7 otázek a odpovědí kolem pneumatik. Víte, jak prodloužit jejich životnost?

57 komentářů

Zelí
7. září • 8:13

Lepší pneu vždy dozadu.... je to kupodivu správně bez ohledu na uspořádání pohonu.
Vychází to z posuzování stability pohybu vozidla v přímé jízdě. Mnozí se s tím setkali a známý případ je havárie pana Dubčeka, kdy vozidlo BMW řady 7 ztratilo stabilitu v přímé jízdě. Tento stav je řidičem neřešitelný ... v tomto konkrétním případě to vychází ze špatné konstrukce bmw. Pan Rezník jako řidič v tom neměl žádnou vinu.

Pato
9. října • 4:55

Alexander Dubček zomrel na následky havárie BMW 5-radu (E34).

Hana
28. června • 20:25

Dobrý den, musím s vámi jedině souhlasit. Já už druhým rokem mám pneumatiky od https://www.pneuok.cz... a nemohu si vynachválit jak kvalitu, tak i ceny.

Hana
30. května • 9:36

Dobrý den, musím s vámi jedině souhlasit. Já už druhým rokem mám pneumatiky od https://www.pneuok.cz... a nemohu si vynachválit jak kvalitu, tak i ceny.

Luci
21. dubna • 7:42

Dobrý den, já tedy nakupuji pneumatiky online. Poslední dobou celá naše rodina objednává zde https://www.pneuok.cz/....

Fero
2. dubna • 23:39

Je to taká akademická debata, lebo nie je rozumné riešiť dilemu kam dať nové pneu a kam pneu s 2mm vzorkom - tie 2mm treba vyhodiť.
Ale ak už predsa, tak jednoznačne lepšie dozadu.
Pre všetkých "odborníkov", ktorí radia dávať lepšie pneu dopredu - mýlite sa. Hlboko.
Princíp je jasnejší pri zimných pneu - tam patria lepšie pneu dozadu, kvôli stabilite v zákrute aj pri brzdení. Základ je, aby držal zadok, ak ten ustrelí, tak je zle.
ABS rieši stabilitu pri brzdení, bez ABS sa s horšími pneu vzadu nedá brzdiť, lebo auto lieta doprava-doľava.
Pri letných pneu to nie je až také zrejmé, ale princíp je rovnaký.
Klasický scénar - vysoká rýchlosť do zákruty, pred zákrutou ubratie plynu/brzdenie, zadok sa odľadčí, a keď je tam horší vzorok, tak letí von zo zákruty. Auto narazí bokom do stromu.

Antiautomat
3. dubna • 20:10

a/ vezmi auto s tazkym predkom na dostatocne velku zamrznutu plochu. Trebars taku octu s dieselom, vdacny priklad.
b/ rozbehni to, staci na jednotku na nejakych 30 kmh
c/ utrhni volant a zistis ze pojdes kam?
...spravne, rovno.

Fero
3. dubna • 21:33

Nikto netrhá volant, ak zatáčaš, tak postupne, a šmyk vpredu dáva o sebe vedieť postupne.
Nalož do tej oktávky 1.gen plný kufor a skús losí test - zadok ti bude lietať doprava - doľava.
Celé je to o tom, že nedotáčavý šmyk je čitateľnejší a ľahšie zvládnutejší, ako pretáčavý a preto tým, že dám lepšie gumy dozadu preferujem nedotáčavý šmyk pred pretáčavým.
A to že nevyleziem nejaký kopec je OK, lebo, ak by som mal vpredu lepšie gumy, tak ho síce vyleziem, ale na ceste dole skončím bokom v strome, lebo mi v zákrute predné kolesa zatočia a zadok sa utrhne.
Ale opakujem, je to akademická debata, gumy majú byť približne rovnako zjazdené, takže takéto extrémy by nemali nastať.

čítař
3. dubna • 9:19

blbost jak hrom....možná by to platilo u závodníka, ALE pokud jezdím normálně je to KRAVINA. K čemu mi je lepší zadek, když nevyjedu v zimě kopec?
Navíc při běžné jízdě brzdí předky asi 90% a jen 10% dobržďuje zadek, aby se auto nevlnilo. Takže je daleko důležitější, aby držel předek. A až na vyjímky má dnes snad ABS každý...taky vlastně blbý ESP. Pokud auto zatížíš, může být poměr brždění třeba i 40:60, takže při plně naloženém autě by to smyl a logiku dávalo, ale zase bude zhoršený záběr a zatáčení na předku a auto bude pěkně klouzat, bude blbě řiditelný....
takže co je nejlepší??? na všech čtyřech nový a je to :-)

Johny
2. dubna • 18:59

Vykašlete se na rady "odborníků" pro hloupé ovce a používejte selský rozum. Lepší pneu vždy na předek, ten vede, akceleruje a brzdí. Pokud zadní nejsou sjeté pod rozumnou míru (léto 2,5 a zima 4mm), jejich smyk hrozí až při agesivní jízdě a když víte, že máte zadek horší, podvědomě s tím počítáte. A i kdyby, já osobně přetáčivý smyk v poho zvládám, kdežto nedotáčivý je o tom sice udělat, co mám, ale pak se jen modlit, jestli to klapne nebo ne. Navíc nejlepší je jet tak, aby k nekontrolovanému smyku vůbec nedošlo.

Johny
2. dubna • 19:15

Pro šetřílky a ty, co najezdí do 1000 km měsíčně nebo jen kolem komína. Na zadku celoročně zimní, střídat jen předek letní / zimní. Platí pro předokolky. Zadní se sjíždí o dost méně a za dobu, kdy se vpředu sjedou oba střídající páry. Pak pořídít jen 4 zimní a 2 letní a nikoliv 4 + 4, často zimní přední zůstanou na 4 mm a lze je v poho dojet přes léto na zadku. Musím ale souhlasit, že zimní v létě na předek nepatří, to už je leda pro ty, kteří se maximálně sem tam dostrkají pár kiláků na nákup a jinak už nikam nejezdí.

Martin
2. dubna • 12:14

Je mi 33 jezdím denně 13 let skoro 200.000km a bez nehod.Nové dávám vždy dopředu.Protože věřím že předokolka musí zvládnout přenést síly z motoru,kor v zatáčce a na mokru.Také na vodě hlubší dezén má kratší brzdnou dráhu a nejen auta víc brzdí na předek,tak proč riskovat?A ta výměna gum mezi nápravy je také blbost.Přední náprava má jiný sklon kol,některá i sbíhavost,pneumatiky se také sjíždějí víc dokulata vlivem jízd v zatáčkách.Takže když je přehodíte,neprodloužíte jejich životnost,protože se sjedou opět dle nápravy,Déle vydrží guma minimálně jednou za sezonu zkontrolována na vyvážení.

Marian
2. dubna • 21:35

Ja jazdim dlhsie a viac ako ty. Jediny vazny problem som mal, ked som mal na oktavii vzadu vyrazne horsi dezen ako vpredu. Uz by som to takto neobul. Pianko jazda po jemne poprsanej ceste a zrazu mi znenazdajky odstrelilo zadok. Mozno by to bol vtedy zachranil plny plyn - iba kontra niekedy na predokolke nestaci - pri zadokolke je to jednoduchsie. Najhorsie je ked smyk necakas, lebo nezareagujes dost rychlo.
Mimochodom , tu v horach jazdim skoro polroka po snehu a uz som sa cosi nasmykal.
Takze moja rada z vlasnej skusenosti - na predokolke treba dat lepsie gumy dozadu a vlastne na zadokolke tiez :)

John Doe
2. dubna • 22:50

Volovina.Fyzika nepusti.

dpcstb
1. dubna • 17:56

pneu s nizsim valivym odporom maju horsiu brzdnu drahu. nebrat.

Lukáš Málek
31. března • 20:24

Nás ve škole smyku a bezpečné jízdy učili, že u čtyřkolky je lepší dát lepší pneu dozadu. Argument byl i, že při přetáčivém smyku je boční náraz smrtelný oproti přednímu, kde jsou deformační zony.

Antiautomat
31. března • 20:36

...co je uplna kktina. Nikdy som nevidel auto, ktore by to pri utrhnuti hodilo do vnutornej strany zakruty. Poleti samozrejme, ci uz viac alebo menej chaoticky, po dotycnici vektora rychlosti /fyzici pardon, zjednodusene/, von. Priamociaro. A navyse v dnesnej dobe e-e-e-elektronickych systemov je toto tvrdenie doslova na nie jednu ale aposn osem faciek a kopacku na zaver. Nie je tazke uhadnut preco.

MJ
31. března • 23:42

To ses měl podívat na mně při mé první bouračce pod vinohradskou nemocnicí se Š120. Smyk jsem chytil na mokru v pravotočivé zatáčce a skončil jsem hned za ní vpravo v zaparkovaných autech. I když se to nezdá, tenhle smyk jde vždy dovnitř zatáčky. A zažil jsem to víckrát, akorát pak už jsem to uměl vybrat ;-) . Btw. jsem fyzik :-P .

Antiautomat
1. dubna • 15:15

Skoncil si vnutri preto, ze si to neodtrhol kompletne. Dostal si smyk len na zadne, pricom predne stale drzali. No a potom este aj auto spomalilo, chytilo sa, tak si skoncil dnu, okrem toho, bohvie co este si v tom momente este aj navyvadzal. Nemiesajme ciastocne a uplne nekontrolovatelne auto dokopy s nedotacavym a pretacavym. V opacnom pridade by si mal skontaktovat prveho trenera hokeja - strely po lade do obluka, to neda ziadny brankar. Budes bohaty a spravis revoluciu v NHL-ke :-)

Neurotic
31. března • 19:35

Chcete prodloužit u FWD životnost pneu a nechodit za týden do pneu servisu, protože jsou sjeté? Ignorujte tento článek:-D
U FWD dávám lepší gumy vždy dopředu, protože:
1. brzdy mají větší výkon než ty zadní -> určují brzdnou dráhu
2. přední náprava se používá k zatáčení k čemuž je lepší co nejvíce vzorku snad jedině na suchu budou lepší slicky:-D
3. přední náprava přenáší výkon motoru na silnici a pokud tam dáte pneu skoro bez vzorku tak v případě, že má vaše auto motor tak je při každém prudším přidání plynu na mokru protočíte což jejic životnosti jistě pomůže:-D
4. na přední nápravě je největší hmotnost takže se pneu nejvíce opotřebovávají takže když tam dáte horší tak je můžete za chvíli vyhodit a jít si koupit nové:-D
5. zajímalo by mne jak chcete vybrat nedotáčivý smyk, když vám to kvůli tomu, že tam dáte horší gumy nezatáčí, nebrzdí a ani nezrychluje...

Antiautomat
31. března • 20:27

...klud, samozrejme ze lepsie pneu maju ist na hnanu napravu. Pokial ta navyse urcuje smer a je blizsie tazisku, niet o com. Lenze na VS ekonomickej a merketingu maju taku fyziku, o ktorej nemas ani tusenia.

Natim
31. března • 17:33

Ahoj,takze dnes je většina aut predokolky,v tom pripade se body 1 a 2 vylucuji,na predokolce odchazeji vice predni gumy takze dle clanku je nemuzes po 5-10tisici prehodit protože bys mel vzadu ty horsi.Hydrostel u feldy je zarizeni které slouží k naklapeni svetel nahoru a dolu v zavyslosti na zatizeni auta-je to otocne kolecko nalevo od volantu,hydrostel protoze je to soustava trubicek s kapalinou-je to spatne konstrukne vyreseno takze to většinou nefunguje a na stk vam to daji sežrat

taky řidič
31. března • 17:02

Osobně za sebe......
dostal jsem asi 5x nečekaný smyk na předek a popravdě jsem fakt jenom sundal nohu z plynu a čekal jestli se kola chytí.....auto nekontrovatelný a nedá se s tím nic dělat. navíc 2x to bylo s ESP a řekl bych že to bylo ještě horší než bez elektroniky. (jen pro rýpaly- bylo to v těchto případech: v zatáčce mokré blato od JZD traktoru, vysypaná fůra písku v zatáčce, a taky něčemu tekl asi olej....atd.
taky jsem dostal x krát smyk na zadek, jak na suchém, tak mokrém, nebo zasněženém povrchu a to i v rychlostech kolem 100km/hod a v pohodě se to dá v zárodku eliminovat. jen musí člověk reagovat a nesedět za volantem jak pytel a čekat až bu začne blikat kontrolka.
když jsem dělal autoškolu, všichni instruktoři tvrdili, že je lepší dostat smyk na zadek než na předek. že se lepší pneu dává VŽDY na hnanou nápravu. držím se toho dodněs v letě, v zimě a neměl jsem zatím nikdy problém.

Antiautomat
31. března • 20:25

....smyk na zadne predpoklada zrucnosti vodica. A to dnesni vodici, ktori NEMAJU skusenost s ciste mechanikou /ktora je najlepsia, lenze to nie je blbuvzdorne/, nezvladaju. Skratka dnesne auta aj vodici su plug-and-play: podla toho co vidim u nas pod chatou, skor by pristalo oznacenie plug-and PRAY. Inak si nevysvetlim to, ze sa tam vyleje moderne SUV, ktore potom taham na dvojkolke s retazou von.

Joe Doe
31. března • 15:29

"Platí, že horší pneumatiky patří dopředu a lepší dozadu."Takze 90% vodicov (vacsina aute je FWD) bude mat na hnacej a riadenej naprave pneumatiky, ktore:- zvysuju riziko aquaplaningu
=> auto nebrzdi a neda sa riadit- maju vyrazne mechanicky nizsi grip
=> v zakrutach sa zvysuje polomer otacania- su nachylnejsie na mechanicke poskodenie
=> riziko straty kontroly v pripade defektu na hnacej a riadenej naprave.- dlhsia brzdna draha
=> vacsinu brzdenia obstaravaju predne brzdy a dochadza k prenosu vahy na prednu napravu, ergo, na predne pneumatiky.Ja neviem, pan 'redaktor', ale vzdy je lepsie smyku predchadzat. Kto sa bude drzat vasej rady, tak na seba riziko smyku skor privola.

roman
31. března • 16:19

Ale toto si pan redaktor sám nevymyslel, je to celkem všeobecně známé doporučení asi jako když odpojujete autobaterii, tak je lepší začít "mínusem". Nikdy jsem nepřemýšlela nad důvody, proč horší gumy dopředu, ale to zdůvodnění nedotáčivý vs přetáčivý smyk zní i logicky. Lehce do nedotáčivého smyku jsem se už párkrát v zimě dostal a ustal jsem je bez ztráty kytičky, ale při přetáčivém smyku bych asi zadkem dokázal cvakat hřebíky. Píšete o předcházení smyku, ale argumentujete aquaplaningem... Nevím jak vy, ale já když vidím na vozovce silnější vrstvu vody, tak zpomalím, což je i největší prevence jeho vzniku ;-) A třeba brzdná dráha na suché vozovce s hloubkou dezénu moc nesouvisí.

Martin
2. dubna • 22:12

Takže lepší gumy dozadu? Takže pokud mám přední náhon, tak se mi předky samozřejmě sjíždí víc a tím pádem ty gumy z předku už nikdy nedám nikam jinak než dopředu? Až budu vpředu úplně v háji a vzadu bude guma ani ne v polovině životnosti? Nějak se to vylučuje s tím doporučením každých 5-10 tisíc km přehazovat gumy mezi nápravama ne? Pokud chci gumy sjíždět nějak rovnoměrně, tak musím samozřejmě na začátku sezony dát horší gumy na zadek, aby se to během sezony zase srovnalo. A musím podle toho taky jezdit a ne řešit totálně krajní situace kde by mě ta guma vzadu s 1mm vzorku navíc zachránila.

Potooczech
3. listopadu • 17:48

Ty zadní se sjíždějí také, jen pomaleji. Takže pokud po 4 letech koupíte nové a dáte je dozadu, tak za další dva rok koupíte nové. Ty zezadu mírně ojeté dáte dopředu, ty nové dáte dozadu, a ty ojeté z předních kol prostě necháte ekologům a můžete zase pár let jezdit. Nebo prostě každé 4 roky koupíte celou sadu novou, protože nebudete šetřit na vlastní bezpečnosti. Nevím, kde je problém.

John Doe
31. března • 20:57

"Pisete o predchazeni smyku, ale argumentujete aquaplaningem"Clovece, co je to za nezmysel?!
1. smyk a aquaplaning nie su vo vzajomnom rozpore.
2. Uvadzam 4 dovody, priklady, preco idu pri predokolkach, cize 90% autach, idu lepsie pneu VZDY na hnaciu a riadenu napravu. Sorry, ale to, co uvadza autor - lepsie pneu vzdy dozadu bez ohladu na pohon - moze napisat len absolutny diletant, ktory nerozumie autam, a dovolim si tvrdit, je absolutne mizerny sofer.Pretoze ktokolvek, kto ovlada elementarnu fyziku a soferoval auto, vie, ze to skratka neplati.Uz len preto, ze RWD a FWD sa spravaju uplne inak - od toho, co sposobi utrhnutie zadku a predku, az po reakciu auta na utrhnutie predku a zadku.Ale je mi to jasne, sme na fore, kde sa spochybnuju zimne pneu, kde sa spochybnuju letne pneu, kde sa spochybnuje prakticky vsetko, co suvisi s logikou ci fyzikou.

Potooczech
3. listopadu • 17:43

Tak si to představte takto. Když dáte lepší gumy dopředu, tak na předku budete mít lepší grip než vzadu. Když pak přijede do zatáčky stylem, kdy si podřazením/přibrzděním přenesete váhu dopředu, tak zvýšíte ještě víc grip vpředu a snížíte jej vzadu. A pokud se trefíte do rychlosti, kdy přední pneu s přebytkem gripu stíhají, ale zadní pneu s nedostatkem gripu nestíhají, tak najednou jedete ze zatáčky zadkem napřed. Stejně tak se vám to může stát na mokru, kdy přední pneu budou zvládat, ale odlehčený zadek bude mít počínající aquaplanning ... a zase poletíte zadkem napřed ven.
Pokud to ale uděláte naopak, jak radí v článku, tak v prvním případě budete mít vzadu více gripu než vpředu, takže pokud zatáčku zvládne předek, zvládne ji i zadek. Pokud to nezvládne předek, většinou stačí ubrat plyn a opět se chytne. Nedotáčivý smyk prostě přirozeně zvládnete o dost snáz. A v druhém případě na mokru opět nebude hrozit, že vám v zatáčce ustřelí zadek, s čímž prostě toho moc neuděláte. Ono dnešní auta plná elektroniky se dlouho tváří, že se nic neděje a drží, ale pak ustřelí velmi rychle s minimálním varováním. U vozu bez elektronických pomocníků to chování bylo mnohem čitelnější.

roman
1. dubna • 8:55

To s tím umístěním horšího vzorku dozadu si nevymyslel autor článku nebo já, je to prostě známý fakt, který bych asi našel i v učebnici autoškoly vydanou ještě svazarmem. A myslím, že autokluby či výrobci pneumatik provedli na polygonech víc testů než vy, že si za tímto tvrzením stojí. Schválně jsem hodil do googlu dotaz, kam dát lepší vzorek a všude se shodují se zadkem. Např. "Při druhém testování odborníci pneumatiky vyměnili a lepší vzorek umístili dozadu. "Je sice o něco delší brzdná dráha, ale to zcela jednoznačně převáží fakt, že vůz je stabilnější při krizových situacích," popsal Šindelář. "Méně sjeté pláště tedy patří na zadní nápravu," dodal jedním dechem."
nebo "Pokud se stane, že má řidič k dispozici dva a dva pláště s hodně rozličným stupněm opotřebení, mají ty horší zamířit na přední kola a méně jeté dozadu.
Ačkoliv v mnohých pneuservisech radí pravý opak, výsledek testu autoklubu je v tomto jednoznačný. A je přitom jedno, jestli jde o vůz s předním či zadním pohonem." atd. atd. Ano, horší vzorek vepředu není samozřejmě taky bez rizika, ale ztráta stability vozu v krizové situaci představuje vetší riziko. Běžný řidič na voze ovládá v podstatě jen předek a po zadku se chce, aby jen držel stopu, čemuž dopomůže onen lepší vzorek a u nedotáčivého smyku často stačí jen dát nohu z plynu, což zvládne každý. Ale přetáčivý smyk s ustřeleným zadkem už je vyšší dívčí, který pomocí kontra řízení bohužel už nezvládne každý.
Ale mate pravdu, jsme na fóru a tady je přece každý odborník na vše ;-)

Mirek
3. dubna • 19:14

Nějak se ti to pomotalo a to hned v první větě.;-)

Pavel
3. dubna • 13:47

Protože mě přední kola přenášejí trakci i podstatnou část brzdné síly (vzadu bubny) tak dávám lepší letní gumy na předek. Zadek se mě tak nesjíždí a chci mít jednu sadu zhruba vyrovnanou. Smyky v létě neřeším. V zimě to je jiná káva.:-D

John Doe
1. dubna • 15:34

Tak este raz...Neexistuje dovod, preco dat horsie pneu na napravu, ktoraa) pohana auto
b) urcuje smer
c) obstarava vacsinu brzdenia

vana
1. dubna • 15:00

Běžný řidič nejezdí smykem

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
John Doe
1. dubna • 15:36

Nuz co, na autorevue sa to hemzi Loebmi a Vatanenmi.

vana
31. března • 16:46

Tak jestli podle tebe brzdná dráha nesouvisí z hloubkou dezénu tak to musí platit i pro smyk, ne ?

Gašpo
31. března • 14:22

Nedá mi to, aby som trochu nerýpol do autora článku, ale čakal by som skorej hodnotnejšie rady, ako napríklad správne skladovať nepoužívané gumy, v akej polohe keď sú na diskoch a v akej bez nich, doporučenie ohľadom konzervantov pre namazanie bočníc, alebo aspoň že sa vyplatí kúpiť na zimné samostatné disky, že výrobci konkrétne doporučujú, ktoré disky sú vhodné na zimu a ktoré na leto a pod.
Toto je taký článoček ako z dámskeho časopisu.:-))

Quebe
31. března • 13:41

Hlavně tady raďte, ať si lidi kupujou ekogumy s nízkým valivým odporem, aby si jejich výhod užili hlavně, když budou potřebovat zabrzdit a bude jim to klouzat jak namydlený blesk. Ale tak, hlavně že to míň žere a dýl vydrží.

Gašpo
31. března • 13:57

S novým autom sme proste také dostali. Continental Ecocontact5. Tak som sa hneď pozrel na recenzie i na fóra a špatné nie sú. Oceňujem že sú pomerne tiché, nemám z nich zlý pocit ani pri jazde. Nemyslím že do nich zase pojdem až sa opotrebujú, ale dovod prečo ich nahradzovať dokiaľ budú slúžiť nevidím.;-)

dpcstb
1. dubna • 18:05

zmeraj si brzdnu drahu zo stovky. ak mas viac ako 38m, vyhodit a kupit poriadne

Mirek
31. března • 13:04

Nejvíce prodloužíte životnost pneumatik......když na nich nebudete jezdit. :-D

Antiautomat
31. března • 13:03

...trochu som neporozumel tomu, ze horsie pneu maju ist dopredu. Drviva vacsina dnesnych osobakov ma motor vpredu a predny nahon. Pokial je to tzv.4x4, potom je to len pablby haldex. Cim sa /aspon si myslim/, logicky predpoklada, ze prave tie predne musia preniest vacsie priecne a pozdlzne sily. Ked uz pride na smyk, tak pokial to nezachrani elektronika, potom je dnesny moderny vodic, zvyknuty na armadu elektronickych pomocok, beztak v haji. Takze skor by bolo lepsie, keby k tomu smyku akosi vobec nedoslo, ze. Praktizujem dlhodobo, lepsi dezen mam vzdy vpredu.Pneu je z mojej praxe dobre drzat velmi jemne nadhustene (pokial udava vyrobca dajme tomu 200/210, potom davam 220/230). Pri setrnej jazde sa behun velmi neopotrebuje a jazda je uspornejsia. Prehodit kolesa by malo byt samozrejme, u starsich aut bezne v manuali k autu aj s navodom. PLNOHODNOTNE rezervne koleso by som nevahal dat ako povinny prvok vybavy a bez neho to nema na ceste co hladat. Jeho vymena je zakladna zrucnost a zvladne to aj moja x-nastrocna neter, trufam si povedat ze by to dala aj na motorke. a hlavne, na STK sa zamerat na dolezite veci a nie nejaky kktny hydrokorektor na felde, ktory jednoducho od vyroby je na h.vno.

jtdm2
31. března • 15:14

Co myslis tym hydrokorektorom na Felde?
Mame Feldu v rodine tak sa mu nevynem a zaujima ma to :)

Antiautomat
31. března • 20:20

...opisal som to raz a aj proces vymeny. Hydrokorektor je system nastavovania sklonu svetlometov podla zatazenia auta. V tej veci je tekutina, ktora casom odide. Doplnat sa to neoplati, je to dobre vymenit. Najdu sa tzv.garazovi majstri, ktori tvrdia ze treba dat dole palubku. Neverit, nahanaju si len kseft a myslia si ze sme negramotni. Takze ako na to. Strucne /novy HK je za par euro/:
a/ prestrihnes hadice k svetlometom, poznas ich, su modre. Prestrihas stahovacie pasky v mot.priestore, kde to drzi.
b/ odpojis od svetiel, staci pootocit o 90st a von. V kabine, nalavo dolu od volantu je regulator. Daj dolu kolecko /nic ho nedrzi/ a uvidis dva srouby. Povolit. Smerom dolava dolu to vytiahnes.
c/ vytiani celu tu paradu /nefunkcne makarony z mot.pristoru a regulator z kabiny/ von. Zaobstaraj si par stahovacich pasok predtym, aby si mohol obe upevnit. Manzetu v prepazke mot.priestoru nastrihnut a von.
d/ nove regulacne konce na novom hydrokorektore /stoji par supiek/ pozorne pretiahni smerom od kabiny vodica, zlava dolu, cez ten otvor v prepazke, do mot.priestoru. Pozor, nezalamovat do praveho uhla. Dlhsi ide na pravy, kratsi na lavy svetlomet.
e/ upevni regulator v kabine dvoma sroubami, nasad kolecko. Do svetlometov konce das metodou DNU a POOTOCIT. Uvidis ako svetla *vyskocia*. Upevni makarony stahovacimi paskami, trosku vola na tom ma byt, nesmie to byt na krv.
f/ Nasad manzetu, v prepazke pripadne trocha epoxidu nech to drzi a netlaci sa cez to voda a smrad z motora. Nastav svetla /staci mur, karton, fixka a colstok/ a bez na STK. Pokial mas feldu v slusnom stave, preco by nemohla kvoli takej h.vadine este posluzit.
:-)

Gašpo
31. března • 13:50

Plnohodnotné rezervné koleso kedysi platilo, ale zvádzalo to k tomu, že ho po výmene na aute už necháte. Guma, ktorá roky ležala nepoužívaná v kufre mala jednak menšie opotrebenie a jednak iné vlastnosti materiálu, takže by som to s tou povinnosťou netlačil.
Prehadzovanie kolies, pokiaľ myslíte všetky pri zmene sezóny je určite lepšie nechať na pneuservis. Kolesá vám znova prevážia a majú pre to lepšie podmienky, ohľaduplnejšie k autu. Ja som to teraz robil doma a už to opakovať nebudem. Novšie autá sa musia zdvíhať na dvoch miestach u blatníkov, stred nosníku už na to nie je stavaný ako kedysi, keď sa hever strkal pod stĺpik medzi dvermi. Musel som kúpiť dva hevery a bola s tým celkom pakáreň, vyvážiť ich zdvih, aby nosníky boli rovnomerne zaťažované.

MOJE JMÉNO
3. dubna • 10:50

Nechápu, proč bych to měl zvedat v obou bodech naráz ? V kufru snad výrobce dodává dva hevery ? Je o této nutnosti v návodu k vozidlu jakákoliv zmínka ? Osobně jsem si udělal podélný prořez do hokejového puku, který mi krásně zapadne pod práh a se zvedáním nůžkovým heverem není poté žádný problém.

Radon
31. března • 20:38

Delam to s jednim hydraulickym heverem a zabere to cca 45 minut. Cesta do pneuservisu je delsi. A vyvazeni a cisteni kol si nechavam mimo sezonu kdy je klid. Pohoda.

Michal
31. března • 13:32

Při nedotáčivém smyku se leknou, jdou od plynu což často stačí. Když začnou brzdit, tak to alespoň zatíží předek takže to je menší průšvih než u přetáčivého smyku. A v neposlední řadě je statisticky dokázáno, že přetáčivý smyk častěji konči s většími následky na zdraví/život protože častěji do něčeho flákneš bokem, kde jsou malé deformační zóny.

wlado
1. dubna • 18:30
wlado
1. dubna • 18:30
Antiautomat
31. března • 20:01

nuz tak podla mojho skromneho odhadu, castejsie riesim problem trakcie a brzdnej drahy, plus, zmeny smeru. Cim predidem nehode. Preto sa to nazyva HMD: ked je pruser, su vsetci na jednej hromade.

666
31. března • 14:29

Testoval jsem to na kluzné ploše. Přední náhon, auto z B segmentu.Pokud se urve předek, tak si bez šance s tím něco udělat. Rady jako brzdit a pak to zkusit znova jsou pěkné, ale na normální komunikaci k ničemu neb tam není prostor.V případě přetáčivého smyku se s s tím dá pomocí ESP a kontra něco dělat.Ale samozřejmě je proti stromu lepší letět čelně než bokem. Je každého volba.

Antiautomat
31. března • 20:52

...pokial sa odtrhne predok, potom musia byt kolesa uvolnene od vsetkeho mozneho, len aby mohli prenasat priecne sily. Znaci, spojka von zo zaberu - vyjazdeny vodic, ktory ma stastie a klasicku karu a nepos.rie sa, si pomoze este rucnou a prehodi to do kontry, ziska cas, posuva sa o dalsie kontrolovane metre a s nimi aj ku kritickemu bodu vyjazdu. Kolesa v miernom preklze davaju max.grip - no a potom dat pod kotol a hrabat sa von zo zakruty co to da. Ale to chce cvik a auto, ktore nejazdi podla googlemaps a internetu a slnecnych skvrn a anomalii a Windows aktualizacii a predpovede pocasia a bohvie coho este. A to je dnes problem.Da sa to inak krasne nacvicit na hociktorej zamrznutej, dostatocne velkej, ploche. Lekcia, ktora, ak sa dostane do krvi, moze mat cenu zivota. Pri malej rychlosti a bez rizika, natrenujte si to - hlavne zvladnutie toho pocitu, ze auto nejde tam, kam pozerame, Vas na reakciu pripravi. Neolutujete a objavite mozno veci, ktore Vas budu bavit

666
2. dubna • 8:13

Nesouhlasim, pokud jsem to testoval u sveho auta, tak pokud jsem nechal zarazenou rychlost a hodil si hmotnost na predni kola ubranim plynu, tak jsem byl schopmy projet zatacku pri vyssi rychlosti nez pri vyslapnute spojce, kdy jsem nedotacivym smykem letel ven.

Wedi
1. dubna • 6:58

Práve že auto ide tam kde sa pozeráš. V prípade krízovej situácie sa musíš pozerať tam kade chceš ísť. Ak sa ukotvis pohľadom na hroziacu prekážku tak ju s vysokou pravdepodobnosťou trafis.

Peedr
31. března • 12:04

7 otázek a odpovědí, je tohle ještě stránka kde se testují auta nebo jen kecy, kidy, kvaky...

Doporučujeme

Články odjinud