65 let automobilky Land Rover: na počátku byl… písek

Land Rover letos slaví 65. výročí svého vzniku, což je určitě dobrá příležitost připomenout si, kde se tato automobilka vzala a co všechno zmíněných 65 let její existence přineslo.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Doba před Defenderem, Tak šel čas – Land Rover Defender
  2. Range Rover: nový druh, Tak šel čas - Range Rover
  3. Discovery: Junior Range Rover, Tak šel čas – Land Rover Discovery
  4. A ti ostatní?, Tak šel čas – Freelander, Tak šel čas Range Rover Sport, Tak šel čas Evoque
  5. Fotogalerie

Na úplném počátku automobilky Land Rover byl pán, který se jmenoval Mourice Wilks. Vlastnil pozemek a krátce po válce přemýšlel o něčem, co by nahradilo válečné Jeepy, co by mu posloužilo jako traktor a zároveň jako dopravní prostředek. Kdysi dávno stál Wilks takhle na pláži u Red Wharf Bay a do písku nakreslil jakýsi obrázek. Údajně to byl vůbec první náčrt toho, jak by model automobilky Land Rover mohl vypadat. Záměr pak konzultoval se svým bratrem Spencerem a bylo hotovo.

Po válce nebylo úplně, co se materiálů týká, z čeho vybírat, takže nezbylo nic jiného, než pro začátek použít díly válečných Jeepů a hliník, kterého bylo díky výrobě letadel v Británii více než dost. Později se ukázalo, že má tento materiál dvě poměrně zásadní výhody. Zaprvé je lehký, zadruhé jej nenapadá koroze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
První prototyp měl volant uprostřed. Měly se tím vyřešit problémy s různými verzemi určenými pro levostranný nebo pravostranný provoz.

Doba před Defenderem

Úplně první pokusy o nový vůz měly volant uprostřed. Důvod byl zcela pochopitelný. Land Rover už tehdy plánoval vývoz do dalších zemí a tímto řešením by se elegantně zbavil potíží spojených s různými specifikacemi pro levostranný a pravostranný provoz. Nápad to jistě byl dobrý, ale měl jednu zásadní potíž. Řidič musel dávat rukama znamení o změně směru jízdy, no a když seděl uprostřed, tak to dost dobře možné nebylo.

Počátek automobilky Land Rover se datuje na rok 1948, přesně na 11. března, kdy světlo světa spatřil první exemplář z předsériové výroby. Oficiální debut byl naplánován na autosalon v Ženevě, to se ovšem nestihlo a první Land Rover Series I se představil později na autosalonu v Amsterodamu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Sériová výroba automobilky Land Rover začala v roce 1948. Premiéru si nový vůz odbyl na autosalonu v Amsterodamu.

První nabízený Land Rover byl užitkový automobil bez střechy. Pod kapotou měl motor o objemu 1595 cm3, stálý pohon všech kol, rozvor náprav dosahoval na 80 palců a pořizovací cena startovala na částce 450 liber. Během prvního roku (produkce odstartovala v létě roku 1948) si tento vůz vybralo 1758 zájemců, o rok později to už bylo 12 395 a v roce 1950 neměl Land Rover daleko k sedmnácti tisícům. Když se později slavilo desetileté výročí, pokořila produkce hranici 25 000 exemplářů.

V roce 1950 Land Rover upravil systém pohonu všech kol. Nově si řidič mohl vybírat mezi redukcí a převodem pro běžnou jízdu. O dva roky později nahradil původní jednotku benzinový dvoulitr. V roce 1958 dorazil model označený jako Series II. Kromě úprav karoserie se pod kapotou objevil motor o objemu dva a čtvrt litru. V roce 1961 jej doplnil navíc také diesel. Od stejného roku označujeme druhou sérii jako Series IIA.

Začátek sedmdesátých let patřil příchodu třetí série. Ta dostala novou masku chladiče, opět přepracovanou karoserii a především plně synchronizovanou převodovku. Rok 1976 je zapsán v historii britské automobilky velmi tučným písmem. Z výrobní linky sjel exemplář s pořadovým číslem 1 000 000. Označení podle sérií definitivně zmizelo v roce 1990, kdy Land Rover tento model přejmenoval na Defender. Rok 2007 přináší pro Defender výrazný facelift.

Test Land Rover Defender Rough - jeho revírem je Pařížská?

Test Land Rover Defender Rough - jeho revírem je Pařížská?

Co je v souvislosti s Defenderem zatím velkou otázkou, to je jeho budoucnost. Prodeje postupně klesají a navíc nad tímto modelem visí hrozba přísnějších emisních limitů i nárazových testů. V roce 2011 byla světu představena dvojice konceptů, která měla budoucnost naznačit. Dějištěm se stal autosalon ve Frankfurtu. Reakce (a to i zde v diskuzích) nebyly úplně kladné a pravdou také je, že ani samotná automobilka nevypadá, že by měla o budoucnosti své legendy úplně jasno.

Land Rover DC100: nová generace Defenderu opět na scéně

Land Rover DC100: nová generace Defenderu opět na scéně

Aby byl výčet kompletní, doplňme ještě dva údaje. Rok 2012 přinesl pod kapotu naftovou dva-dvojku, která nahradila původní dva-čtyřku. Letos v Ženevě se představil také Defender osazený elektrickým pohonem. Jeho motor zvládne maximálně 94 k a vyprodukuje 330 Nm. Na oslavu 65. výročí připravila automobilka ještě edici LXV. Ta je na fotkách k vidění v provedení s krátkým rozvorem, na český trh by se ale měla podívat coby verze Station Wagon.

Tak šel čas – Land Rover Defender

1948 – představil se první Land Rover
1948 – představena také verze Station Wagon
1950 – systém 4x4 s redukcí
1957 – do výroby přichází dieselový motor
1958 – představuje se druhá série
1959 – vyroben automobil s číslem 250 000
1961 – Série IIA s dieselem o objemu 2,25 l
1966 – na světě je Land Rover s číslem 500 000
1971 – představena třetí série
1990 – přichází jméno Defender
2007 – výrazný facelift pro Defender
2011 – Land Rover představuje koncepty DC100
2013 – Defender LXV Secial Edition slaví 65, výročí, zároveň se představuje elektrická verze

Celkový počet prodaných kusů ke konci května 2013 – 2 008 179
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Doba před Defenderem, Tak šel čas – Land Rover Defender
  2. Range Rover: nový druh, Tak šel čas - Range Rover
  3. Discovery: Junior Range Rover, Tak šel čas – Land Rover Discovery
  4. A ti ostatní?, Tak šel čas – Freelander, Tak šel čas Range Rover Sport, Tak šel čas Evoque
  5. Fotogalerie
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků