5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou přirovnat k lidskému tělu. A stejně jako by člověk nemohl fungovat bez krve, pohonná ústrojí automobilu by nemohla pracovat bez oleje. A protože každý motor není stejný, existují také různé druhy motorových olejů. Pojďme se zaměřit na nejdůležitější aspekty motorových olejů a jejich rozdělení.

Motorový olej je pro automobil stejně důležitý, jako palivo, to ví úplně každý. Ale ne každý ví, jak se o něj starat, že je třeba ho hlídat stejně častěji, než si většina z nás vůbec myslí. Bez oleje by nemohly volně pohybovat hybné součástky motoru, těsnění jednotlivých komponent by zpuchřelo a popraskalo a malé kusy nečistot, případně uvolněného kovu, by mohly celý proces spalování zastavit.

Možná že jste si někdy položili otázku, jaký typ oleje vlastně do vašeho motoru patří, a jaké množství. V některých případech je to docela oříšek, zejména v případě dnešních moderních motorů. A přestože máte pocit, že o motorových olejích víte dost, opakování je matka moudrosti. A zde to platí dvojnásobně, protože pokud mazání zanedbáte, poškodíte si věc, která pro mnohé z nás znamená víc, než jakákoliv jiná. Navíc, výměna oleje a starost o něj je jedna z mála věcí, kterou si může každý motorista hlídat sám a ve finále může ušetřit poměrně dostatek finančních prostředků.

Čtěte dál a zjistěte osm věcí, které by o motorovém oleji měl vědět každý motorista.

1) POSLOUCHAT SE VYPLÁCÍ

Pokud si člověk koupí nový automobil, je v částečné výhodě, protože nemusí řešit, jaký olej používat. Každý výrobce používá jiný a není to jen tak náhodou. Společnosti zabývající se výrobou motorových olejů spolupracují s automobilkami při vývoji konkrétní motoru a jejich doporučení je skutečně záhodno dodržovat.

Jeden příklad za všechny je Alfa Romeo a její řada úžasných čtyřválcových zážehových motorů Twin Spark se dvěma zapalovacími svíčkami na válec. „Drby“, že tyto točivé pohonné jednotky vydrží tak maximálně 100 a je konec, vznikly z důvodu toho, že majitelé absolutně nerespektovali doporučení o jejich správném zahřívání a především o používání pouze a výhradně motorového oleje Selenia. Pokud majitel nedbal doporučení, motor skutečně odešel po nějakých 100 tisících kilometrech.

Informace ohledně doporučeného oleje vám sdělí každý autorizovaný prodejce, nebo servis, případně takovou informaci lze zjistit z návodu k používání.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Alfa Romeo Giulietta 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 80 053 km
Cena: 260 000 Kč
Alfa Romeo 147 1,6
Rok výroby: 2002
Stav: 238 526 km
Cena: 40 000 Kč
Alfa Romeo Giulietta 2
Rok výroby: 2010
Stav: 170 116 km
Cena: 210 000 Kč
Alfa Romeo 159 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 130 463 km
Cena: 113 000 Kč
Alfa Romeo 166 2,4
Rok výroby: 2002
Stav: 182 530 km
Cena: 46 000 Kč
Alfa Romeo 159 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 201 426 km
Cena: 118 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků