5 technických řešení, které má Octavia RS jako první Škodovka

Nová Škoda Octavia RS není jen nejrychlejší sériovou Octavií všech dob, ale také nositelem některých technických řešení, která se u značky Škoda objevují vůbec poprvé.
5 technických řešení, které má Octavia RS jako první Škodovka

Klepněte pro větší obrázek

4. Performance Sound Generator

Moderní přeplňované motory, ať zážehové nebo vznětové, postrádají atraktivní zvuk. Turbodmychadlo totiž vyhlazuje proudění plynů. U běžných aut pro každodenní použití to může být i výhoda, ale v autech pro radost by chybějící akustický zážitek byl vážným hendikepem.

Automobilky volí různá řešení. BMW M5 „hraje“ zvuk motoru z reproduktorů audiosystému. Ford přivádí ryk sání speciálním potrubím do prostoru pro cestující (např. Focus 1.6 EcoBoost, Focus ST). Velmi podobné řešení najdete rovněž v aktuálním Porsche 911 a Panameře GTS.

Konstruktéři Audi použili hlavní výfukový tlumič modelu A6 3.0 TDI biturbo jako ozvučnici reproduktoru, což má tu přednost, že uměle vyvolané burácení neslyší jen posádka vozu, ale i okolí.

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

Škoda Auto zvolila pro Octavii RS nákladově efektivnější způsob, jak dopřát cestujícím zážitek ze sportovního zvuku. Na přední stěnu motorového prostoru pod kryt stěračů umístili konstruktéři elektromagnetický generátor kmitů na principu výstředníku. Ano, fakticky se jedná o vibrátor. Jeho řídicí jednotka v návaznosti na otáčkách motoru, poloze plynového pedálu a zvoleném jízdním režimu napodobuje zvuk sání otevřeného atmosférického motoru – bručivější u TDI, agresivnější u TSI.

Zvukové vibrace se do interiéru šíří prostřednictvím karoserie a předního skla.

Podle naší zkušenosti z Karpat systém s oficiálním pojmenováním Performance Sound Generator (generátor sportovního zvuku) při častém střídání rychlostí působí uvěřitelně, při jízdě konstantním tempem je však patrná nepřirozenost zvuku a monotónní vrčení navíc rychle unaví.

Naštěstí ho lze jednoduše potlačit, stačí na dotykové obrazovce zvolit jiný než sportovní režim jízdy. (Režim Sport řídí jen nastavení generátoru a samočinné převodovky, jejíž režimy lze ovšem ovládat i samostatně, takže o nic nepřijdete.) 

Předchozí KAPITOLY Následující
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků