6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející hlavní motoristickou sezonou seznam upozornění pro řidiče, kteří míří do zahraničí
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Nejčastějším typem přestupku, za který vám (stejně jako v Česku) hrozí pokuta je samozřejmě překročení rychlosti. I z vlastní zkušenosti víme, že například francouzská nebo zahraniční policie neváhá posílat výzvu k zaplacení pokuty ve výši desítek eur za odchylku od hranice povolené rychlosti třeba čtyř kilometrů v hodině. Přinášíme odpovědi na otázky, které se v souvislosti s pokutami od dopravních policistů nejčasněji nabízí:

1) Z jakých zemí a za jaké přestupky může přijít výzva k zaplacení pokuty?

V současné době posílají do České republiky příslušné dopisy policejní úřady z Rakouska, Německa, Itálie, Švýcarska, Slovinska, Chorvatska, Slovinska, Nizozemska a ze skandinávských států.

Je přesně vymezeno, co se takto "přes hranice" může vymáhat. Jedná se o osm závažných přestupků. Konkrétně jde o nedovolenou rychlost, jízdu na červenou na křižovatce, nepřipoutání se, jízda pod vlivem alkoholu, jízda pod vlivem jiných omamných látek, telefonování během řízení, jízda v odstavném pruhu a v případě motorkářů jízda bez ochranné helmy.

Retro | Zajímavosti | Život řidiče

Policie má nejvýkonnější auta v historii. Podívejte se, v čem jezdila dosud

2) Jak vysoké pokuty můžou být a v jaké lhůtě je třeba zaplatit?

Obvykle, ale není to pravidlo, jak píšeme v samotném úvodu článku, zahraniční policie vyzývají cizince k zaplacení pokuty, pokud je přestupek ohodnocen vyšší taxou než je sedmdesát euro. Vždy je součástí dopisu, který přijde a adresu vlastníka vozidla také lhůta, ve které je třeba nezaplatit. Pokud to nestihne, navyšuje se taxa například ve Francii nejprve o padesát procent a pak dále roste.

3) Co se stane, když nezaplatím vůbec?

Nemusíte se bát, že vás bude popotahovat Policie České republiky. Ta se přestupky spáchanými v zahraničí nezabývá. Takže, pokud víte, že například do Austrálie už nikdy v životě nepojedete, nic vás vlastně platit nenutí, Nicméně, velmi vážně hrozí, že při další návštěvě země, kde jste vy (nebo vaše vozidlo) silniční delikt spáchali, budete třeba při letištní kontrole dokladů zadrženi a donuceni v té době již pořádně navýšenou taxu zaplatit.

Bezpečnost | Život řidiče

Policie upozorňuje na německý semafor. Čeští řidiči ho totiž nechápou

4) Kde hrozí nejvyšší pokuty

Pokud se omezíme na současné země Evropské unie, tak je to určitě ve Velké Británii. Tam můžete za překročení povolené hranice alkoholu v krvi při řízení (hranice je přitom poměrně vysoko - 0,8 promile) dostat peněžitý trest, který je v přepočtu až 180 000 Kč. V Dánsku vám dokonce můžou zabavit vůz. To tehdy, když vám za volantem naměří přes dvě promile.

Nejvyšší pokuta za špatné parkování hrozí ve Španělsku - 200 eur, v Itálii je opravdu vhodné se vyvarovat telefonování během řízení - pokuta je 230 eur. Jen o trochu méně zaplatíte (200, respektive 160 eur) za tuto činnost v Nizozemsku a Dánsku.

V Německu zase trestají motorkáře stovkou eur za to, že projíždí v zácpě na dálnici mezi vozidly a řidiče motorových aut stejnou sumou za podjíždění zprava.

5) Jak je to s povinnou výbavou? Stačí ta z České republiky?

Nestačí. Každý stát má právo určit si svůj seznam povinné výbavy, který vozidlo pohybující se na jeho silnicích musí obsahovat. Takže například reflexní vesty musí být pro každého člena posádky v Itálii, Francii, Slovinsku, Maďarsku, Bulharsku a Finsku. Hasicí přístroj je povinností vozit v Polsku, Řecku a Litvě. Dále, pokud vezete za vozidlem jízdní kola, musíte mít za nimi reflexní desku a ve Francii nesmíte motocykl řídit bez ochranných rukavic.

Zajímavosti | Život řidiče

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

6) Jaké typy přestupků můžou tuzemské občany v zahraničí překvapit?

Je jich poměrně hodně. Například v Itálii, Řecku, ve Velké Británii, ve Skotsku a na Kypru hrozí pokuta za to, když budete kouřit ve vozidle, v němž současně s vámi cestují i děti. Někde (Řecko a Velká Británie) je hranice dětí do dvanácti let, ale například v Itálii je to až do 17 a ve Skotsku do 18 let. Kromě dětí se toto opatření týká rovněž těhotných žen.

V Chorvatsku se pak poměrně drasticky trestá nevyplnění formuláře o nehodě, ve Francii jízda se sluchátky na uších (týká se i cyklistů), v Rakousku zase špatný technický stav, včetně třeba chybějících DPF filtrů.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků