Francouzský spisovatel André Maurois kdysi prohlásil, že krása je v oku toho, kdo ji vnímá. Poetické vyřčení skutečnosti, která je jistě každému dobře známa, ani o několik desítek let později neztratilo nic na své pravdivosti, a tak i tentokrát musíme konstatovat, že následující přehled nejošklivějších aut posledních padesáti let bude pohledem veskrze subjektivním.
Na druhou stranu, jeho autorem jsou redaktoři amerického BusinessWeeku, což je jednak magazín více než respektovaný a také ne zrovna zaměřený na automobilový průmysl. Zda této skutečnosti využijete pro jeho zavržení (co může ekonomická redakce vědět o autech...), nebo jej díky tomu budete brát vážněji (nefixovanost na automobilový průmysl dává prostor k více nezávislému hodnocení), asi bude záležet především na tom, zda se vám samým prezentovaný přehled bude zamlouvat, nebo nikoli.
Některá z prezentovaných aut platí takřka obecně za vrchol ošklivosti a zamlouvají se málokomu, mnohá ale rozdělují své příznivce a odpůrce na podobně velké tábory a jejich zařazení do tohoto z podstaty kontroverzního přehledu může mnohým způsobit srdeční potíže.
Ať už ale budete celý přehled vnímat jakkoli, jde o celkem zajímavou exkursi do posledních desetiletí. Spousta ze zmíněných aut vám bude dobře známa, o spoustě jste možná dosud ani neslyšeli. Proto u každého z vozů uvedeme alespoň pár stručných informací o jeho původu či osudu. Pro pořádek dodejme, že vozy jsou řazeny dle data jejich vzniku, nikoli od nejošklivějšího k nejméně ošklivému. Zkrátka pro BusinessWeek jsou ošklivé všechny stejně, jen každý pochází z trochu jiné doby...
Nejošklivější auta posledních padesáti let dle magazínu BusinessWeek

Vůz: Chevrolet El Camino
Rok uvedení na trh: 1959
Designér: -
Pro nás nepříliš známý „Američan” si z hodnocení BusinessWeeku neodnesl nic dobrého, vůz s přídí sedanu a zádí pickupu se ostatně v přehledu objeví vícekrát. El Camino prošel několika designovými proměnami - každou horší než tou předchozí, konstatují autoři. A model z roku 1982 prý dokonce vypadal, jako by nosil rovnátka...

Vůz: Citroën Ami
Rok uvedení na trh: 1961
Designér: Flaminio Bertoni
Citroën Ami je ryze evropskou záležitostí, přesto se alespoň v našich zeměpisných šířkách do dějin nezapsal. Zakrytá zadní kola, podivný přesah střechy, zvláštní tvar zadního okna a malá koncová světélka, to vše se lidem z BusinessWeeku nelíbí a pasují vůz mezi elitu ošklivosti.

Vůz: Lightburn Zeta
Rok uvedení na trh: 1963
Designér: -
Tento vůz stvořil v Autrálii výrobce praček a míchaček cementu - to je ovšem podle BusinessWeeku zjevné už z jeho vzhledu.

Vůz: Wartburg 353
Rok uvedení na trh: 1965
Designér: -
U nás takřka legendární východoněmecké vozidlo, pro autory přehledu vrchol ošklivosti. Můžete na tomto autě najít jedinou hezkou věc, ptá se suše BusinessWeek...

Vůz: Volkswagen Thing
Rok uvedení na trh: 1969
Designér: -
Historie Volkswagenu není jen příběhem úspěchu a štěstí. Tento vůz, stojící na základech klasického Brouka, do dějin nevstoupil. A u BusinessWeeku vědí proč - byl pěkně ošklivý.

Vůz: AMC Gremlin
Rok uvedení na trh: 1970
Designér: Richard A. Teague
AMC Gremlin byl představen světu prvního dubna 1970, a tak jej nikdo nebral vážně. Když se později objevil v prodeji, bylo to překvapení... Podivnosti na tomto autě najdeme z každé strany, navíc byl dodáván v tehdy nepříliš atraktivních barvách jako je vyobrazená hnědo-měděná.

Vůz: Bond Bug
Rok uvedení na trh: 1970
Designér: Ogle Design
Že jste tento vůz neviděli v žádné bondovce? To bude tím, že s agentem 007 nemá nic společného. Jde opravdu o sériově vyráběný vůz, homologovaný pro běžný provoz. Tři kola, vzhled lodi, okna na zip. Co dodat...

Vůz: Ford Pinto
Rok uvedení na trh: 1970
Designér: Robert Eidschun
Rok 1970 byl na ošklivá auta bohatý, dalším zástupcem je americký Ford Pinto. BusinessWeek uznává, že toto auto se nezdá být tak ošklivé, ale jen do chvíle, kdy si uvědomíte, jak sexy modely Ford v té době vyráběl. Tento je pravým opakem...

Vůz: Ford Mustang II
Rok uvedení na trh: 1973
Designér: -
Nevíme, jak se to podařilo, ale Ford přetvořil klasickou první generaci Mustangu v toto, konstatuje zklamaně BusinessWeek. Auto je jako všechna ze sedmdesátých let v Americe - otylé, těžké, mdlé a hodné zapomenutí.

Vůz: Bricklin SV1
Rok uvedení na trh: 1974
Designér: -
Bricklin SV1 má reputaci absolutního mechanického šrotu a stejně tak i vypadá, říká BusinessWeek. Autorům se nezamlouvá hlavně vysoká, široká a podivně tvarovaná příď, která dodává vozu nestabilní, na předek příliš těžké vzezření.

Vůz: Sebring-Vanguard CitiCar
Rok uvedení na trh: 1974
Designér: Bob Beaumont
Myšlenky na dostupný městský elektromobil jsou staré již mnoho desítek let, CitiCar byl jedním z řady pokusů. Už vzhled pojízdného stanu jej ale odsoudil k úloze ošklivé hříčky historie...

Vůz: Volvo 240
Rok uvedení na trh: 1974
Designér: Jan Wilsgaard
Hlavním tématem při vývoji Volva řad 200 byla bezpečnost, ne vzhled, konstatuje bez překvapení BusinessWeek. Autorům vadí opět hlavně příď vozu - zbytečně dlouhá, zbytečně vysoká, zbytečně těžká. Ale i zbytek vozu je krásou velmi specifickou...

Vůz: AMC Pacer
Rok uvedení na trh: 1975
Designér: Richard A. Teague
Další AMC z pera Richarda A. Teague a další zásah do učebnic designu. Bohužel v kapitole „How not to”... Oproti již zmiňovanému Gremlinu přibylo trochu skla a dřeva a na světě bylo něco ještě ošklivějšího.

Vůz: Chevrolet Chevette
Rok uvedení na trh: 1975
Designér: -
Toto auto nevyneslo Chevroletu žádnou cenu, ale zapsalo jej do historie automobilismu. Bohužel asi ne z důvodů, které by si Chevrolet přál.

Vůz: Aston Martin Lagonda
Rok uvedení na trh: 1976
Designér: William Towns
Aston Martin dnes platí za výrobce jedněch z nejhezčích aut vůbec, ne vždy tomu tak ale bylo. Lagonda se možná dočká znovuzrození, ale v pamětnících sedmdesátých let toto jméno neevokuje nic dobrého. Vzhled plný disproporcí je sám o sobě odrazující a dojem o je o to horší, když si uvědomíte, že toto auto stálo ve své době 150 000 amerických dolarů, dodává BusinessWeek.

Vůz: Matra Rancho
Rok uvedení na trh: 1977
Designér: Antonis Volanis
Vzhled tohoto francouzského počinu připomíná Range Rovery, ale jeho tvůrci z něj ubrali některé estetické prvky, aby ubrali něco na nákladech. Schodovitý profil s ohromným zadním prosklením redaktorům BusinessWeeku do oka zjevně nepadl...

Vůz: Subaru Brat
Rok uvedení na trh: 1978
Designér: -
Název Brat je zkratkou pro „Bi-drive Recreational All-terrain Transporter” a míří stejným směrem jako v úvodu zmíněný Chevrolet El Camino. Již tak dost potrhlý nápad auta pro všechno a pro nic jeho tvůrci „dorazili” podivnou přídí, gumovými nárazníky a střešním oknem.

Vůz: Yugo
Rok uvedení na trh: 1980
Designér: Zastava Koral
Jistě kontroverzní volba, sami autoři přiznávají, že vzhled vozu není vzdálen jednoduchému, proporčně vyváženému a efektivnímu designu Volva nebo Volkswagenu. Jenže to dohromady nedává atraktivitu a v kombinaci s vyhlášenou nespolehlivostí to stačilo na zařazení do mozaiky nevkusu.

Vůz: DeLorean DMC-12
Rok uvedení na trh: 1981
Designér: Giorgetto Giugiaro
Další rozporuplná volba, Giugiarův design DMC-12 považují mnozí za geniální. Ne tak ovšem lidé z BusinessWeeku - futuristický vzhled, který nakonec budoucnost automobilového designu až tak nepředzamenal, u nich prostě nezabodoval.

Vůz: Cadillac Cimarron
Rok uvedení na trh: 1982
Designér: -
BusinessWeek tento vůz sarkasticky komentuje slovy, že musel ujít hodně dlouhou cestu, aby pohřbil reputaci Cadillaců. Ale podařilo se, co se vzhledu týče především díky přeplácané přídi.

Vůz: Citroën BX
Rok uvedení na trh: 1982
Designér: Marcello Gandini
I na našich silnicích byl kdysi hojně k vidění tento vůz, který aspiruje na pozici auta s největším počtem geometických tvarů karoserie. Co ale jistě získal, je místo mezi padesátkou nejošklivějších vozů...

Vůz: Toyota Van
Rok uvedení na trh: 1984
Designér: -
Autobusové tvary a ostré linie přídě v kombinaci s extrémně krátkým rozvorem vytvářejí dohromady něco, co u BusinessWeeku nemohou vystát. Není divu.

Vůz: Mercury Sable
Rok uvedení na trh: 1985
Designér: Jack Telnack
Toto auto se ve své době drželo tehdy populárních designových prvků jako je „prosklená” přední maska, částečně zakrytá zadní kola nebo oplastování spodní poloviny dveří. Bohužel kombinuje těchto prvků až příliš a dnes je jen smutnou vzpomínkou na tehdejší trendy, které byly opravdu pouze tehdejší...

Vůz: Lamborghini LM002
Rok uvedení na trh: 1986
Designér: -
U Lamborghini se kdysi rozhodli vyrobit SUV a dopadlo to fiaskem. Vůz jak slepený ze třech různých aut se do historie automobilky nezapsal a v Itálii mohou být jedně rádi...

Vůz: Nissan S Cargo
Rok uvedení na trh: 1989
Designér: -
Tento vůz kombinuje celou řadu mimořádně podivných prvků. Celá příď, A-sloupky, tvar střechy a co jsou ta kulatá boční okna vzadu? Auto vypadá jak Titanic a podobně hluboko jako on zamířilo i v soutěži krásy...

Vůz: Renault Twingo
Rok uvedení na trh: 1992
Designér: Patrick le Quément
Pro mnohé roztomilé městské autíčko, pro BusinesWeek kandidát na krále ošklivosti. Důvod autoři spatřují hlavně v „uříznutých” předních světlech, kvůli nimž vůz vypadá smutně. Nesporně kontroverzní volba.

Vůz: Toyota RAV4
Rok uvedení na trh: 1994
Designér: -
Další auto, které byste v tomto přehledu asi nečekali. Autorům se nelíbí hlavně zvláštně provedené oplastování spodní poloviny vozu a nepříliš vyrovnané proporce. Zakulacený vzhled se měl zamouvat hlavně ženám, ale slabé prodeje ukázaly, že se nezamlouval skoro nikomu, konstatuje BusinessWeek...

Vůz: Suzuki X-90
Rok uvedení na trh: 1995
Designér: -
U nás neznámý počin Suzuki se v Americe proslavil leda tím, že sloužil na promo akcích Red Bullu. Jinak ničím...

Vůz: Ford Taurus
Rok uvedení na trh: 1996
Designér: Jack Telnack
Pojetí automobilového designu Jacka Telnacka porotcům BusinessWeeku do oka zjevně nepadlo. Třetí generaci Taurusu ztvárnil Telnack ve znamení oválu a rok po uvedení na trh vůz ztratil pozici nejprodávanějšího auta ve Spojených státech. A už se na ni nikdy nevrátil.

Vůz: Plymouth Prowler
Rok uvedení na trh: 1997
Designér: Chip Foose
Americká retroforumle je podle BusinessWeeku vhodná leda pro muže, řešící krizi středního věku. Nikomu jinému její vzhled dobrou službu udělat nemůže...

Vůz: Toyota Prius
Rok uvedení na trh: 1997
Designér: -
Dnešní modla ekologických aktivistů může být jakákoli, pěkná ale nikdy nebyla. Vzhled je až příliš podřízen funkci a zatímco na příď vozu si lze zvyknout, na zbytek už těžko.

Vůz: Fiat Multipla
Rok uvedení na trh: 1998
Designér: -
Multipla se proslavila kombinací celé plejády předních světel, předimenzovaným bočním prosklením a předním sklem, které na voze přistálo rovnou z UFO. Jeden ze slavných úletů designérů Fiatu ovšem až tak mnoho dobrého automobilce zřejmě nepřinesl, pozdější facelift přiblížil Multiplu naprosté konfekci.

Vůz: Nissan Cube
Rok uvedení na trh: 1998
Designér: -
Tento Nissan se sice jmenuje kostka, ale je poněkud pomačkaná, najít na celém vozu jedinou rovnou linii je obtížné. Stejně těžko na něm BusinessWeek hledá cokoli hezkého.

Vůz: Volkswagen New Beetle
Rok uvedení na trh: 1998
Designéři: J. Mays, Freeman Thomas
Podle autorů se tento návrat ke klasice Volkswagenu nepovedl a celé auto vypadá spíše jako karikatura původního Brouka, ne jeho moderní variace.

Vůz: Cadillac Escalade
Rok uvedení na trh: 1999
Designér: -
Escalade v podstatě nepřináší žádný designový nápad, ale autorům se nelíbí prostě proto, že je extrémně nabubřelý. Vůz jako léčbu poraněného ega prostě u BusinessWeeku nerespektují.

Vůz: Corbin Sparrow
Rok uvedení na trh: 1999
Designér: Michael Corbin
Elektrická tříkolka pro jednoho? Co z toho asi mohlo vzniknout... Chcete-li ovšem jezdit v botě, pak je to skvělá příležitost.

Vůz: Chrysler PT Cruiser
Rok uvedení na trh: 2000
Designér: Bryan Nesbitt
PT Cruiser měl být retrem, ale některé styly není vhodné recyklovat, konstatuje BusinessWeek.

Vůz: Pontiac Aztek
Rok uvedení na trh: 2001
Designér: Wayne Cherry
Pontiac Aztek je tak ošklivý, až se zdá být nemožné, že vznikl teprve před osmi lety. Pravidelný kandidát na titul nejošklivějšího auta všech dob nemůže chybět ani v tomto přehledu. Na autě není pěkného snad vůbec nic a jak praví BusinessWeek - není divu, že GM posílá značku Pontiac k ledu...

Vůz: Chevrolet Avalanche
Rok uvedení na trh: 2002
Designér: Marc R. Asposito
Pro tento vůz hledal pan Asposito zřejmě inspiraci v kovošrotu. Hned několik prvků vypadá jako když na sebe připlácnete dvě auta. Navíc je v mnoha směrech až příliš nafouknutý nejen vzhledově, ale i fakticky. Pro BusinessWeek další případ americké nabubřelosti.

Vůz: BMW 7
Rok uvedení na trh: 2002
Designér: Chris Bangle
Tento vůz udělal z Chrise Banglea objekt lásky i nenávisti. Vůz spojoval všechny jeho typické prvky včetně specifického ztvárnění zadních partií. Na snímku je faceliftovaná verze, která klasické „bangleoviny” částečně eliminovala a vypadá ještě docela svěže, ta prvotní dnes ale opravdu mnoho parády nenadělá...

Vůz: Ferrari Enzo
Rok uvedení na trh: 2002
Designér: Pininfarina
Další velmi kontroverzní volba. Auto snů s karoserií od Pininfariny sice nikdy nebylo vrcholem krásy a elegance, jeho účelný vzhled ale dává smysl. Pro BusinessWeek to nestačí, podivná příď ve tvaru V, divně zakulacené linie oken dveří a extrémně vypouklé přední sklo se redakci nelíbí.

Vůz: Hummer H2
Rok uvedení na trh: 2002
Designér: Wayne Cherry
Wayne Cherry se pokusil o civilnější pojetí klasického Hummeru H1 a minimálně BusinessWeeku se do vkusu netrefil. Snaha o zachování prvků H1 a jejich převedení do uhlazenější podoby vypadá zvláśtně...

Vůz: Chevrolet SSR
Rok uvedení na trh: 2003
Designér: -
Příliš mnoho různých křivek, konstatuje BusinessWeek. Vůz prý vypadá jak z komiksu a je další neúspěšnou snahou o moderní retrodesign.

Vůz: Honda Element
Rok uvedení na trh: 2003
Designér: -
U Hondy se zřejmě někomu musel líbit Pontiac Aztek. A tak vzal nějaký nadějný model a nacouval s ním do zdi. Výsledek? Honda Element. Naštěstí opět americká záležitost...

Vůz: Subaru Baja
Rok uvedení na trh: 2003
Designér: Peter Tenn
Sedano-pickup je u BusinessWeeku nepopulárním řešením a Subaru Baja je další obětí tohoto vnímání. A to mohl vypadat ještě mnohem hůř...

Vůz: SsangYong Rodius
Rok uvedení na trh: 2004
Designér: Ken Greenley
SsangYong by mohl do tohoto přehledu nominovat snad všechny své modely, faktem ale je, že Rodius je vrcholem. Záď je tak šílená, až se zdá být neuvěřitelné, že tento vůz někoho napadlo prodávat. Skutečně napadlo, naštěstí mnoho lidí nenapadlo si jej koupit...

Vůz: Škoda Roomster
Rok uvedení na trh: 2006
Designér: -
Hrdý český zástupce v tomto přehledu si zasloužil své nelichotivé hodnocení kvůli tomu, nad čím jsme se mnohokrát podivovali i my. Přední část vozu? Proč ne. Zadní část vozu? Proč ne. Ale obojí dohromady? Proboha proč? Příď a záď zkrátka jaksi nenavazují, ani svými liniemi, ani výškou spodní hrany oken. BusinessWeeku se navíc nelíbí ztvárnění koncových světel.

Vůz: Jeep Compass
Rok uvedení na trh: 2007
Designér: -
Tento kompas Jeepu ukázal, kudy nejít. Snaha o moderní pojetí klasického vzhledu vyšla vniveč, zejména kůli děsivému ztvárnění přídě vozu.

Vůz: Tata Nano
Rok uvedení na trh: 2008
Designér: -
BusinessWeek přiznává, že vzhled nebyl pro Tatu Nano prioritou, ale ošklivá kvůli tomu být přece nemusela. Vzhled kombinující vejce s orlem krásný rozhodně není...

Vůz: Toyota Scion IQ
Rok uvedení na trh: 2010
Designér: Toyota ED2
Chudák Scion IQ, ještě se ani pořádně nezačal prodávat a už je zařazen mezi nejošklivějšími auty. BusinessWeek dodává, že takhle to dopadá, když se auto snaží být „in” za každou cenu. Oba nárazníky, prahy, kola, to vše je přehnané...
Toto jsou nejošklivější auta posledních pěti dekád podle redaktorů BusinessWeeku. Pokud vám v přehledu nějaký vůz chybí, nebo v něm jiný naopak vnímáte jako ohromnou křivdu, neváhejte se zapojit do diskuse.