Tenhle článek se mnou trochu zaklepal. Netvrdím, že viskozní třídy nejsou důležité. ALE daleko důležitější jsou Výkonnostní třídy oleje, ( Pro autora článku , něco jako rozdíl mezi řepkovým olejem s rakovinotvornou kyselinou erukovou a extrtra virgin olivovým olejem.) Tuto částečnou tabulku jsem vložil pro ilustraci. Je možno poznat, pro který druh motoru je použitelná. Uvádím ji pouze pro ilustraci o jaký důležitý problém se jedná. Ony totiž jsou motory zážehové, vznětové , spalující npř. plyn, vysokootáčkové, nízkootáčkové, atmosferické a turbo vysoko, nebo nízko přeplňované atd. Z článku vyplývá, že není podstatná výkonostní třída, ale viskozita. Ta je nejdůležitější. Pro motor Š 1000 MB nebo Porsche Panamera. Jaké jsou teplotní a mazací podmínky vyřeší pouze vyšší viskozitou, odborník. Dost, nemíním tady dělat školení. Na závěr mi dovolte jednu poznámku, když jsem si koupil nové auto, opravdu ne Dacii, přišel jsem na první garanční prohlídku , tak arogatní odborníci v chromovaném na příjmu mi sdělili, že si mohu vybrat olej, buď 5W 30, nebo 10W 40. Zeptal jsem se jaké API, odpověděli stejně a koukali na mne jako na úplného debila. Opět jsem se zeptal stejně. Tak jsem jim řekl, jestli jsou alepoň vyučení s prospěchem dostatečně prospěl. Že mám doma setrvačníkové autíčko a to jim budu nosit servisovat. . Teprve na 4. pokus jsem našel člověka ve značkovém ! servisu, který pochopil co chci a o čem mluvím. Tak že, vážení, pozor na nedouky, byť v honosném overalu se nachází. Bohužel, těch je v současnosti cca 75%.
E1
SN Současná Zavedená v říjnu 2010 pro motory vyrobené po roce 2011 a starší. Vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném na ethanol do E85. SN zárověň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva.
SM
Současná
Pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot.
SL
Současná
Pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001.
SJ
Současná
Pro motory z roku 1996 a mladší.
SH
Zastaralá
Pro motory z roku 1996 a starší. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje,