7G-TRONIC: první sedmistupňová samočinná převodovka od MB

Od podzimu v sériové výbavě modelů s osmiválcovými motory. Úspora paliva až 0,6 l na 100 km. Větší akcelerace pro bezpečné předjíždění.

Stuttgart/Praha. S první sériově vyráběnou samočinnou sedmistupňovou převodovkou pro osobní vozy na světě jsou modely Mercedesu ještě hospodárnější a s lepšími hodnotami zrychlení. Nová převodovka ještě navíc výrazně zvyšuje komfort řazení.

Nová sedmistupňová samočinná převodovka 7G-TRONIC přišla na trh v září tohoto roku v sériové výbavě modelů E 500, S 430, S 500, CL 500 a SL 500, kde nahradila dosavadní pětistupňové automaty.

Nově vyvinutá sedmistupňová samočinná převodovka snižuje spotřebu paliva v normovaném cyklu podle modelu až o 0,6 l na 100 km. Zlepšuje zrychlení z nuly na 100 km/h až o 0,3 s a umožňuje kratší časy pro zrychlení vozu z 60 na 120 km/h. Zároveň je průběh vlastního řazení ještě měkčí a tím i komfortnější než u dosavadních samočinných převodovek.

Tyto přednosti dosáhli inženýři stuttgartské automobilky především využitím sedmi převodových stupňů. Řadící automat tak získal pro optimální převody důležité malé odstupňování otáček a zároveň větší rozsah převodů mezi nejnižším a nejvyšším převodovým stupněm. Pro elektronické řízení automatu to znamená nejen větší volnost rychlé volby takových převodových stupňů, které jsou příznivé z hlediska spotřeby paliva, ale také snížení průměrných otáček motoru, což pozitivně ovlivňuje akustický komfort.

Rychlé řazení převodů směrem dolů

Při rychlém řazení směrem dolů („Kick down“) není třeba řadit jednotlivé převodové stupně postupně. Místo toho řízení nového automatu 7G-TRONIC umožňuje v případě nutnosti některé stupně přeskočit a řadit například ze sedmého rychlostního stupně přímo na pátý a z něho dále na třetí rychlostní stupeň. Tak jsou podle konkrétní jízdní situace pro získání potřebného zrychlení při aktivaci funkce „Kick down“ využity například dva místo čtyř obvyklých řadících schémat. Zároveň se ale dostala i kvalita řazení na ještě vyšší úroveň. Přeřazení na jiný převodový stupeň je plynulejší a zvláště u vyšších stupňů téměř neznatelné.

Přemostění měniče momentu již u prvního rychlostního stupně

Obdobně jako u jeho předchůdce je také hydrodynamický měnič momentu sedmistupňového řadícího automatu vybaven spojkou pro přemostění. Ten v různých provozních situacích potlačuje prokluz mezi čerpacím kolem a kolem turbínovým a pokud je to možné zprostředkovává téměř pevné propojení mezi motorem a převodovkou, které účinně zabraňuje ztrátám na výkonu. Od obvyklých samočinných převodovek, u nichž dochází k přemostění měniče pouze ve vyšších rychlostních stupních, se sedmistupňový řadící automat liší tím, že spojka pro přemostění měniče momentu může být aktivní již od prvního rychlostního stupně.

I přes značný technický pokrok není řadící automat 7G-TRONIC o mnoho větší a těžší než dosavadní samočinná převodovka s pěti stupni, používaná u osobních vozů Mercedes-Benz. Je to především dáno materiálem použitým pro skříň převodovky, který tvoří hořčíková slitina. Také ta má ve velkosériové výrobě  svoji světovou premiéru.

Jedenáct miliónů samočinných převodovek vyrobených u Mercedesu od roku 1959

Převodovka 7G-TRONIC, která je již pátou generací automatů značky Mercedes-Benz, navazuje na dlouholetou tradici samočinných převodovek stuttgartské automobilky. Od roku 1959 jich bylo vyrobeno více než jedenáct miliónů. Zatímco automat patří u Třídy S do sériové výbavy, u Třídy E se pro tento druh řazení rozhoduje kolem 88 procent zákazníků. U limuzín, kombíků a sportovního kupé Třídy C tvoří podíl samočinných převodovek asi 65 procent – a tento trend má stále stoupající tendenci.

Nový sedmistupňový automat je vyráběn ve Stuttgartu-Untertürkheimu, tradičním sídle Mercedesu, kde byl za 400 miliónu Euro zřízen nový komplex budov s vysoce moderním výrobním zařízením pro 1100 pracovníků.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků