Je totiž výtečně odhlučněný (což se o tříválci dá víceméně říci také), je velmi úsporný (což se o tříválci zrovna dvakrát říci nedá) a ani s naloženým autem nemá žádný větší problém (což se o tříválci rozhodně říci nedá).

Osmistupňový automat od Aisinu s kruhovým ovladačem řadí hladce, velmi logicky a rychle. Navíc nezmatkuje, nedrží nesmyslně nízké provozní otáčky, ani zběsile a přehnaně nepodřazuje při požadavku na náhlou akceleraci. Za celý test se mu stalo snad dvakrát, že nezařadil zcela optimálně. To by byl výkon hodný potlesku i u prémiového vozu s několikanásobně vyšší cenou, natož u „užitkové dodávky“.

Automat je papírově o zhruba deci na 100 km úspornější než diesel s manuálem. Dobrou zprávou je, že i realita papírový předpoklad potvrzuje, a to především na dálnici, kde se osm stupňů automatické převodovky oproti šesti manuální projeví nižšími otáčkami. Zatímco manuál točí ve 130 km/h 2450 otáček, automat si vystačí s 2250 a šesti litry nafty na sto kilometrů. Ve městě si, za předpokladu běžného provozu bez masivních komplikací, Rifter řekne o 5,3 l/100 km, a i pokud poskakujete v zácpách, moc nad šest se stejně nedostanete. Mimo město lze s lehkou nohou jezdit bez velkého loudání i pod pět. V průměru testu si Rifter s dlouhým rozvorem a automatem nárokoval 5,8 l/100 km, na chlup stejně jako krátký s manuálem.

Mimochodem, u nového motoru 1.5 HDi již PSA nevyužívá DPF s aditivem paliva, který ve zvýšené míře nechával ve filtru nespalitelné zbytky. Je zde klasický bezúdržbový filtr a vstřikování močoviny (nádržka na AdBlue má více než dostatečných 17 litrů a plní se vedle hrdla nádrže).

Podvozkovou platformu PSA EMP2 s torzní příčkou vzadu se povedlo naladit hodně komfortně, nerozhodí ji ani kočičí hlavy, ani příčné a podélné nerovnosti. Přitom ani zatížené auto neplave, a i ve vyšších rychlostech drží stopu. Na závodění v zatáčkách to není, ale to také není disciplína, v níž by bylo rozumné očekávat od rodinného skoro-MPV excelenci. Prodloužený rozvor prospěl nejen praktičnosti, ale i komfortu, který je už u krátké verze hodně nadprůměrný. A to nejen na „svou třídu“, ale v absolutních hodnotách. A jakkoli na fotkách dlouhý Rifter vypadá, že mu někdo před zadní kola i za ně kousek přidal (což se fakticky stalo), ve skutečnosti není „natažení“ vizuálně tolik patrné.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Sháníte vysoce praktické auto pro tzv. aktivní životní styl, nebo prostě univerzálního parťáka pro rodinu i do roboty? Zkuste některou z osobních verzí dodávek PSA. A pokud vám nedá spát myšlenka, že výhradně a pouze s SUV dojedete těch deset metrů po polňačce až ke dveřím chalupy, pak zvolte Rifter s oproti sourozencům vyšším podvozkem a drsňáckou image oplastované karoserie. Dojede tam v pohodě také.

Navíc potěší kultivovaným a tichým jízdním projevem i až úsměvně nízkou spotřebou. V prodloužené verzi je nejen praktičtější, ale ještě o fous pohodlnější. Komfortu prospívá i výborný a s motorem skvěle sladěný automat, byť si jej Peugeot cení na ne úplně skromných 60.000 Kč.

A těch pár drobných nedokonalostí? Ty Rifteru bez uzardění odpustíte. Nejpozději ve chvíli, kdy naskládáte do kufru kočárek, štěně, štěně piva a taky svářečku, sbíječku, nabíječku… a navrch přihodíte tři horská kola. A přivírák na vohejbák, ať už je to cokoli.

Peugeot Rifter - souhrn cen
Základní cena vozu                    390.000 Kč (1.2 PureTech/81 kW Active)
Cena s testovaným motorem a výbavou 605.000 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW AT GT Line 7míst)
Cena testovaného vozu  667.500 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW AT GT Line 7míst)

Technické údaje: Peugeot Rifter Long

Rok • stupeň výbavy
2019 • GT Line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 499 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,1 s
Nejvyšší rychlost
184 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
209 l • 3 500 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 668 kg • 2 340 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,8 • 4,3 • 4,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 975 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 553 mm • 1 567 mm
Rozměr pneumatik
215/60 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 753 × 1 848 × 1 882 mm

Základní výbava: Šest airbagů, litá 17palcová kola, paket Safety (varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání značek, automatické nouzové brzdění, upozornění na rozestupy, sledování doby řízení), tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací senzory, halogenové světlomety s LED denním svícením, i-Cockpit, automatická dvouzónová klimatizace, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, multifunkční kožený volant, boční posuvné dveře na levé i pravé straně, otevíratelné okno zadních výklopných dveří, audio Peugeot Connect Radio s 6 reproduktory, 8palcovým displejem, USB a bluetooth handsfree, podélné střešní nosiče a další.

Volitelná výbava: Metalíza (14.000 Kč), navigace 3D (13.000 Kč), třetí řada sedadel (20.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (7000 Kč), vyhřívané čelní sklo (2500 Kč), přední a zadní parkovací asistent (6000 Kč).

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud