6 typů automobilových kol: Která jsou nejlepší a jak se vyrábějí?

Říká se, že kola dělají auto, ke každému typu je však potřeba přistupovat trochu odlišně. Sestavili jsme přehled nejběžnějších automobilových kol, nakousli způsoby výroby a porovnali pro a proti.
Seznam kapitol
  1. Ocelová, drátěná a hliníková kola
  2. Hořčíková a kovaná kola, napodobeniny

Zdá se to jako ta nejjednodušší věc na celém autě. Automobilová kola však nemají být jen kulatá a držet na sobě pneumatiku. Jejich pevnost a váha je na chování vozu opravdu znát. Čím je totiž neodpružená hmotnost nižší, tím méně práce má s pohyby kol odpružení. I nevzhledné a levné plechové disky jsou pak často lepší, než neoriginální „liťáky“. Pojďme se společně podívat, jakými technologiemi se jednotlivé typy disků vyrábějí, a u kterých stojí za to si připlatit.

Ocelová (disková) kola

Takzvané „plecháče“ jsou z hlediska výroby tím nejjednodušším a nejlevnějším, co na svém autě můžete použít. Hodí se tedy nejlépe pro velkosériovou výrobu. Ocelová disková kola se skládají ze dvou částí, a to ráfku, který nese pneumatiku, a z disku, který slouží jako spojovací část mezi nábojem a ráfkem kola. Obě tyto části jsou dnes většinou pevně spojovány svařováním. Disky jsou vyráběny lisováním z jednoho kusu oceli, jednotlivými otvory je disk opatřen kvůli dosažení nižší hmotnosti kola a ventilačního účinku zlepšující chlazení brzd.

Znáte následující pojmy?

  • Průměr roztečné kružnice
    • Určuje průměr dvou protilehlých děr na náboji kola příslušného vozidla a kolik těchto děr je na náboji kola. Například 4x100.
  • Zális (ET)
    • Je to vzdálenost od pomyslné osy kola k dosedací ploše kola. Tento rozměr je velmi důležitý, protože je rozhodující pro uložení kola na nápravě vozidla.
  • Hump
    • Zamezuje sesunutí pneumatiky z kola při působení velkých bočních sil, například při jízdě v zatáčce a náhlém poklesu tlaku vzduchu v pneumatice.

Design plechových kol není příliš zdobný, avšak některým vozům vyložené sluší, jako například znovuzrozenému Jaguaru E-type Low Drag. Ostatní výrobci se design snaží přiblížit litým kolům, k čemuž si pomáhají okrasnými kryty. Například vozy Dacia však v základních výbavách stále lze koupit se středovými krytkami kol, které chrání alespoň náboj kola.

  • Výhody

    • Cena (jednoduchá výroba, levné materiály)
    • Vhodnější na zimní provoz (odolnější vůči chemickým posypům)
  • Nevýhody

    • Malá tuhost disku ve srovnání s litými koly
    • Vzhled
    • Vyšší hmotnost
Klepněte pro větší obrázek
Zdroj: Alcar

Drátěná kola

Drátová kola se již u aut běžně nepoužívají, jsou ale ukázkou umění a řemeslné pečlivosti, která byla věnována starším vozům. Na správném voze jsou opravdu krásná! Ráfek je zde společně se středem kola spojen jednotlivými paprsky, kterých může být i přes sedmdesát. Ty jsou uspořádány v různých úhlech, aby zachycovaly síly přenášené mezi autem a vozovkou. Výroba takového kola je možná pouze systematickým postupem uchycování drátů a je časově náročná. Drát kola vyžaduje hodně pozornosti, aby si udržel správné napnutí. Právě proto se můžeme drátovými koly kochat už jen u starých veteránů či u motocyklů.

  • Výhody

    • Pevnost
    • Pružnost
    • Nižší hmotnost oproti diskovým kolům
  • Nevýhody

    • Vyšší cena (náročné na výrobu)
    • Náročná údržba
    • Větší aerodynamický odpor
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zdroj: Autohifi Club a Gordon

Hliníková kola

Kola ze slitiny hliníku dnes známe všichni, v současné době je vidíme i na nejlevnějších městských vozech. Takový disk je vyroben ze slitiny hliníku a několika dalších lehkých kovů, díky vysokému podílu hliníku se proto setkáváme s označením Alu. Odlévají se jako jeden kus buď gravitačním, nebo nízkotlakým litím, stejně jako všechny disky z lehkých slitin. V závěrečné fázi procesu je na kola nanesena ochranná vrstva laku.

Z hlediska designu už mají výrobci volnější ruku než u předchozích dvou typů. Vzhledem k nižší tuhosti materiálu je potřeba dotahovat matice kol s citem a větší pozor dávat také při parkování u obrubníku. Alu kola se ráda škrábou až do hloubky. Často se dnes na trhu setkáme se speciálními litými koly pro zimní provoz.

Alu kola tedy lze použít i na zimu, avšak i přes ochranné vrstvy laku je tento materiál stále méně odolný vůči chemickým posypům. Často otevřený design těchto kol je také méně vhodný pro zimní provoz. Uzavřenější ocelová kola lépe brání v soustavném sprchování všeho, co přes zimu leží na silnici, přímo na části brzd a dalších komponent. Naopak pro letní provoz jsou Alu disky pro lepší odvádění tepla z brzd vhodnější.

  • Výhody

    • Nízká hmotnost
    • Lepší vzhled
    • Díky otevřenému designu lépe odvádí teplo z brzd
  • Nevýhody

    • Vyšší pořizovací cena
    • Nižší tuhost
    • Nižší odolnost vůči posypovým materiálům

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ocelová, drátěná a hliníková kola
  2. Hořčíková a kovaná kola, napodobeniny
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků