Jednotka určená pro montáž přímo do kol má průměr 21 palců (53,3 cm) a výkon 630 kW (857 k) a točivý moment 4300 Nm. Hmotnost přitom činí jen 40 kilogramů. Zdroj: Donut Lab

Jednotka určená pro montáž přímo do kol má průměr 21 palců (53,3 cm) a výkon 630 kW (857 k) a točivý moment 4300 Nm. Hmotnost přitom činí jen 40 kilogramů. | Zdroj: Donut Lab

V nabídce představené na veletrhu CES mají mnoho produktů pro různé využití – pro nákladní vozidla, motocykly, skútry, nebo drony. Zdroj: Donut Lab

V nabídce představené na veletrhu CES mají mnoho produktů pro různé využití – pro nákladní vozidla, motocykly, skútry, nebo drony. | Zdroj: Donut Lab

Je vhodné dodat, že z hlediska výkonu a točivého momentu jde o maximální hodnoty – vše jde škálovat směrem dolů. Zdroj: Donut Lab

Je vhodné dodat, že z hlediska výkonu a točivého momentu jde o maximální hodnoty – vše jde škálovat směrem dolů. | Zdroj: Donut Lab

Pak je zde otázka neodpružené hmotnosti, která je u automobilního využití u rychlých a sportovních aut velmi důležitá – 40 kilogramů na každém z kol jedné nápravy nebo všech je opravdu hodně. Zdroj: Donut Lab

Pak je zde otázka neodpružené hmotnosti, která je u automobilního využití u rychlých a sportovních aut velmi důležitá – 40 kilogramů na každém z kol jedné nápravy nebo všech je opravdu hodně. | Zdroj: Donut Lab

Motory od Donut Lab budou v současné době využívány u partnerské společnosti Verge Motorcycles, nabízející elektromotorky a sněžná pásová vozidla Oruga Unitrack v mnoha evropských zemích, další skutečné nasazení je nejpravděpodobnější u nákladních vozidel. Zdroj: Donut Lab

Motory od Donut Lab budou v současné době využívány u partnerské společnosti Verge Motorcycles, nabízející elektromotorky a sněžná pásová vozidla Oruga Unitrack v mnoha evropských zemích, další skutečné nasazení je nejpravděpodobnější u nákladních vozidel. | Zdroj: Donut Lab

U osobních aut zatím není jasno, ale mít čtyřkolku a potenciálním výkonem 2520 kW (3426 k) a točivým momentem 17.200 Nm nezní úplně špatně. Zdroj: Donut Lab

U osobních aut zatím není jasno, ale mít čtyřkolku a potenciálním výkonem 2520 kW (3426 k) a točivým momentem 17.200 Nm nezní úplně špatně. | Zdroj: Donut Lab

 Zdroj: Donut Lab

| Zdroj: Donut Lab

 Zdroj: Donut Lab

| Zdroj: Donut Lab

 Zdroj: Donut Lab

| Zdroj: Donut Lab

V nabídce představené na veletrhu CES mají mnoho produktů pro různé využití – pro nákladní vozidla, motocykly, skútry, nebo drony. Zdroj: Donut Lab
Je vhodné dodat, že z hlediska výkonu a točivého momentu jde o maximální hodnoty – vše jde škálovat směrem dolů. Zdroj: Donut Lab
Pak je zde otázka neodpružené hmotnosti, která je u automobilního využití u rychlých a sportovních aut velmi důležitá – 40 kilogramů na každém z kol jedné nápravy nebo všech je opravdu hodně. Zdroj: Donut Lab
Motory od Donut Lab budou v současné době využívány u partnerské společnosti Verge Motorcycles, nabízející elektromotorky a sněžná pásová vozidla Oruga Unitrack v mnoha evropských zemích, další skutečné nasazení je nejpravděpodobnější u nákladních vozidel. Zdroj: Donut Lab
9
Fotogalerie

857 koní v každém kole? Nový elektromotor může přepsat pravidla pro bateriová auta

Váží jen pár desítek kilogramů, má tisíce Newtonmetrů točivého momentu a spoustu dalších výhod – tato technika vypadá slibně a již funguje.

S největší pravděpodobností jste o společnosti Donut Lab neslyšeli – její název evokuje sladké pečivo, ale zabývá se vývojem elektromotorů ve tvaru oblíbených děravých koblih. V nabídce představené na veletrhu CES mají mnoho produktů pro různé využití – pro nákladní vozidla, motocykly, skútry, nebo drony. A také pro osobní automobily, s velmi slibnými parametry. Jednotka určená pro montáž přímo do kol má průměr 21 palců (53,3 cm) a výkon 630 kW (857 k) a točivý moment 4300 Nm. Hmotnost přitom činí jen 40 kilogramů.

Je vhodné dodat, že z hlediska výkonu a točivého momentu jde o maximální hodnoty – vše jde škálovat směrem dolů. Pak je zde otázka neodpružené hmotnosti, která je u automobilního využití u rychlých a sportovních aut velmi důležitá – 40 kilogramů na každém z kol jedné nápravy nebo všech je opravdu hodně.

Generální ředitel společnosti Donut Lab Mark Lehtimaki k tomu pro magazín Top Gear uvedl: „Velká neodpružená hmotnost byla nejdůležitějším důvodem, proč všichni nepoužívali ve svých vozidlech motory integrované s pneumatikou. Díky točivému momentu a energetické hustotě, kterých jsme nyní dosáhli, je relativní hmotnost motoru tak malá, že neodpružená hmotnost je zanedbatelná.“

Motory od Donut Lab budou v současné době využívány u partnerské společnosti Verge Motorcycles, nabízející elektromotorky a sněžná pásová vozidla Oruga Unitrack v mnoha evropských zemích, další skutečné nasazení je nejpravděpodobnější u nákladních vozidel. U osobních aut zatím není jasno, ale mít čtyřkolku a potenciálním výkonem 2520 kW (3426 k) a točivým momentem 17.200 Nm nezní úplně špatně. Firma navíc soudí, že výrobní náklady na její „koblihové“ elektromotory by díky jednodušší konstrukci oproti klasickým jednotkám mohly při masové výrobě padnout na polovinu.

Doporučujeme

Články odjinud