5 rad, jak jezdit bezpečně i během zimy

Není to jen o tom, že je venku kosa a sychravo, zimní počasí s sebou samozřejmě přináší i zhoršené podmínky pro cestování autem. A zavítá-li sníh krom horských oblastí i do níže položených měst, je zaděláno na řadu starostí. Všichni přitom radí jediné – přizpůsobit jízdu a rychlost povaze a stavu vozovky. Stačí to ale?
5 rad, jak jezdit bezpečně i během zimy

Řadě problémů lze předejít už správnou zimní výbavou, jejímž základem jsou kvalitní zimní gumy. Ví to každý, přesto se najde řada řidičů, co dobrovolně zvyšuje hladinu adrenalinu sobě a všem ostatním, které zrovna potká. Ani sebelepší zimní obutí ale ještě není zárukou, že se nemůže nic stát. Naopak. Jak by tedy taková opatrná a bezpečná jízda v zimě měla vypadat?

1. Snížit rychlost

Ne nadarmo se říká, že v zimě potkáte jen dva typy účastníků silničního provozu - řidiče a majitele řidičského oprávnění. Zejména ti druzí si myslí, že ta čísla v červených kruzích lemující silnice (čti značky omezující rychlost) značí minimální rychlost, kterou se na daném úseku smí jet. V létě dejme tomu, v zimě pořádný hazard.

2. Udržovat bezpečnou vzdálenost

Pro některé dálniční stíhače, co si rádi zblízka přečtou každou druhou RZ, neznámý pojem. Výhled na zadní nárazník v rozestupu alespoň 2-3 sekundy je přitom taky moc pěkný.

3. Plynulá jízda

Bude to znít jak rada od instruktora v autoškole, ale plynulá jízda je nejen ekonomická, ale především bezpečná. Naopak styl brzda-plyn či trhané pohyby volantem mají ledovka a majitelé autoservisů moc rádi.

Klepněte pro větší obrázek

4. Věnovat pozornost změnám stavu vozovky

Znáte to, v jednu chvíli jedete po suché silnici a v momentě, kdy to nejméně čekáte, to začne nepříjemně klouzat, že se nestačíte divit. Především na cestách, jež roubí stromy a kam tudíž nemá přístup slunce, mohou zůstávat sněhové jazyky nebo namrzlá vlhkost. Zrádné bývají i mosty přes řeky, kde je vozovka ze všech stran vystavena mrazu a větru více než silnice na pevné zemi. Proto nesnižujte obezřetnost, ani pokud máte pocit, že tady to přece už léta znáte.

5. Opatrné manévrování s autem

Že trhavé pohyby volantem nejsou zrovna nejúčinnější způsob řízení v zimě, jsme si už řekli. Trochu citu to chce ale i při práci s brzdou. ABS dokáže předejít spoustě problémů, ale nevyřeší všechny, proto sešlapujte brzdový pedál, jako když list dopadá na hladinu jezera. Také dbejte, abyste nebrzdili ve chvíli, kdy máte zatočená kola, nejste-li tedy minimálně místní drift king. A protože zmrzlý sníh dokáže potrápit i při banálním parkování, dobrá věc, je například parkovací asistent, který upozorní na blížící se překážku i ve chvíli, kdy není po ruce žádný zkušený navigátor.

Suma sumárum, při řízení je občas třeba použít i tu věc, co nám drží na krku, v zimě obzvlášť. A co dalšího se může během zimních jízd hodit? Určitě zvažte vaši povinnou zimní výbavu doplnit o startovací kabely. Nehodě jako takové sice nezabrání, přijdou-li ale mrazy, jako když je v kufru najdete. Na postávání v nekonečných kolonách se zase hodí malá, ale užitečná autonabíječka. To abyste si na vašem chytrém telefonu přečetli, kde ta kolona vlastně končí.

První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 58 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 155 příspěvků