7 otázek a odpovědí kolem pneumatik. Víte, jak prodloužit jejich životnost?

Moderní pneumatiky s nízkým valivým odporem zvládnou svému majiteli po dobu své životnosti ušetřit více než pět tisíc korun na palivu v porovnání s běžným produktem. Další tisíce lze ušetřit díky kontrole správného tlaku.
7 otázek a odpovědí kolem pneumatik. Víte, jak prodloužit jejich životnost?

Poslední březnový den končí povinnost mít na autě nasazené zimní pneumatiky, pokud je na silnicích sníh, led námraza nebo takové podmínky během doby jízdy hrozí.

V těchto dnech tedy velká část motoristů zamíří do pneuservisů, aby zimní pláště vyměnili za letní. Mechanici zajisté pneumatiky správně nahustí i namontují. Jenže co dělat dál, aby pneumatiky déle vydržely a třeba také nezhoršovaly spotřebu? Odpovědi na některé komplikovanější otázky naleznete níže. 

1) Na kterou nápravu se nasazuje méně, a na kterou více ojetý pár použitých pneumatik?

Platí, že horší pneumatiky patří dopředu a lepší dozadu. To i v případě, že kupujete jeden pár nových a druhý si necháte z minulé sezony. Nezáleží přitom na tom, zda vlastníte "předokolku", auto s pohonem zadní nápravy nebo vůz kategorie 4x4. Je to kvůli bezpečnosti. Nedotáčivý smyk totiž drtivá většina řidičů zvládá podstatně úspěšněji než přetáčivý.

Test letních pneumatik 225/45 R17: Continental první a jedno překvapení

Test letních pneumatik 225/45 R17: Continental první a jedno překvapení

2) Lze životnost celé nové sady čtyř kol nějak prodloužit?

Ano, velmi jednoduše. Stačí, když zhruba po ujetí každých pěti až deseti tisíc kilometrů prohodíte kola z přední nápravy na zadní a naopak. Samozřejmě to platí u těch aut, kde mají všechna čtyři kola stejné rozměry.

Klepněte pro větší obrázek

Předepsané rozměry kol i pneumatik pro každý typ aut jsou uvedené ve velkém technickém průkazu

3) Co když mi zbydou dvě pneumatiky, které ještě můžu používat a už nelze sehnat další dvě stejného typu?

Můžete mít na obou nápravách rozdílné typy. Avšak je třeba dbát na to, aby měly shodný rozměr, správné indexy a pokud možno podobné vlastnosti jako ty zbývající dvě. Opět pamatujte, že ty nové patří dozadu.

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

4) Když se přes všechny rady o správnosti používat v zimě zimní a v létě letní rozhodnu mít po celou sezonu na autě zimní plášť, musí mít minimální hloubku dezénu 4 milimetry?

Ne. Stejně jako pro letní platí zákonná povinnost dodržet minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru. Je pak ale třeba myslet na to, že takto sjetá pneumatika bude mít výrazně horší parametry, takže to doporučit určitě nelze.

5) Můžu jako rezervu použít například zimní pneumatiku? 

Ano, to lze, stejně tak i naopak. Je to určitě lepší řešení než třeba dojezdová sada, která je vám při větším defektu na nic. Rezerva se používá pro nouzové dojetí, tudíž nepodléhá stejným pravidlům jako stále používané pneumatiky.

Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

6) Kolik lze ušetřit na palivu, když si koupím kvalitní pneumatiky s nízkým valivým odporem?

V současnosti již existují pneumatiky, u nichž je štítku nejekologičtější písmenko A. Takové dokážou každých sto kilometrů uspořit v porovnání s těmi označenými "G" více než půl litru paliva. Větší úspory jsou při větších rychlostech, tedy zpravidla na dálnici.

7) Jak často je třeba kontrolovat správný tlak, kde ho zjistím a kolik "prodělám" na spotřebě, když budu jezdit na podhuštěných gumách?

Ideálně se tlak kontroluje každé dva týdny, ale vhodné je to udělat alespoň jednou měsíčně. Pokud je v pneumatice oproti správné hodnotě tlak nižší o půl baru, zvýší se spotřeba v řádu několika procent. Pokud ale poklesl již o celý bar, počítejte s navýšením apetitu vozu nejméně o desetinu. Tlak se měří vždy před jízdou než se pneumatika zahřeje. Správné hodnoty naleznete obvykle na středovém sloupku u dveří řidiče, bývají také na vnitřní straně víčka palivové nádrže a samozřejmě v návodu k obsluze. Kromě toho, že podhuštěná pneumatika zvyšuje spotřebu, má negativní vliv na brzdnou dráhu a samozřejmě se také rychleji opotřebovává.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků