Druhá generace baterie Šen-sing slibuje téměř zázračné parametry a skvělé fungování i v tuhých mrazech.
První verze baterie Šen-sing (v překladu název znamená „božský pohyb“) se představila v roce 2023 a umožňovala doplnění dojezdu o 400 kilometrů během deseti minut. Nyní je zde další generace s ještě zajímavějšími vlastnostmi, kterou čínský gigant prezentoval v rámci akce CATL Tech day.
Elektromobilům má tato baterie poskytovat dojezd 800 km a možnost nabíjení více než 1,3 MW. V reálu to znamená 2,5 km dojezdu za každou vteřinu nabíjení a možnost získat 520 km za pouhých pět minut – tedy rychleji, než zabere ona příslovečná zastávka na kávu, kterou elektromobilisté tak rádi používají k ilustraci potřebného času na nabíjení při cestách. Baterie si má uchovávat své vlastnosti i v drsných podmínkách. CATL tvrdí, že i při minus deseti stupních Celsia zabere nabití z 5 na 80 procent jen 15 minut.
Další představenou technikou na letošním CATL Tech day je baterie Freevoy Dual Power s dvoujádrovou architekturou, která má poskytovat dojezd přes 1500 km. Tato konstrukce rozděluje jednu baterii na dvě energetické zóny – jedna je hlavní, druhá pro prodloužení dojezdu.
Každá zóna využívá jiné materiály článků s jinými výhodami, u prodlužovače dojezdu je použita konstrukce bez grafitu, díky čemuž může být levnější, nevýhodou je ale pomalejší nabíjení a méně možných cyklů nabíjení. To ale nemá vadit, protože se tato zóna nebude nabíjet tak často a k jejím čerpání dojde až ve chvíli, kdy se vybije hlavní zóna. Tento typ baterie se má podle CATLu objevit v sériových vozech během následujících dvou až tří let.
Zdroj: CATL