6 typů automobilových kol: Která jsou nejlepší a jak se vyrábějí?

Říká se, že kola dělají auto, ke každému typu je však potřeba přistupovat trochu odlišně. Sestavili jsme přehled nejběžnějších automobilových kol, nakousli způsoby výroby a porovnali pro a proti.
Seznam kapitol
  1. Ocelová, drátěná a hliníková kola
  2. Hořčíková a kovaná kola, napodobeniny

Zdá se to jako ta nejjednodušší věc na celém autě. Automobilová kola však nemají být jen kulatá a držet na sobě pneumatiku. Jejich pevnost a váha je na chování vozu opravdu znát. Čím je totiž neodpružená hmotnost nižší, tím méně práce má s pohyby kol odpružení. I nevzhledné a levné plechové disky jsou pak často lepší, než neoriginální „liťáky“. Pojďme se společně podívat, jakými technologiemi se jednotlivé typy disků vyrábějí, a u kterých stojí za to si připlatit.

Ocelová (disková) kola

Takzvané „plecháče“ jsou z hlediska výroby tím nejjednodušším a nejlevnějším, co na svém autě můžete použít. Hodí se tedy nejlépe pro velkosériovou výrobu. Ocelová disková kola se skládají ze dvou částí, a to ráfku, který nese pneumatiku, a z disku, který slouží jako spojovací část mezi nábojem a ráfkem kola. Obě tyto části jsou dnes většinou pevně spojovány svařováním. Disky jsou vyráběny lisováním z jednoho kusu oceli, jednotlivými otvory je disk opatřen kvůli dosažení nižší hmotnosti kola a ventilačního účinku zlepšující chlazení brzd.

Znáte následující pojmy?

  • Průměr roztečné kružnice
    • Určuje průměr dvou protilehlých děr na náboji kola příslušného vozidla a kolik těchto děr je na náboji kola. Například 4x100.
  • Zális (ET)
    • Je to vzdálenost od pomyslné osy kola k dosedací ploše kola. Tento rozměr je velmi důležitý, protože je rozhodující pro uložení kola na nápravě vozidla.
  • Hump
    • Zamezuje sesunutí pneumatiky z kola při působení velkých bočních sil, například při jízdě v zatáčce a náhlém poklesu tlaku vzduchu v pneumatice.

Design plechových kol není příliš zdobný, avšak některým vozům vyložené sluší, jako například znovuzrozenému Jaguaru E-type Low Drag. Ostatní výrobci se design snaží přiblížit litým kolům, k čemuž si pomáhají okrasnými kryty. Například vozy Dacia však v základních výbavách stále lze koupit se středovými krytkami kol, které chrání alespoň náboj kola.

  • Výhody

    • Cena (jednoduchá výroba, levné materiály)
    • Vhodnější na zimní provoz (odolnější vůči chemickým posypům)
  • Nevýhody

    • Malá tuhost disku ve srovnání s litými koly
    • Vzhled
    • Vyšší hmotnost
Klepněte pro větší obrázek
Zdroj: Alcar

Drátěná kola

Drátová kola se již u aut běžně nepoužívají, jsou ale ukázkou umění a řemeslné pečlivosti, která byla věnována starším vozům. Na správném voze jsou opravdu krásná! Ráfek je zde společně se středem kola spojen jednotlivými paprsky, kterých může být i přes sedmdesát. Ty jsou uspořádány v různých úhlech, aby zachycovaly síly přenášené mezi autem a vozovkou. Výroba takového kola je možná pouze systematickým postupem uchycování drátů a je časově náročná. Drát kola vyžaduje hodně pozornosti, aby si udržel správné napnutí. Právě proto se můžeme drátovými koly kochat už jen u starých veteránů či u motocyklů.

  • Výhody

    • Pevnost
    • Pružnost
    • Nižší hmotnost oproti diskovým kolům
  • Nevýhody

    • Vyšší cena (náročné na výrobu)
    • Náročná údržba
    • Větší aerodynamický odpor
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zdroj: Autohifi Club a Gordon

Hliníková kola

Kola ze slitiny hliníku dnes známe všichni, v současné době je vidíme i na nejlevnějších městských vozech. Takový disk je vyroben ze slitiny hliníku a několika dalších lehkých kovů, díky vysokému podílu hliníku se proto setkáváme s označením Alu. Odlévají se jako jeden kus buď gravitačním, nebo nízkotlakým litím, stejně jako všechny disky z lehkých slitin. V závěrečné fázi procesu je na kola nanesena ochranná vrstva laku.

Z hlediska designu už mají výrobci volnější ruku než u předchozích dvou typů. Vzhledem k nižší tuhosti materiálu je potřeba dotahovat matice kol s citem a větší pozor dávat také při parkování u obrubníku. Alu kola se ráda škrábou až do hloubky. Často se dnes na trhu setkáme se speciálními litými koly pro zimní provoz.

Alu kola tedy lze použít i na zimu, avšak i přes ochranné vrstvy laku je tento materiál stále méně odolný vůči chemickým posypům. Často otevřený design těchto kol je také méně vhodný pro zimní provoz. Uzavřenější ocelová kola lépe brání v soustavném sprchování všeho, co přes zimu leží na silnici, přímo na části brzd a dalších komponent. Naopak pro letní provoz jsou Alu disky pro lepší odvádění tepla z brzd vhodnější.

  • Výhody

    • Nízká hmotnost
    • Lepší vzhled
    • Díky otevřenému designu lépe odvádí teplo z brzd
  • Nevýhody

    • Vyšší pořizovací cena
    • Nižší tuhost
    • Nižší odolnost vůči posypovým materiálům

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ocelová, drátěná a hliníková kola
  2. Hořčíková a kovaná kola, napodobeniny
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků