7
Fotogalerie

7 zajímavostí, které jste o Alpine možná nevěděli

Za krátkou chvíli se ikonická značka Alpine na ženevském autosalonu dočká svého oficiálního znovu zrození. Tady je souhrn sedmi zajímavostí, na které by fandové značky neměli zapomínat.

Dlouho avizované znovuzrození značky Alpine se zanedlouho stane skutečností. Automobilka Renault, pod jejíž křídla značka Alpine patří, představí na letošním ročníku ženevského autosalonu moderní reinkarnaci legendárního soutěžního vozu Alpine A110. Počátky historie malosériového francouzského se datují až do roku 1951, kdy firmu založil Jean Rédélé, syn francouzského dealera Renault. 

Za 66 let se odehrálo mnoho více či méně důležitých událostí a my vám přinášíme sedmičku zajímavostí sahajících od počátků značky, až po moderní vozy, na kterých lidé z Alpine nesou výrazný rukopis. 

#1 První vozy Alpine vznikly z neoficiálních úprav vozů Renault

Jean Rédélé byl vášnivým automobilovým závodníkem, což byl v poválečném období nesmírně nákladný koníček, protože takovéto aktivity byly daňově znevýhodněné. Rédélé k závodění používal výrazně modifikované Renaulty 4CV, které ladil nejen po stránce výkonnostní, ale také technické. Jeho mistrovským kouskem bylo nahrazení standardní třístupňové manuální převodovky pětistupňovou vlastní konstrukce. Kromě rallye se vyžíval také ve vytrvalostních závodech, jako byla čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans.

Rédélé měl jako konstruktér-amatér výtečné výsledky, což přitáhlo pozornost lidí z Renaultu, kteří mu začali dodávat komponenty. Finanční jistota ho motivovala k založení Societe Anonyme des Automobiles Alpine  - Anonymní společnosti automobilů Alpine, přičemž název Alpine si vybral na základě svých úspěchů v alpských rallye.

Renault 4cv - 1.JPG

Pokračování 2 / 7

#2 Průkopnická karoserie z laminátu znamenala první Alpine vlastní konstrukce

Rédélé byl nesmírně talentovaným konstruktérem a přestože neustále bojoval s Renaultem, který mu nedodával potřebné součástky, vždy dokázal najít nějaké řešení. Většinou použil starý díl, který stačil ještě vylepšit novými technologiemi z vlastní „kuchyně“. Tímto způsobem vyřešil nedostatek karosářských dílů, které si začal sám vyrábět z laminátu. Získal tak levný materiál, který byl snadno formovatelný a hlavně byl lehký.

Tak vznikla první karoserie vlastního designu, kterou namontoval na podvozek 4CV. Svůj první automobil pojmenoval A106. Mimořádně lehký automobil způsobil na rallyovém kolbišti doslova pozdvižení, protože v té době se pokrok mílovými kroky zrovna neubíral.

Netrvalo dlouho a Rédélé začal pracovat na tom, jak výrobu rozšířit také směrem k běžným vozům. První vlaštovkou by kabriolet postavený na pevném trubkovém rámu, který značka ctila až do roku 1995, kdy stejného řešení využíval také poslední model A610.

Alpine A106 - 2.jpeg

Pokračování 3 / 7

#3 Slavná A110 slavila okamžitý úspěch

Postavit závodní auto chce čas a neskutečné odhodlání. V podstatě všechny závodní stroje začínaly svou životní pout v porodních bolestech a následných dětských nemocech. Nikoliv však A110.

Rédélé se svými lidmi pracovali s Renaultem na modelu R8, ovšem i tak si našli dostatek času, aby dokázali zkonstruovat vlastní podvozek kolem tehdy moderní mechaniky modelu R8. Hned první hotová auta vyhrávala rallye podniky v evropském měřítku. Výkon byl zpočátku pouhých 51 koní, což ovšem s hmotností 620 kg dávalo na tu dobu skvělý poměr výkon/hmotnost. Finální vozy však disponovaly 180 koňmi, což už byla vyloženě hitparáda.

Vrcholným úspěchem byla první tři místa v rallye Monte Carlo v roce 1971 a 1973, kdy pod kapotou pracoval motor z Renaultu 16. V roce 1973 pro sebe Alpine ukořistil dokonce titul konstruktérů a nechal za sebou značky jako Lancia, Porsche či Ford. Další rok však rallye zaznamenala obrovský posun vpřed a Alpine A110 už na nejlepší nestačil. Prodeje padly téměř na nulu a Renault okamžitě reagoval odkupem firmy.

Alpine A110 - 3.jpg

Pokračování 4 / 7

#4 Alpine jako první zvítězil v rallye s přeplňovaným vozem

Tovární jezdec Jean-Luc Therier vyhrál v roce 1972 na mezinárodním podniku Criterium des Cevennes jako první v historii rallye podnik s přeplňovaným motorem. V kontextu historických událostí šlo o mimořádně významnou událost, protože například Audi svoje turbené ur-quattro představilo až v roce 1980!

Už pod zástavou Renaultu se značka Alpine představila s přeplňovaným monopostem také v roce 1976, kdy do vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans nasadila monopost A442. Ovšem vítězství spojenci slavili až v roce 1987. Obrovským překvapením byl fakt, že Renault s Alpine těsně po vítězství ohlásil, že na příští ročník žádný další prototyp nepřiveze. Chlapci z Dieppe se totiž měli plně soustředit na důležitější projekt…

Alpine A110 Turbo - 4.jpg

Pokračování 5 / 7

#5 Alpine stál za prvním monopostem Renault F1

A tím nebylo nic menšího, než kolotoč F1. Konstruktéři Alpine na tomto projektu pracovali už od roku 1976 a rozhodně nešlo o blesk z čistého nebe. Tito lidí měli bohaté zkušenosti z nižších formulových šampionátů, jako například z Formule 3 a Formule 2, kde se v 70. letech čile angažovali. Vstup na nejvyšší metu byl tedy logickým krokem. Alespoň z pohledu mateřského Renaultu. První prototyp Renault-Alpine A500 byl kombinací monopostu F3 a přeplňované soutěžní placky z Le Mans.

Renault-Alpine A500 F1 Protoype - 5.jpg

Pokračování 6 / 7

#6 Alpine používala k řezání panelů karoserie vodu

V 80. letech Alpine představilo nádherný model A310 s motorem umístěným stejně jako u všech předchozích kreací vzadu. Evolucí byl model GTA, který využíval inovativních plastových a polyesterových součástek pro co nejnižší hmotnost. Původně atmosféricky plněný V6 byl v roce 1985 doplněn o turbodmychadlo.

Nejzajímavějším však byl fakt, že tyto polyesterové komponenty byly řezány vysokotlakými vodními tryskami o průměru 0,15 mm pod tlakem 3500 baru, díky čemuž materiál řezaly jako laser. Rychlost vody třikrát přesahovala rychlost zvuku!

Renault Alpine GTA Turbo - 6.jpg

Pokračování 7 / 7

#7 Továrna Alpine se proměnila v továrnu Renault Sport

Továrna značky Alpine v Dieppe je nyní sídlem sportovní divize Renaultu, kde si i nadále vyrábí jedny z vůbec nejlepších sportovních vozů dneška – navzdory tomu, že Renault je považován za lidovou značku. Zde sídlí géniové, zodpovědní za Renault 5 Turbo, Clio 172, 182 a Trophy.

Za úspěchy všech ostrých Renaultů lze vystopovat odkaz značky Alpine, jejíž zakladatel odvedl pro svět motorsportu obrovský kus práce. A je skvělé, že Renault na jeho tvorbu nezapomněl a značku Alpine znovu vzkřísil.

Renault Clio V6 - 7.jpg

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud